Gå til innhold

utenlandske flagg i 17. mai feiringen.

Gjest Slettet-T9cKWhDpN0

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Vi feirer den NORSKE grunnloven.

Han siktet nok til frihetene våre, innbakt i den norske grunnloven...

Altsaa hvis regjeringen kan flytte paa demostasjoner for aa ikke opproere folk, sa syns jeg ogsaa de skal flytte paa flagging av andre lands flagg.

Lenke til kommentar

Dere er alle klar over at den grunnloven vi har i dag ikke er den som ble skrevet under 17. mai på Eidsvoll?

Litt historie: Danmark og Norge var først under union, men Danmark måtte gi fra seg Norge til Sverige fordi Danmark hadde støttet feil side under Napoleonskrigen. Da danskeprinsen, Christian Fredrik fikk vite dette dro han til Norge og fikk samlet sammen de viktigste norske mennene til å skrive en grunnlov, i håp om at Norge skulle bli selvstendig, og i håp om at han selv skulle bli valgt til konge, sånn at Norge og Danmark igjen ville bli i union når danskeprinsen arvet Danmark. Men alt dette gikk til helvette og Norge ble gitt til Sverige, og grunnloven ble endret senere, samme år.

Så for meg er 17. mai en helt vanlig dag, og folk, norske, eller somalske kan gjøre hva fæn de vil og flagre med det flagget de vil.

Lenke til kommentar

Er det virkelig grunnloven vi feirer under 17.mai? Eller er det mer en feiring over hvor glad vi er for å være i Norge? Grunnloven er vel utgangspunktet for tradisjonen, men det har nå utviklet seg til en annen type av feiring. Det er få av oss som feirer Jesus fødsel under juleaften, det har blitt en tradisjon av samhold og glede. Det samme med 17.Mai, vi feirer nå en glede over Norge, og da synes jeg det er naturlig med et eller annet utenlandsflagg som viser hvor glade vi er for at vi har et multikulturellt samfunn, og som viser hvor glade de utenlandske er for å bo her :)

Endret av Sebbe
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Er det virkelig grunnloven vi feirer under 17.mai? Eller er det mer en feiring over hvor glad vi er for å være i Norge? Grunnloven er vel utgangspunktet for tradisjonen, men det har nå utviklet seg til en annen type av feiring. Det er få av oss som feirer Jesus fødsel under juleaften, det har blitt en tradisjon av samhold og glede. Det samme med 17.Mai, vi feirer nå en glede over Norge, og da synes jeg det er naturlig med et eller annet utenlandsflagg som viser hvor glade vi er for at vi har et multikulturellt samfunn, og som viser hvor glade de utenlandske er for å bo her :)

Hvis de utenlandske er saa glad for aa bo her, hva er problemet med aa vifte ett Norskt flagg?

Lenke til kommentar

Altsaa hvis regjeringen kan flytte paa demostasjoner for aa ikke opproere folk, sa syns jeg ogsaa de skal flytte paa flagging av andre lands flagg.

Hvor opprørt blir du egentlig av barn som bruker andre flag? Blir du virkelig så sur at du føler for å ty til vold, true den allmenne trygghet?

AtW

Lenke til kommentar

Hvor opprørt blir du egentlig av barn som bruker andre flag? Blir du virkelig så sur at du føler for å ty til vold, true den allmenne trygghet?

AtW

Jeg blir ikke sur, jeg blir irritert over at foreldrene dems gir dem andre flagg

Lenke til kommentar

Så kun norske flagg i dag jeg da, samt et dansk flagg (!) på toppen av ei bygning. Syns jo hovedtemaet skal være norske flagg, men ser ikke hvordan enkelte andre flagg skulle være noe problem, om noen skulle ønske å feire sånn.

Lenke til kommentar

Jeg har sett andre flagg enn norske flagg, og så det igjen i dag. Er egentlig ikke noe stort problem, men det er Norges grunnlovsdag. Synes egentlig det er ganske respektløst å ha utenlandske flagg på 17. mai, men forstår at folk ønsker å vise hvor de egentlig er fra. Kanskje stedet de egentlig ønsker å være også.

Endret av AHP3475
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Uhørt det å bruke utenlandsk flagg på nasjonaldagen! Skal de absolutt feire så bruk NORSK flagg.

Så får de heller bruke sitt eget flagg på nasjonaldagen i hjemlandet sitt!

Jeg er så heldig å slipper å se utenlandske flagg da det ikke er det der jeg bor :)

• Liker 2
Lenke til kommentar

I Stavanger hadde de, som del av den offisielle feiringen, en (norsk) skole som gikk med flagg fra flere titalls land. I tillegg hadde de et opplegg oppe på Bjergsted, med intervju av ordføreren, hvor de mente ca 15 000 deltok. Dette var det internasjonale samfunn, hvor det var matboder med representater fra mange ulike land. Dette var altså en del av den offisielle feiringen av 17. mai.

Jeg mener også at 17.mai først og fremst er en feiring av Norge og Norges grunnlovsdag. Dermed mener jeg at fokus og flagg hovedsaklig skal være norsk. Men at man i tillegg fokuserer på internasjonale forbindelser, samhørighet og samarbeid på en slik dag, synes jeg bare er positivt. Og det viser seg jo at det også er holdningen til den offisielle feiringen av grunnlovsdagen.

Endret av Tabris
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Uhørt det å bruke utenlandsk flagg på nasjonaldagen! Skal de absolutt feire så bruk NORSK flagg.

Så får de heller bruke sitt eget flagg på nasjonaldagen i hjemlandet sitt!

Jeg er så heldig å slipper å se utenlandske flagg da det ikke er det der jeg bor :)

Kanskje noe av grunnen til din trangsynhet. Anbefalt til deg er å henge i Oslo øst. Mingle litt og bli kjent. Vise hvem du er og forstå hvem "de" er. Hvem vet, kanskje du blir med å reise et utenlandsk flagg på den neste 17.e ? ;)

Lenke til kommentar

Gratulerer med dagen fra en ung mann som feirer 17. mai med norsk og amerikansk flagg, og som feirer 4. juli med amerikansk og norsk flagg.

Vet ikke om jeg helt forstår diskusjonen - det er vel ikke slik at man har tenkt å forby andre flagg enn det norske i tog? Enkelte mener at det er greit å bruke andre flagg, andre mener det ikke er greit, man er uenig og det er jo greit. Man overtaler ikke akkurat folk med argumentet "Vi feirer NORGE", som om caps lock vil forandre hvordan folk feirer landet sitt. ^^

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...