Gjest Slettet-T9cKWhDpN0 Skrevet 17. mai 2011 Del Skrevet 17. mai 2011 jeg lurer bare på hva andre nordmenn tenker om utenlandske flagg i forbindelse med 17. mai feiringen. jeg syntes i alle fall at det er helt feil, og kan ikke skjønne hva de har der å gjøre i dag. 1 Lenke til kommentar
Kleivis Skrevet 17. mai 2011 Del Skrevet 17. mai 2011 Hvorfor er det feil? Er det ikke grunnloven vi feirer? Om ikke andre kan gå med utenlandske flagg så hva faen feirer vi grunnloven for da? 6 Lenke til kommentar
Stalthy Skrevet 17. mai 2011 Del Skrevet 17. mai 2011 Om det er en innvandrer fra et annet land og han feirer 17 mai (i norge og i utenlandet) så kan han vell få bruke flagget sitt, dette pga at han kanskje liker landet bedre eller at han liker flagget bedre. Det finnes sikkert noen artikkler om ytningsfrihet og dette er jo en slags "ytning" Lenke til kommentar
KoKo_ Skrevet 17. mai 2011 Del Skrevet 17. mai 2011 Et utenlandsk og et norsk sammen synes jeg er veldig fint. Er ikke helt sikker på hva jeg synes om kun utenlandsk flagg uten hint av at det er den norske nasjonaldagen som feires. 3 Lenke til kommentar
DaXoN Skrevet 17. mai 2011 Del Skrevet 17. mai 2011 Synes det blir litt feil jeg da, det er Norges dag, ikke alle andre nasjonaliteter som finnes i Norge sin dag. Ser ikke vitse med det heller, vis du kommer ifra et annet land, kult det men du er i Norge nå og det er Norges dag vi feirer ikke din "tilfeldig nasjonalitet" sin dag. 8 Lenke til kommentar
Kleivis Skrevet 17. mai 2011 Del Skrevet 17. mai 2011 Når eg ser et utenlandsk flagg tenker eg: "Eg er fra X land, men feirer norges nasjonaldag" Ser ikke problemet. 3 Lenke til kommentar
Populært innlegg Sureño Skrevet 17. mai 2011 Populært innlegg Del Skrevet 17. mai 2011 Prøv å dra til Afghanistan og vift med et norsk flagg på nasjonaldagen der. 27 Lenke til kommentar
Khaffner Skrevet 17. mai 2011 Del Skrevet 17. mai 2011 (endret) Man veiver ikke rundt med RBK-flagg på en kamp mellom Vålerenga og Brann (f.eks, har ikke peiling på fotball ) Endret 17. mai 2011 av Khaffner 4 Lenke til kommentar
Populært innlegg Kleivis Skrevet 17. mai 2011 Populært innlegg Del Skrevet 17. mai 2011 (endret) Prøv å dra til Afghanistan og vift med et norsk flagg på nasjonaldagen der. Hva har det med saken å gjøre? Vi bor i Norge. I Norge er prinsippet med ytringsfrihet nedfelt i grunnloven. Viss vi skal drite i dette på 17 mai kan vi legge ned hele dagen. Endret 17. mai 2011 av Kleivis 14 Lenke til kommentar
DaXoN Skrevet 17. mai 2011 Del Skrevet 17. mai 2011 Prøv å dra til Afghanistan og vift med et norsk flagg på nasjonaldagen der. Hva har det med saken å gjøre? Vi bor i Norge. I Norge er prinsippet med ytringsfrihet nedfelt i grunnloven. Viss vi skal drite i dette på 17 mai kan vi legge ned hele dagen. Men jeg ser enda ikke grunn til og måtte vise hvor du er ifra når du feirer Norges dag. For meg blir det feil. Jeg ville aldri viftet med Norges flag i USA på de sin grunnlovsdag når de feirer sin dag. 2 Lenke til kommentar
Populært innlegg St€rk Skrevet 17. mai 2011 Populært innlegg Del Skrevet 17. mai 2011 Hvorfor er det feil? Er det ikke grunnloven vi feirer? Om ikke andre kan gå med utenlandske flagg så hva faen feirer vi grunnloven for da? Vi ferirer Norges grunnlov, Norges grunnlov. Den er den 17. mai! For guds skyld, hvis det er et annet land som har sin nasjonalddag den 17. mai kan de veive med deres flagg, men hvis landet ditt har nasjonalddag en annen dag, kan du faen meg vente til da. Jeg veiver ikke med det norsk-flagg hver gang et land har nasjonalddag. 19 Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 17. mai 2011 Del Skrevet 17. mai 2011 Prøv å dra til Afghanistan og vift med et norsk flagg på nasjonaldagen der. Mener du afganistans politikk og samfunn er noe vi skal trakte etter? Noe vi skal herme mest mulig etter? Ellers må jeg innrømme jeg synes det stort sett er sutring å klage over utenlandske flagg, hva er problemet? om folk ikke mener noe vondt med det (noe jeg regner med gjelder 99% av de som har utenlandsk flagg), hvorfor tolke det i vond mening? Er det så forbanna ille at folk vil være med og feire, og vise hvilket land de opprinnelig kommer fra? Hva er vitsen med å ta seg så nær av noe som folk åpenbart ikke mener vondt? Hvorfor være hårsår å lage konflikt av et ikke-problem? AtW 9 Lenke til kommentar
WarpX Skrevet 17. mai 2011 Del Skrevet 17. mai 2011 De som vifter med andre flagg enn det norske, har misforstått fullstendig. FAIL 8 Lenke til kommentar
Atlanterhavet Skrevet 17. mai 2011 Del Skrevet 17. mai 2011 Høg temperatur alt, veit mest ikkje om eg vågar meg inn her . Eg er sjølv gamal nok til å minnast at rett før 1970 hadde ein debatten om utanlandske born (og vaksne) skulle få lov til å ta del i grunnlovsfeiringa eller om dei skulle haldast på sidelina som tilskodarar, og i kjølvatnet hadde ein debatten om det var sømeleg av dei å nytta anna nasjonaldrakt enn norsk då. Sjølv korkje såg eller ser eg problem her. Nasjonaldagen vår er for ALLE som kan gleda seg over den norske grunnlova, som gjer oss til ein fri nasjon så lenge ho vert handheva. Og sjølvsagt feirar ein kledd slik ein sjølv kjenner seg festkledd. Det er nok ein dag kor norske bunader "har fleirtal", og det så det ljomar, men det er IKKJE "minnedagen for dei norske bunadane"! MEN: Ein slik fridom feirar ein med EITT flagg i hand på stang: Det norske. Det er NOREG si grunnlov, det er NOREG sin fridom (ja, me kan og skal gleda oss over all fridom ein slik dag, men det er faktisk NOREG sin fridom me feirar!) og det er fødselsdagen til den nyfødde nasjonen NOREG i 1814 me feirar! Det gjer ein med NORSK flagg og berre det. Om det ER dette ein utlending feirar, nyttar han med aller største glede norsk flagg. Er det noko anna han feirar, har han faktisk ikkje del i festen! Me er sjølv nordmenn – norske statsborgarar – busette i utlandet. Det kunne ikkje falla oss inn å stilla med noko anna enn flagget der me bur på nasjonaldagen her – og berre det. Då er det deira fridom og deira verdiar me feirar og gjer oss til ein del av, og det gjer me sjølvsagt ved å nytta flagget deira. Derimot stiller me gjerne i norsk bunad, for me skammar oss på ingen måte av korkje han eller røtene våre. Eigedommen vår har den dagen to små norske handflagg sette ved porten for å syna at "innanfor her finn du eit stykke Noreg på utanlandsk jord", men høgt i stanga ruvar sjølvsagt nasjonen sitt flagg – og berre det. Det er DEIRA dag me feira, ikkje vår eigen! Nett på same vis er det i Noreg: Det er Noreg sin dag som vert feira, og i den feiringa nyttar ein eit flag som har raud botn, stor kvit kross og smalare blå kross – og BERRE det. Nyttar ein noko som helst anna – anten det no måtte vera sameflagget (ja, samar, de er eit eige folk og har full rett på eige flag, men det er IKKJE det samiske folket som vert feira 17. mai!) EU-flaget, eller andre nasjonar sitt flagg – fortel ein etter mitt syn at ein har feirar NOKO ANNA enn Noreg sin dag. Altså har ein då – djupast sett – ikkje "lodd og del" i 17. mai-feiringa, men tvert om eit brennande ynskje om å syna at ein feirar noko heilt anna enn norsk 17. mai! Då syner ein alt anna enn vyrdnad sjølv og då skal ein heller ikkje venta vyrdnad attende! 2 Lenke til kommentar
Populært innlegg Roger865 Skrevet 17. mai 2011 Populært innlegg Del Skrevet 17. mai 2011 Nei, faen. Folk av annen nasjonalitet enn norsk som flagger med sitt hjemlands flagg på vår nasjonaldag er idiotisk. Vi feirer Norge, ikke Nigeria. Norge for nordmenn! 15 Lenke til kommentar
ole_marius Skrevet 17. mai 2011 Del Skrevet 17. mai 2011 Akkurat 17 mai, Norges nasjonaldag bør kun det norske flaget og sameflagget vaies pga det er Norges dag. Vi har tross alt alle andre dager de kan feire noe annet.. 1 Lenke til kommentar
Flimzes Skrevet 17. mai 2011 Del Skrevet 17. mai 2011 Når man feirer nasjonaldagen, så feirer man tross alt landet/nasjonens dag, og da burde vel nasjonens flagg stå i høysetet, så kan man heller flagge de andre flaggene på deres nasjonaldager. 3 Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 17. mai 2011 Del Skrevet 17. mai 2011 (endret) Når man feirer nasjonaldagen, så feirer man tross alt landet/nasjonens dag, og da burde vel nasjonens flagg stå i høysetet, så kan man heller flagge de andre flaggene på deres nasjonaldager. Nasjonens flagg står i høysetet, det er ikke akkurat som det mangler på norske flagg. Går du rundt alene og skriker hurra i gata med et flagg på en vanlig dag blir du lagt inn på instutisjon Jeg skjønner ikke at folk klarer å bry seg så forbanna mye, hvorfor er det så ekstremt viktig for folk å kontollere hvordan andre feirer nasjonaldagen? AtW Endret 17. mai 2011 av ATWindsor 3 Lenke til kommentar
Flimzes Skrevet 17. mai 2011 Del Skrevet 17. mai 2011 Nasjonens flagg står i høysetet, det er ikke akkurat som det mangler på norske flagg. Går du rundt alene og skriker hurra i gata med et flagg på en vanlig dag blir du lagt inn på instutisjon AtW De som flagger med utenlandske flagg er ikke alene i toget, om det er viktig for dem å feire sin nasjons dag klarer de nok helt fint å organisere det selv. Om man først skal juble over at man er født i riktig land/har flyttet til riktig land, så flagg i hvert fall med det landets flagg. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 17. mai 2011 Del Skrevet 17. mai 2011 Nasjonens flagg står i høysetet, det er ikke akkurat som det mangler på norske flagg. Går du rundt alene og skriker hurra i gata med et flagg på en vanlig dag blir du lagt inn på instutisjon AtW De som flagger med utenlandske flagg er ikke alene i toget, om det er viktig for dem å feire sin nasjons dag klarer de nok helt fint å organisere det selv. Om man først skal juble over at man er født i riktig land/har flyttet til riktig land, så flagg i hvert fall med det landets flagg. Ja, gud forby at noen feirer landet på feil måte. Skal vi sette opp noen flere regler på hvordan man skal få lov til å feire landet? Ellers er det vel høyst forståelig at det er mer moro å feie på 17.mai enn det er å samle 10 folk på en annen dag? AtW 2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå