raym123 Skrevet 17. mai 2011 Del Skrevet 17. mai 2011 Hei. Har akkurat kjøpt og hatt på 3 lag med alfix tettningsmasse k1 http://www.alfix.dk/no/Produkter/V%E5tromsmembraner/1k_tetningsmasse_nor.html Var på en flis og bad butikk for og få våtromsmembran, Sa jeg skulle ha det til en kryssfinneplate. Etter og ha søkt opp på nettet står det at man må ha på alfix primer før man har på alfix tettningsmasse. Jeg hadde tettningsmassen rett på en kryssfinne plate, tok på 3 lag. Platen skal være til et akvariemøbel som skal tåle litt vannsøl sånn at det ikke sveller opp eller blir bulkete.. Hva kan skje med kryssfinner platen siden jeg ikke hadde på alfix primer først? Takker for svar Lenke til kommentar
Friluftskar Skrevet 17. mai 2011 Del Skrevet 17. mai 2011 Jeg kjenner ikke denne typen tettningsmasse, men antar at det er en sparkelmasse. Det finnes mange typer sparklemasser og noen kan påføres direkte, på NOEN typer underlag. Det vil da stå spsifikt, i bruksanvisningen! Det er også forskjell på om kryssfinner platen er oljebehandlet, eller om den er ubehandlet. Primer er en "grunning", som trekket inn i porene til underlaget. Og sørger for bedre feste, for maling/sparkel, på ubehandlede flater. Så enten du skal male, eller sparkle på unbehandlede flater, bør det grunnes først for å sikre feste. Du skriver ikke noe, om du skal male utenpå våtrommsmembran, eller ikke. Men uannsett, så er det deter viktig å følge bruksveiledningen (e)! Så det er stor sannsynlighet for, at tettningsmassen vil løsne fra platen og da vil gradvis alt utenpå platen, sprekke opp og flakke av. Kanskje du skulle kjøpen en ny plate. Denne gangen en møbelplate, den trenger du ikke å sparkle. Men husk grunning/primer! Lenke til kommentar
raym123 Skrevet 17. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 17. mai 2011 Den er rett fra byggevaren, ikke brukt noe på den. Det står på boksen at det er til forskjellige ting også kryssfinne plater. Det står ikke noe om at man må ha primer på først på boksen men jeg fant det på nettsiden til alfix. Grunnen til jeg sjekket opp er fordi at det måtte 3 lag til for og dekke det helt også er den litt seig enda det har tørket i noen dager. Jeg skal ikke male uttapå igjen Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå