chrisrasmussen Skrevet 16. mai 2011 Del Skrevet 16. mai 2011 Hei . Beklager hvis denne tråden er feilpostet ( Ny-Bruker ) Har nettopp kjøpt meg ny Gaming-Pc . deler den består av er : Hardware: * Kabinett - "Fractal Design Define R3 Black Pearl" * Strømforsyning - "Corsair strømforsyning, HX750W" * Hovedkort - "ASUS Rampage III GENE, X58 Socket-1366," * Prosessor - "Intel Core i7 960 Quad 3,2Ghz" * Prosessor kjøling - " Corsair H50" * Skjermkort - "ASUS Radeon HD 6950 2GB GDDR5" * Ram - "Corsair Dominator DHX+ DDR3 1600MHz 6GB" * Skjerm - "Samsung 22" LCD Syncmaster 2233RZ 3D" * Harddisc - " Corsair SSD 60gb * Harddisc - "Western Digital GreenPower 1TB S-ATA II" * Harddisc - "Western Digital GreenPower 250GB" * Tastatur - "Logitech" * Mus - "Steelseries Kinzu optical" * Headset - "Steelseries 5hv2" Problemet : MED ORGINAL VIFTEKJØLER - CPU Idler på rundt 33(kun windows i bruk)-45 grader (cs surfing osv). hvis jeg spiller cs ,hører musikk ,surfer på nett og andre std ting så øker tempen på systemet med ca 20 grader noe som virker sykt mye.. Prøvde Prime 95 noe som gjorde att cpun loada 100 % da økte tempen til 86 grader . Da " killa" jeg prosessen asap faen å høy tempratur tenkte jeg hehe. -MED CORSAIRH50 KJØLER CPU Idler på rundt (kun i windows)42-70 grader(cs,surfing,mp3 osv) ,jeg spiller cs ,hører musikk ,surfer på nett og andre std ting så øker tempen på systemet med ca 10-20 grader alt ettersom. Tenkte jeg skulle kjøpe enten 2 vifter av Noctua 120 mm for "push and pull"- Eller Corsair h70 og bytte viftene ut med 2 x Noctua 120 mm vifter også med Push and pull effekt.og selvfølgelig Noctua kjølepastaen Noen som har tips eller triks? Beklager hvis jeg har gjort meg uforstått , er seint på kvelden Lenke til kommentar
vidarkri Skrevet 16. mai 2011 Del Skrevet 16. mai 2011 33 og 45 grader er helt fine temperaturer på en i7 cpu, en stresstest vil gi ett litt feil bilde av hvor høy temperaturen blir under høy last da den vil påføre konstant trykk på cpuen noe som sjelden skjer i vanlig bruk. Jeg er dog litt skeptisk til at den klatrer opp i 85grader. Jeg ville si at noe særlig over 70-75 grader tilsier at du ikke har tilstrekkelig kjøling. Den vil nok ikke ta kvelden før den klatrer over 115-120grader eller rundt der men uansett så tror jeg ikke det er særlig sunt at den ligger rundt 75 grader med normal høy load. Jeg antar at du har påført kjølepasta på korrekt måte og at viftene snurrer riktig vei. Lenke til kommentar
Brede_Skapstroppen Skrevet 16. mai 2011 Del Skrevet 16. mai 2011 Dersom du har montert H50 slik som den er kontstruert så blåser denne varm luft inn i kabinettet. Vet ikke hvordan dette påvirker airflow i ditt kabinett, men det kan jo oppstå konflikter som gjør at det akkumuleres varme. Forsøk å enten snu viftene på H50, eller noen av de andre kabinett-viftene slik at du får en mer ensrettet luftstrøm. De fleste vifter har en liten pil som merker retningen de blåser Lenke til kommentar
chrisrasmussen Skrevet 16. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 16. mai 2011 Takk for gode svar. jeg har mulighet til 2 vifter forran 2 i toppen og 1 bak og en 140mm i døren . må jeg evt kjøpe meg bedre kjøling for att temp skal klatre nedover? det skal sies att cpu blir rundt 60-70 grader når jeg tester windows index . dette høres for meg ganske mye ut . varmen vil vel også ha innvirkning på dataens hurtighet mht spill? Lenke til kommentar
vidarkri Skrevet 16. mai 2011 Del Skrevet 16. mai 2011 En kald cpu vil gå raskere enn en varm, at det er noen enorm forskjell tror jeg dog ikke. 60-70 grader er litt varmt men ikke skadelig som nevnt i forrige innlegg. Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 16. mai 2011 Del Skrevet 16. mai 2011 Hvorfor i alle dager har så mange fått det for seg at Noctua-vifter gode på radiatorer? De er helt ok, men langt fra å utmerke seg på noe annet enn prislappen. Gentle Typhoon er gode vifter på radiatorer. Lenke til kommentar
chrisrasmussen Skrevet 16. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 16. mai 2011 En kald cpu vil gå raskere enn en varm, at det er noen enorm forskjell tror jeg dog ikke. 60-70 grader er litt varmt men ikke skadelig som nevnt i forrige innlegg. Driver faktisk å kjører prime95 nå max temp til nå etter ca 20 minutter er 76 grader. er kanskje ikke så ille . ? bør vel kanskje gå for noe større vannkjølingkit dersom jeg vil overklokke (noe jeg har veldig lyst til å "forske" på med tiden . først trenger jeg noe som er kaldere vil jeg tru Setter utrolig pris på den hjelpen jeg har fått til nå . Raske og direkte svar . Lenke til kommentar
chrisrasmussen Skrevet 16. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 16. mai 2011 Hvorfor i alle dager har så mange fått det for seg at Noctua-vifter gode på radiatorer? De er helt ok, men langt fra å utmerke seg på noe annet enn prislappen. Gentle Typhoon er gode vifter på radiatorer. Jeg skal være enig i att dem er rå på prisene sine ! plastikk 200 spenn here u go , jeg som er en " outsider " (foreløbig ) leser om diverse tester og andre med min type problem som har gode erfaringer. derfor jeg nevner det type merket . jeg er som sagt åpen for alle tips og triks og det settes pris på . Tar med meg den lærdommen jeg får om dette. Lenke til kommentar
Brede_Skapstroppen Skrevet 17. mai 2011 Del Skrevet 17. mai 2011 Noctua kommer jo veldig godt ut på alle tester, og det er et anerkjent merke som er godt etablert i Norge. Dette er vel hovedårsaken til at det syntes som et trygt valg ville jeg tro. Det finnes masser av gode vifter der ute, og til langt lavere pris. Det er vel egentlig snakk om å prøve seg frem og lese seg opp. Det kommer etterhvert, men skjønner jo hvorfor man blir overbevist om at Noctua er "det eneste saliggjørende" når man sjekker litt rundt. De er store.....og det hjelper på kapasitet til å skaffe seg oppmerksomhet i et snevert markedssegment. Forøvrig så er det ikke sikker at du behøver å kjøpe så fryktelig mye nytt utsyr før du har sjekket hvordan de forskjellige viftene du allerde har påvirker luftstrømmen i kabinettet. Har ingen andre gode tips her annet enn å forsøke å visualisere det utifra konstruksjon på kabinettet - viftenes plassering og retning, samt evt obstruksjoner som kan påvirke dette. Da særlig i forhold til vitale komponenter som er avhengig av at varmen blir fjernet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå