Gå til innhold

EØS Avtalen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kilde!

Sliter med å finne kilde, enda jeg vet jeg har lest det flere ganger forskejllige steder. Det er altså snakk om alt som EU innfører.

 

 

Jo de blir straffet for det. Og det var bare et eksempel for å fremheve et poeng...

Det har jeg aldri hørt om. Har hørt og sett at de blir stoppet av politi og Kystvakt, men aldri at de har fått bøter for det.

Lenke til kommentar

Uten at det er veldig on-topic, så er situasjonen med vannscootere litt spesiell.

 

De vannscooterne (heretter scootere) som er produsert innad i EU er verken ulovlige eller lovlige. De er i en slags gråsone. Greia er at saken er under vurdering, og at de som kjører med "lovlige" scootere ikke blir bøtelagt. Enhver scooter er ulovlig som følge av norsk lov, men siden den er produsert av et EU- land er den lov som følge av et eller annet EU- direktiv. Dermed er det tvetydige lover som gjør at man kan kjøre med noen scootere inntil videre. Det sagt; noen kommuner har allikevel valgt å ikke tillate noen form for scootere.

 

Dessuten er det opp til hver enkelt politimann å bøtelegge eller ikke. Og de bøtelegger så mange de kan, ettersom politibåter i Norge er dyre i drift, samt at politistyrken tydeligvis ikke har nok penger til å drifte dem.

 

Det med at Norge kun godtar rundt 8 % av det EU- landene må hanskes med synes jeg høres rart ut. Norge har godtatt alle direktivene EU har stilt, og det er mange tusen. Ikke en eneste gang har vetoretten blitt brukt, selv i en sak som DLD.

Husk at EØS ikke omfatter jordbruk eller fiskerinæringen. Hva omfatter de resterende 92 % ?

Lenke til kommentar

Jeg husker det var om vannscootere på nyhetene for noen år siden, og da ble det nevnt at de stadig vekk ble tatt av politiet, men at de kun fikk beskjed om å kjøre inn til land og fortøye. De fikk aldri bøter. Dette var i Kristiansand. Godt mulig der er strengere i Oslofjorden, eller har blitt det generelt i hele landet. Uansett, synes jeg ikke at det er noen god grunn til å bli med i EU.

 

Norge er ikke med i EU, Eurosonen eller EUs tollunion. Vi påvirkes gjennom EØS-avtalen og Schengen-traktaten. Når jeg sa at vi påvirkes kun av 8% av lovene, var det utenom Schengen, men siden jeg ikke finner noen kilde så glammer vi det så lenge.

 

Norge skal kun innføre lover om konkurranse og de fire friheter. Noe som har vært mye diskutert de siste årene er jo deres velles valutta EURO. Det har da kommet en rekke lover som kun gjelder de landene som har EURO, da det har vist seg å være en ren katastrofe for enkelte land å ikke kunne styre valuttaen selv.

 

Lisboa-traktaten har også påvirket EU-landene i stor grad, da EU nå lager lover på de aller fleste områder som vil gjelde de fleste medlemsstater. Den er vel ganske lik EU-grunnloven som ble skrinlagt. Norge har enda en god del vi bestemmer selv.

Endret av AHP3475
Lenke til kommentar

SP er flinke til å markere sine standpunkt mot EU og avtaler med EU. At SP får så liten oppsluttning er synd, for det er ikke noe de fortjener.

 

SP vil neppe vokse stort sålenge de forblir et parti som hovedsakelig er ute etter å passe på særinteressene til norske bønder.

Lenke til kommentar

SP er flinke til å markere sine standpunkt mot EU og avtaler med EU. At SP får så liten oppsluttning er synd, for det er ikke noe de fortjener.

 

SP vil neppe vokse stort sålenge de forblir et parti som hovedsakelig er ute etter å passe på særinteressene til norske bønder.

 

De støtter distriktene for mye, det er jeg enig i da avbefolkningen er uungåelig, men det burde virkelig være noe man kan ta med da de stolt kan si de er et norsk parti som passer på norske interesser.

Lenke til kommentar

Er nå uansett en fordel å slutte å sammenligne oss med Sveits i forhold til EU spørsmålet.

 

Norge er for ordens skyld ikke Sveits og bortsett fra at begge land vasser i penger, så er ikke mange likheter å finne.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

jeg mener at vi må følge sånne teite regler bare fordi vi skal få lov å handle med andre land... også må vi ha en regel hvor at mopeden skal gå i 45km/t HVA FAEN!?!?!

 

Regelen om fart for mopeder var ikke et EU-direktiv, uansett så må man ha felles lover og regler for konkurransevridning, subsidier, standarer på varer når man skal handle med andre land. Om man spiller en fotballkamp så kan ikke alle spille med egne regler, man må ha felles regler som alle følger.

 

EØS-avtalen er uansett langt mer enn bare handel: det innebærer også at vi samarbeider tett med våre europeiske naboer om miljø, politisamarbeid, forskning, utdannelse for å ta noen felt.Et slikt tett samarbeid med land på samme kontinent er helt vanlig rundt om i verden. Det betyr at begge sider har noe å tjene på å gå til forhandlingsbordet om det blir noen uenighet noe som ikke er noen selvfølge om man kun har handelen å lene seg på, dette fikk Norge merke da Kina stoppet importen etter vi gav ut fredsprisen til feil person.

 

Forutsigbarhet er et nøkkelord og er svært viktig for næringslivet, det er derfor de er svært fornøyd med dagens EØS-avtale og aller helst ønsker fullt medlemskap i EU fremfor å begynne som gateselgere på verdensmarkedet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...