Gå til innhold

Passende monitor for Nikon D7000?


Anbefalte innlegg

Da jeg både tar bilder og video langs bakken, så blir det litt slitsomt å krype ned hele tiden. Tenkte da å anskaffe meg en monitor for D7000. Men den bør være god. Slik at en ser bildet mest mulig slik det er i søkeren.

Litt størrelse burde det også være på den. Og mest mulig skarp. God lysstyrke hadde heller ikke vært dumt.

Er det noen som har erfaring med slikt? Og kan anbefale noe?

Det bør jo ikke være for dyrt heller.

Finnes det noe slikt?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Eneste aktuelle er egentlig en "Lilliput" 7" fra f.eks CoolLcd; http://www.coollcd.c...d-monitors_c846

 

Har selv en 8" da jeg fikk den billig på salg, men 7" er det de fleste velger.

 

Du kan ikke bruke den for og eksponere i live view fordi skjermens dynamiske område er for dårlig. Blåser ut høylyset så det ser overeksponert ut. Så du må regne med å plugge den ut og bruke kamera skjermen for eksponering.

 

De har "masse brightness" som ikke nødvendigvis hjelper deg ute i sola. Regn med og bygge deg en solid solskjerm (30cm "firkanrør") hvis du skal bruke den ute.

 

Jeg har den på en Canon 7D. Regner med at Nikon har det samme systemet hvor bildet har sorte felt oppe og nede på kamera skjermen. Det resulterer i at du ikke får benyttet hele skjermens bildeflate.

 

Det er letter å fokusere med den større skjermen enn på kamera skjermen.

 

Oppløsningen er OK på tross at den bare er 800×480 Nativ. Ikke la deg lure av skjermer hvor det hevdes at de er HD 1920x1080, det betyr egentlig bare at de aksepterer HD input.

 

 

Finn en modell med batterier, fester o.l. inkludert. Et virvar av pakker med forskjellige batteriløsninger.

 

Spør gjerne mer når du har funnet deg en modell og pakke, kanskje noen her har mer opplysninger. 668 og 669 modellene har vært de mest populære, men ser nå at det er kommet noen nye modeller.

 

Du kan feste monitoren i kamera hotshoe, men det skaper lett rystelser i kamera, spesielt hvis du filmer og beveger kamera. Hvis du ikke har en kamera rigg vil jeg foreslå du vurderer det.

 

De sender monitoren raskt. Brukte 3 dager fra Kina med DHL, mens DHL Norge klarte å bruke like lang tid for å levere den. Fremdeles raskere enn FedEx som brukte 2 dager fra India og 6 dager på å levere en pakke i Norge.

Endret av arthon
Lenke til kommentar

Eneste aktuelle er egentlig en "Lilliput" 7" fra f.eks CoolLcd; http://www.coollcd.c...d-monitors_c846

 

Har selv en 8" da jeg fikk den billig på salg, men 7" er det de fleste velger.

 

Du kan ikke bruke den for og eksponere i live view fordi skjermens dynamiske område er for dårlig. Blåser ut høylyset så det ser overeksponert ut. Så du må regne med å plugge den ut og bruke kamera skjermen for eksponering.

 

De har "masse brightness" som ikke nødvendigvis hjelper deg ute i sola. Regn med og bygge deg en solid solskjerm (30cm "firkanrør") hvis du skal bruke den ute.

 

Jeg har den på en Canon 7D. Regner med at Nikon har det samme systemet hvor bildet har sorte felt oppe og nede på kamera skjermen. Det resulterer i at du ikke får benyttet hele skjermens bildeflate.

 

Det er letter å fokusere med den større skjermen enn på kamera skjermen.

 

Oppløsningen er OK på tross at den bare er 800×480 Nativ. Ikke la deg lure av skjermer hvor det hevdes at de er HD 1920x1080, det betyr egentlig bare at de aksepterer HD input.

 

 

Finn en modell med batterier, fester o.l. inkludert. Et virvar av pakker med forskjellige batteriløsninger.

 

Spør gjerne mer når du har funnet deg en modell og pakke, kanskje noen her har mer opplysninger. 668 og 669 modellene har vært de mest populære, men ser nå at det er kommet noen nye modeller.

 

Du kan feste monitoren i kamera hotshoe, men det skaper lett rystelser i kamera, spesielt hvis du filmer og beveger kamera. Hvis du ikke har en kamera rigg vil jeg foreslå du vurderer det.

 

De sender monitoren raskt. Brukte 3 dager fra Kina med DHL, mens DHL Norge klarte å bruke like lang tid for å levere den. Fremdeles raskere enn FedEx som brukte 2 dager fra India og 6 dager på å levere en pakke i Norge.

 

Kikket litt på siden du oppga. Dette er helt ukjent for meg, så må nok undersøke litt før jeg slår til. Og hvis det da kommer noe nytt, så får jeg vel vente litt å se. Ellers er det jo synd D7000 ikke kom med vippbar skjerm. Men det kommer kansje senere. Canon er vel kansje bedre der?

Jeg har brukt video kameraer i mange år, og da er vippbar lcd skjerm blitt en vane.

De har også skarpe og fine bilder. Prisen så jo ikke så gal ut, så jeg får prøve noe av dette, etter hvert.

Du nevner nye modeller, hva slags modeller er det?

Lenke til kommentar

Det finnes en rekke små monitorer som kan kobles til HDMI-porten, blant annet fra Sony, Marshall og Lilliput som Arthon kommenterte.

 

Jeg har ikke prøvd noen av dem, men ser absolutt at det kan være en interessant løsning. Det hele blir imidlertid litt uhåndterlig spesielt hvis du har tenkt å bruke det uten stativ.

 

Edit: Nikon D5100 har jo vridbar skjerm hvis det er det du egentlig ønsker deg.

Endret av se#
Lenke til kommentar

Kikket litt på siden du oppga. Dette er helt ukjent for meg, så må nok undersøke litt før jeg slår til. Og hvis det da kommer noe nytt, så får jeg vel vente litt å se. Ellers er det jo synd D7000 ikke kom med vippbar skjerm. Men det kommer kansje senere. Canon er vel kansje bedre der?

Jeg har brukt video kameraer i mange år, og da er vippbar lcd skjerm blitt en vane.

De har også skarpe og fine bilder.

 

Noe av grunnen til at vippbare skjermer oppleves som skarpe er at de gjerne er mindre (4-6"), men også selvfølgelig litt bedre kvalitet siden det er et massekjøp til store produksjonslinjer (millioner).

 

Samme kvalitet er nesten ikke mulig å kjøpe som løs monitor selv om man er villig til og betale.

 

Prisen så jo ikke så gal ut, så jeg får prøve noe av dette, etter hvert.

 

Du nevner nye modeller, hva slags modeller er det?

 

Om de er veldig nye vet jeg ikke, så bare i farten HD70HP 7" og CL7 7 var merket "New".

 

Du kan få dyrere monitorer fra Marshall, Ruige, SmallHD osv., men prisen i forhold til kvalitet kontra Lilliput er ikke ikke verdt det såvidt jeg har funnet ut.

 

Det finnes også EVF fra Cineroid, Small HD og LCDVFe. Skjermen der er 3" og okularet kan vippes vekk så du kan bruke skjermen som monitor uten å putte øyet inntil. Men de er dyrere enn monitorene ca.$800.

 

Hvis du vil vite mer om bruker erfaringer er Cinema 5D's forum monitor seksjon et bra sted å begynne. Der finner du omtaler av de fleste aktuelle monitorer; http://www.cinema5d....429a16cdcb26e06

 

 

 

 

RCmachine er ved siden av CoolLcd den største selgeren av Lilliput monitor; http://stores.ebay.com/RCMachine?_trksid=p4340.l2563

 

 

Endret av arthon
Lenke til kommentar

Da ser det ut til at det blir Lilliput. De koster jo ikke så mye, i forhold til mange andre. Men er litt usikker på modell og størrelse. Og hvem som gir best bilde, ute i felten. Innstilinger osv. Men man må vel ha solskjerm uansett?

Lenke til kommentar

Tviler på om det er så stor forskjell på kvaliteten mellom de forskjellige modellene som er ratet med 450cd/m2 lys stryke, sånn som Lilliput 669HB 7".

 

De fleste bruker 7", men du kan også velge 8" eller 10", alt ettersom hva du synes er praktisk og hva slags rigg du har til å feste monitoren til kamera på.

 

Du trenger en batteriløsning. Jeg er usikker på hva slags type batteri som du kan klikke av på i bestillings listen. Kan være et innebygget batteri eller Li-battery lengere nede på siden. Da trenger du en brakett i tillegg for å feste den på monitoren. Står noe om det lengre nede på siden. Det Li-Batteriet er ganske tungt.

 

Hvis du velger SONY NP-F970 eller Panasonic batteri løsning i stedet så må du bestille det i stedet. De batteriene er ganske høye så de vil øke vekten på monitoren bakover.

 

Det kan lønne seg å kjøpe en kort HDMI kabel selv om det er en HDMI kabel med i pakken. Den passer perfekt i lengde hvis du har monitor nær kamera. Kabelen er av god kvalitet.

 

Klikk på småbildene for og se hva som er inkludert i pakken og hva du trenger i tillegg.

 

Sunhood avgjør du selv om du kjøper med, eller bygger en selv utav Kartong og Gaffa tape.

 

De svarer ganske kjapt på Mail hvis du lurer på noe eller synes det er vanskelig å navigere bestillings systemet deres. Det er jo ikke akkurat enkelt lagt opp.

 

Du burde lese litt på noen Nikon Forum for å se andres erfaringer med monitoren i forhold til Nikon kamera, så du er sikker på at det ikke er noen problemer forbundet med det. Som det f.eks. er med monitor og Canon 5DII.

 

Som jeg nevnte i en tidligere post så er en monitor ganske upraktisk i bruk hvis du ikke har en kamera rigg å feste monitoren til.

Lenke til kommentar

Tviler på om det er så stor forskjell på kvaliteten mellom de forskjellige modellene som er ratet med 450cd/m2 lys stryke, sånn som Lilliput 669HB 7".

 

De fleste bruker 7", men du kan også velge 8" eller 10", alt ettersom hva du synes er praktisk og hva slags rigg du har til å feste monitoren til kamera på.

 

Du trenger en batteriløsning. Jeg er usikker på hva slags type batteri som du kan klikke av på i bestillings listen. Kan være et innebygget batteri eller Li-battery lengere nede på siden. Da trenger du en brakett i tillegg for å feste den på monitoren. Står noe om det lengre nede på siden. Det Li-Batteriet er ganske tungt.

 

Hvis du velger SONY NP-F970 eller Panasonic batteri løsning i stedet så må du bestille det i stedet. De batteriene er ganske høye så de vil øke vekten på monitoren bakover.

 

Det kan lønne seg å kjøpe en kort HDMI kabel selv om det er en HDMI kabel med i pakken. Den passer perfekt i lengde hvis du har monitor nær kamera. Kabelen er av god kvalitet.

 

Klikk på småbildene for og se hva som er inkludert i pakken og hva du trenger i tillegg.

 

Sunhood avgjør du selv om du kjøper med, eller bygger en selv utav Kartong og Gaffa tape.

 

De svarer ganske kjapt på Mail hvis du lurer på noe eller synes det er vanskelig å navigere bestillings systemet deres. Det er jo ikke akkurat enkelt lagt opp.

 

Du burde lese litt på noen Nikon Forum for å se andres erfaringer med monitoren i forhold til Nikon kamera, så du er sikker på at det ikke er noen problemer forbundet med det. Som det f.eks. er med monitor og Canon 5DII.

 

Som jeg nevnte i en tidligere post så er en monitor ganske upraktisk i bruk hvis du ikke har en kamera rigg å feste monitoren til.

 

Hvis Lilliput 669HB er bra, så går jeg for den. Ellers har jeg noen batterier for et sony kamera her, så kan vel kansje bruke dem.

Har ellers sett på det med å feste monitoren på kamera, og det ser kansje litt vinglete ut, så kansje jeg bør gå for en rigg også?

Eller kansje prøve å lage noe selv.

Har ellers lest litt om følgefokus, men vet ikke om det er nødvendig?

Har sett noen selv lagde rigger på youtube, og det ser jo ikke så vanskelig ut. Har mekka en del opp igjennom. Så skulle vel klare det og.

Om jeg trenger noe større enn 7" vet jeg ikke. Det bør jo ikke være for stort heller.

Er litt allergisk av å drasse på masse ting og tang.

Ellers mye bra info du har kommet med her. Takker for det. Det kom godt med.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Du trenger en batteriløsning. Jeg er usikker på hva slags type batteri som du kan klikke av på i bestillings listen. Kan være et innebygget batteri eller Li-battery lengere nede på siden. Da trenger du en brakett i tillegg for å feste den på monitoren. Står noe om det lengre nede på siden. Det Li-Batteriet er ganske tungt.

 

Hmmm, ja ble ikke helt klok på denne siden. Hva som hører til hva, og hva en har bruk for/trenger. Det virket litt rotete?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...