Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Hvilke rettigheter har jeg?

screenman

Anbefalte innlegg

Jeg har en del psykiske lidelser. Jeg gidder ikke å ramse opp alle sammen, men kan nevne den som har mest påvirkning på meg:

Det er så klart den store "Sosial Fobi". Og fra en skala fra 1-10 så vil jeg si at jeg har en 7-8 skala Sosial Fobi.

Jeg har forsøkt å skaffe jobb, uten noe hell, og har droppa ut av skolen.

Jeg kan garantere at jeg ikke er i stand til å gå skole eller jobbe

Og det nærmeste jeg har et sosial liv er de gangene jeg er på butikken.

Jeg går også til behandling hos BUP, noe som ikke hjelper i det hele tatt. Snakke med en appelsin ville funket bedre

Nå, med tanke på dette, hvilke rettigheter har jeg når det kommer til penger fra nav?

Kan nevnes at jeg er 17 år, og fyller 18 til vinteren

Takker for svar

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Pr idag så har du strengt tatt ikke krav på noe da du ikke er myndig ennå.

Hvis du fremdeles sliter ved fylte 18år så vil det bli en laaang utredning rundt arbeidsevne etc som ingen kan spå utfallet av. Hvis du ender opp som ufør så blir du trygdet og da blir det sosialbolig, uførepensjon og søknader om støtte til alt du foretar deg i livet.

Det er en regel som skal garantere at en voksen uten barn skal ha 5000kr å leve for etter at husleie og strøm er trukket. Alt annet blir dekket av denne summen som telefon, internet, mat, klær, tvlisens etc etc.

Lenke til kommentar

Hovedregelen er lik for alle. For å få uføretrygd må man ha sykdom, skade eller lyte. Denne må være kronisk og personen må ikke ha utsikt til bedring av arbeidsevnen. Da kan man få tilkjent uføretrygd.

Hvorvidt Sosial fobi er støndasberettiget vil bli avgjort i det enkelte tilfelle, men vanligvis er dette en "lett" psykisk lidelse.

Det er ulike måter å beregne stønadsstørrelsen ut fra faktisk eller stipulert inntekt (ung ufør).

http://www.nav.no/Arbeid/Jobb+og+helse/Uf%C3%B8repensjon/Unge+uf%C3%B8re

Dag

Endret av dag1234
Lenke til kommentar

Hei!

Bare et lite råd - istede for å bruke mange år på kamp med NAV vil jeg råde deg til å bruke all din energi til å få proff hjelp - er du ikke fornøyd med den behandling du får i dag MÅ du gjøre noe med det - det er mulig å komme ut av din situasjon og få et normalt godt liv!

Lykke til - gi ikke opp!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...