Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

problem med nybygd pc

Anbefalte innlegg

Heisann :D

Har nettopp bygd en ny pc, men den er ganske ustabil, noen ganger når jeg har spillt i en halvtime eller noe så blir skjermen helt grå med noen hvite striper. Hva kan dette være?

pc specs er:

Intel Core i7 Quad Processor i7-2600K

Sapphire PURE BLACK P67, Socket-1155

Cooler Master Silent Pro M700 700W PSU

Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 8GB CL8

XFX Radeon HD 6950 1GB GDDR5

Seagate Barracuda® 7200.12 1TB

Corsair SSD Force Series F40A, 40GB

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Alt er riktig montert, har lastet ned nyeste drivere fra nettet, koblet til ekstra strøm. Alt er som det skal. Skjermkortet er stock hastigheter på. Og har ikke overklokket cpu enda, bruker turbo tingen som overklokker selv. Har også et oransjt lys på hovedkortet.

Endret av Ra!NoX
Lenke til kommentar

40 grader idle er helt ok, men det som er vesentlig er hvordan det står til under load....kanskje spesielt for Gpu.

Grunnnen til at jeg tenker temperatur er jo at dette problemet oppstår gradvis, hvis ikke jeg misforstår deg. Det er slik at spill kan fungere greit en periode, hvorpå du plutselig får problemer på skjerm...

Når dette oppstår, er det da slik at maskinen kneler helt, eller virker det som om lyd og andre funskjoner er tilstede på tross av manglende bilde?

Lenke til kommentar

da virker det kanskje ikke som om det er temperaturen. Temperaturene er jo relativt høyt på skalaen, men tror ikke det er slik at dette skulle føre til krasj.

du har jo selvfølgelig oppdatert driver og slikt, men kan det være at du har noen automatiserte bakgrunnsprogrammer som kommer i konflikt med det du driver med?

Er det slik at den "Turbo" funksjonen du nevner er en bios-instilling? Eller er det programvar? Uansett så ville jeg satt alle bios funksjoner som har med opp- og nedklokking til å kjøre standard, og skrudd av slik programvare.

Ville vel også forsøkt å kjøre en bootmanager og plukke vekk alt som er unødvendig og som starter opp ved boot.

Det at ting faktisk funker ok en stund taler liksom litt i retning av at det er noe annet enn hardware problemer, tenker jeg da. Så lenge det ikke er temperaturer som slår inn på andre komponenter heller så vil jeg tro at det oppstår en eller annen konflikt mellom program/hardware som fører til trøbbel.

Lenke til kommentar

Er jo ikke alltid temperaturen som er synderen. Jeg ville gått inn i bios og underclocket for å se om det fungerer da. Og disable turboen. Så kjører du stress tester for å se om det fungerer. Da finner du fort ut hva som feiler, enten om det er ram, cpu eller gpu ..

Lenke til kommentar

Du har festet CPU-kjøler skikkelig håper jeg? over 80C load med en i7-2600k stock virker veldig høyt...

PSUen din har forresten horribel spenningsregulering. En av grunnene til at jeg aldri anbefaler Cooler Master PSUer fordi du aldri kan være sikker på om den er forferdelig eller middelmådig uten å sjekke opp.

Lenke til kommentar

Sjekk om minnet står i QVL'en til hovedkortet. Har vært borti noen tilfeller hvor minne fra Corsair rett og slett ikke har vært kompatibelt med hk'et og skapt en hel verden av trøbbel med alt fra random BSODS til psykedeliske farger på skjermen...

Lenke til kommentar

Hovedkortet støtter bare 10600 ram hastighet og rammen er 12800, så hastigheten går vel automatisk ned til den håper jeg;o

Men pcen bare fryser seg, noen ganger er det en skjerm med farger og striper, og noen ganger fryser hele bildet, så slutter lyden å funke 3 sec etter det

Endret av Ra!NoX
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...