Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Veien til bedre helse og et langt liv

Enceladus

Anbefalte innlegg

Jeg har alltid vært opptatt av å ha en god helse og kunne leve så lenge som det lar seg gjøre med et klart hode og lystig sinn.

Min grunn til å velge en slik livsstil er at jeg svært gjerne ønsker å se fremtiden. Jeg er en optimist på menneskenes vegne. Og jeg tror vi har mye spennende i vente om vi ikke roter det for mye til for oss selv her på kloden. At jeg en dag skal dø, gradvis eldes og bli syk og skrøpelig er noe jeg ikke liker tanken på. Så derfor forsøker jeg å opprettholde min nåværende gode helse inntil mer drastiske metoder til livsforlengelse kommer på banen. Men så tenker jeg også at dette valget ikke nevneverdig skal gå på bekosting av min livskvalitet. Jeg skal ikke bekymre meg for å få en meteoritt i hodet. Dør man så dør man :p Mitt syn på døden er at man opphører å eksistere, kroppen brytes ned og ender opp i naturen som nye byggesteiner til ett eller annet. Og samme hva man måtte tro på, så er det nok felles for oss alle at vi ønsker oss et godt liv med en god helse.

Tenkte dette kunne bli en tråd hvor vi deler livstilstips, erfaringer, ny viten og diskuterer rundt dette. Alt for en bedre helse og et lengre liv.

Flere som er interesserte i dette? :)

• Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Noen tanker til hvordan jeg mest sannsynelig kommer til å leve videre, samt målsetninger. Selv om kategoriene påvirker hverandre i stor grad, prøver jeg å skille dem nogenlunde.

Kroppslig sett:

- Periodisk faste, kort sagt å ikke spise frokost. Positivt for kroppssammensetning.

- Proteiner, fett og karbohydrater fra animalske kilder, karbohydrater fra frukt - hovedsakelig. Kutter ikke ut brødmat, men kutter ned.

- Holde en relativt lav fettprosent, skal aldri over 15% før jeg er ihvertfall 60.

- Styrketrening, teknikk og høy vekt med lave repetisjoner prioriteres. Minst 1 økt i uka. 2 uker fri minst 3 ganger i året.

- Vektmål: 78 kg ved 8% kroppsfett (176 cm) (72 kg ~10% ish nå)

- Styrkemål: 200kg markløft, 150kg knebøy, 90 kg benkpress (lange armer, medium/lang overkropp, korte ben)

- Skal klare å opprettholde de løftene inn i alderdom.

- Ikke stress.

Intellektuelt:

- Alltid sette spørsmålstegn til epidemistudier.

- Sette spørsmålstegn ved studiedesign, andre faktorer?

- Penger kan kjøpe det du vil ha, det inkluderer folk og uttalelser (ha i bakhodet).

- Correlation does not imply causation

- Gjøre ferdig bachelor i automasjon eller industriell instrumentalisering - ut i jobb - muligens ta master innenfor noe gjennom et firma.

- Vær nyanser til alt. 1000 plastkopper forbruker like mye energi som 1 krus brukt 1000 ganger.

- Erfaring slår i mange tilfeller kunnskap, så med lav erfaring bør man være ydmyk.

Sosialt:

- Blod er tykkere enn vann, familie går forran venner. (i ytterste kontekst, vel og merke)

- Folk endrer seg, til det bedre og værre.

- Ikke drit ut en person blandt andre, det kommer du til å bli hatet for. Ta det under 4 øyne om du absolutt må vise vedkommende at han tar feil.

- Folk som setter sin egen ignoranse høyt, bør du passe på - ustabile sosialt.

- Store folk snakker om idèer, normale folk snakker om ting, smålige folk snakker om andre.

- En som innrømmer at han tok feil, og evnt unnskylder, er en du skal ta vare på.

- Si det som det er (men pass på punkt 3 her), bedre enn å leve på en løgn - selv om verden vil bedras.

- Hos primater smiler du for å vise din underdaninghet. Ha det i bakhodet til neste gang, det gjelder mange mennesker også.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Storken:

Mye tankevekkende der som jeg må tygge litt på :) Forsøker å lage en lignende liste som jeg foreløbig vil holde for meg selv.

Er vel området du definerer som "kroppslig sett" jeg føler jeg er mest usikker på. Hvordan man skal trene og hva man bør putte i seg. Jeg har opp igjennom årene skrapt sammen noen tips som jeg tror er gode for meg. Men siden jeg er en relativt høy og tynn mann i midten av 20 årene 180cm og 70kg så er jeg også redd for å overdrive. Folk hever gjerne øyenbrynene når jeg sier hva som er det langsiktige målet mitt (førstepost). Det er jo gjerne når man blir "gammel" at man begynner å tenke på helsen sin. Og man går jo ikke til legen før det feiler en noe. Tvert imot mener jeg at det er i ung alder man bør begynne å tenke helse, og til legen burde man gå for å forebygge sykdom.

Det jeg savner er å ha noen generelle retningslinjer å følge. Men siden det er mange sterke meninger på disse områdene så er det vanskelig å vite hvilke råd som er lurt å følge. Og det ender som oftest opp med at jeg lager min egen liste og tar mye med en klype salt (som det ironisk nok heter)

Lenke til kommentar

Dette har jeg tenkt veldig mye på det siste året skal jeg si dere. Veldig interresant tema.

Har ikke lagd meg noen fullstendig liste enda, så får poste igjen når den blir bedre utfylt.

Noen punkter jeg mener er viktige:

- Ikke stresse

- Ta vare på muskelmasse og kondisjon

- Spise sunt med en kosedag i uka

- Vegetarisme?

- Periodisk faste som storken nevnte

- Alltid ha et mål i livet, holde hjernen igang

- Kampsport og meditasjon

.....

Stemmer for vegetarisme, jeg! Du trenger ikke kutte ut fisk, men for all del; kutt ned på kjøttet! Vegetarianere i lever opptil mange år lenger enn kjøttspisere (gjennomsnittlig):D

Lenke til kommentar

Intellektuelt:

Stemmer for vegetarisme, jeg! Du trenger ikke kutte ut fisk, men for all del; kutt ned på kjøttet! Vegetarianere i lever opptil mange år lenger enn kjøttspisere (gjennomsnittlig):D

Kjøtt er det da vitterlig ikke noe å kutte ned på. Nyere idiotiske epidemistudier kommer feilaktig frem til at høyere kjøttinntak er koblet med høyere kreftfare, men konkusjonen er feilaktig. (Høyere kroppsvekt = høyere kjøttinntak = overvekt = overvekt innebærer høyere kreftfare --> det var ikke kjøttet sin skyld) Studier skal utføres slik at du skal kunne dra konklusjoner fra observasjoner - ikke finne statistikk for å støtte opp om latterlige påstander.

Vegetarisme har heller ikke noe for seg når det kommer til helse (eller å redde miljøet).

• Liker 2
Lenke til kommentar

Intellektuelt:

Kjøtt er det da vitterlig ikke noe å kutte ned på. Nyere idiotiske epidemistudier kommer feilaktig frem til at høyere kjøttinntak er koblet med høyere kreftfare, men konkusjonen er feilaktig. (Høyere kroppsvekt = høyere kjøttinntak = overvekt = overvekt innebærer høyere kreftfare --> det var ikke kjøttet sin skyld) Studier skal utføres slik at du skal kunne dra konklusjoner fra observasjoner - ikke finne statistikk for å støtte opp om latterlige påstander.

Vegetarisme har heller ikke noe for seg når det kommer til helse (eller å redde miljøet).

At en studie feiler angående dette, er ikke grunnlag nok for å kunne si at "slik er det". Det er mange faktorer som spiller inn. Du må se det i et større perspektiv! Tviler sterkt på at du har lest deg opp på dette, siden du kommer med et slikt innspill.

Vegetarisme har en mengde fordeler - uansett hvordan en vrir og vender på det

Når vi snakker kosthold/helse: Alle nødvendige vitaminer, fettstoffer, aminosyrer, mineraler og sporstoffer vi trenger, forekommer i rikt utvalg i vegetabliske matvarer. Ingen ha kjøtt. Når man ser på tennene og tarmen på mennesket, ser man at vi faktisk ikke er ment til å spise kjøtt.

Miljø: Kjøttindustrien skaper høy import fra utlandet, som igjen betyr miljøskadelig frakt og uttæring av matfattige områder andre steder i verden. Visste du foressten at halvparten av all nedhugd regnskogsområde brukes som beitemark? Du bør også ta en titt på matvarekrisen - vil du tørre påstå at dette ikke er relevant? En vegetarianer forbruker langt mindre mat enn en kjøttspiser; dermed kommer man nærmere det punktet hvor det er nok mat til alle.

And the list goes on and ond and on. Ha gjerne litt mer kunnskap før du legger frem slike innspill :)

Lenke til kommentar

De fleste spiser mye mer protein enn de trenger, og svinekjøtt som mange bruker mye av er ekstra ille på grunn av alle giftstoffene (sutoksiner) i det som kroppen som regel har store problemer med å håndtere => kumulativ lagring.

Har skrevet en del om kjøtt-biokjemi og erfaringer i innlegget mitt ang. Atkins her;

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1211582

Merk at jeg ikke er imot kjøtt av prinsipp, men av hva som er helsefremmende. Litt lammekjøtt, elgkjøtt etc i ny og ne er helt greit, noe jeg faktisk anbefaler.

Hvis du ser på hvor mye ressursjer som går med til å produsere kjøtt i forhold til folkemengden på kula vi bor på så tilsier det at mye kjøttspising ikke er bærekraftig.

Man kan få fullverdig protein fra planteverdenen om man vet å kombinere rett, og med tanke på hvor mange som er vegetarianere/veganere så burde vel det tilsi at man ikke dør av å ikke drikke melk og spise kjøtt slik propagandaen lyder i vårt kjære ferdreland. Jeg har holdt meg unna melk i 20 år og er ikke i nærheten av å ha osteporose.

Lenke til kommentar

Hvorfor kan man ikke drikke melk? :ph34r:

Leste også at man kan spise vegetarmat og få i seg alle proteiner man trenger så lenge man vet hva man kombinerer av matvarer. Er ikke dette det som kalles spiseforstyrrelse?

Jeg er av den oppfatning at den tiden man bruker på å finne ut av hva man IKKE skal spise/drikke er den tiden man mister på å leve...

Jeg spiser vel omtrent det meste med det selvfølgelige unntak av det jeg ikke liker smaken på.

Nå for tiden har jeg fått dilla på sjømat og spiser alt jeg kommer over som har levd i havet...

Mitt hovedmål i livet er å gi sønnen min en god oppdragelse, jeg lever vel i klisjeen om at "jeg skal gjøre alt som MIN far ikke gjorde for meg"...

Andre mål er å få full kontroll over sykdom (astma) før jeg er 40 slik at det blir enklere å leve med når man blir eldre.

Stabilisere økonomi for å gi sønnen min et bedre grunnlag enn jeg selv har hatt.

Ellers tror jeg at det er viktig å ha hobbyer, noe å oppholde hjernen med for at den ikke skal forringes med tiden... :)

Lenke til kommentar

De fleste spiser mye mer protein enn de trenger, og svinekjøtt som mange bruker mye av er ekstra ille på grunn av alle giftstoffene (sutoksiner) i det som kroppen som regel har store problemer med å håndtere => kumulativ lagring.

Har skrevet en del om kjøtt-biokjemi og erfaringer i innlegget mitt ang. Atkins her;

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1211582

Merk at jeg ikke er imot kjøtt av prinsipp, men av hva som er helsefremmende. Litt lammekjøtt, elgkjøtt etc i ny og ne er helt greit, noe jeg faktisk anbefaler.

Hvis du ser på hvor mye ressursjer som går med til å produsere kjøtt i forhold til folkemengden på kula vi bor på så tilsier det at mye kjøttspising ikke er bærekraftig.

Man kan få fullverdig protein fra planteverdenen om man vet å kombinere rett, og med tanke på hvor mange som er vegetarianere/veganere så burde vel det tilsi at man ikke dør av å ikke drikke melk og spise kjøtt slik propagandaen lyder i vårt kjære ferdreland. Jeg har holdt meg unna melk i 20 år og er ikke i nærheten av å ha osteporose.

Godt at ihvertfall noen vet hva de snakker om, før de kommenterer.

Men et par spørsmål:

- Du sier at du selv tar avstand til melk; men på hvilket grunnlag? Er du fullverdig veganer, eller spiser du egg etc.?

- Og tar du da kalsium- og eventuelle andre tilskudd? Eller er du bare veldig bevisst på kostholdet ditt?

Lenke til kommentar

Det er skrevet utrolig mye om dette hvis du er interessert i det, men kort oppsummert så er melk meget tungt fordøyelig. Du har også pasturiseings-effekten som dreper bakterier men samtidig tar alt av enzymer i melka, samt at betakasein-proteinet i melken er ødelagt av varmen og er koblet til fremming av autoimmun diabetes type 1. Til å toppe kransekaka har du jo homogeniseringen som kunstig spalter ned fettet slik at det er direkte betennelsesfremkallende i hjerte/kar.

Stikk motsatt effekt har du av å drikke fersk melk rett fra ei frisk ku. Da er melk faktisk helsebringende og naturlig antibakteriell. Det er m.a.o industrialiseringsprosessene som er synderen her og ikke råstoffet (gitt fornuftig foring av kua)

Leste også at man kan spise vegetarmat og få i seg alle proteiner man trenger så lenge man vet hva man kombinerer av matvarer. Er ikke dette det som kalles spiseforstyrrelse?

Spiseforstyrrelse en en sykdom som går på psyken. Hvilken mat man velger å ernære seg på trenger nødvendigvis ikke ha noe med spiseforsyrrelse å gjøre. Anser det tvert imot som et sunnhetstegn at folk setter seg inn i det før de starter en slik livsstil.

Her er en oversikt fra helsedirektoratet;

http://www.helsedirektoratet.no/vp/multimedia/archive/00278/Vegetarisk_kosthold_278769a.pdf

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg er av den oppfatning at den tiden man bruker på å finne ut av hva man IKKE skal spise/drikke er den tiden man mister på å leve...

Jeg spiser vel omtrent det meste med det selvfølgelige unntak av det jeg ikke liker smaken på.

Nå for tiden har jeg fått dilla på sjømat og spiser alt jeg kommer over som har levd i havet...

Mitt hovedmål i livet er å gi sønnen min en god oppdragelse, jeg lever vel i klisjeen om at "jeg skal gjøre alt som MIN far ikke gjorde for meg"...

Andre mål er å få full kontroll over sykdom (astma) før jeg er 40 slik at det blir enklere å leve med når man blir eldre.

Stabilisere økonomi for å gi sønnen min et bedre grunnlag enn jeg selv har hatt.

Ellers tror jeg at det er viktig å ha hobbyer, noe å oppholde hjernen med for at den ikke skal forringes med tiden... :)

Jeg håper virkelig at det du sa om "spiseforstyrrelse" var en spøk?

Å kombinere matvarers næringsstoffer, proteiner, vitaminer og mineraler er noe alle bør gjøre. Det kan høres vanskelig ut, men det er det ikke.

Du sier at du heller vil "leve livet", enn å bruke tid på dette med kosthold. Jeg skjønner at det høres ut som en grei tanke - men det blir nok litt feil. Det blir som å si "jeg bruker ikke tid på trening, jeg må leve livet".

Man får så mye igjen for den lille tiden man bruker på kosthold og trening, at det veier opp for det x10. Man lever lenger, med god helse og mer energi i hverdagen. Ved riktig inntak av mat kommer du langt!

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg håper virkelig at det du sa om "spiseforstyrrelse" var en spøk?

Å kombinere matvarers næringsstoffer, proteiner, vitaminer og mineraler er noe alle bør gjøre. Det kan høres vanskelig ut, men det er det ikke.

Du sier at du heller vil "leve livet", enn å bruke tid på dette med kosthold. Jeg skjønner at det høres ut som en grei tanke - men det blir nok litt feil. Det blir som å si "jeg bruker ikke tid på trening, jeg må leve livet".

Man får så mye igjen for den lille tiden man bruker på kosthold og trening, at det veier opp for det x10. Man lever lenger, med god helse og mer energi i hverdagen. Ved riktig inntak av mat kommer du langt!

Jeg utelot at jeg trener og spiser deretter, men jeg klarer bare ikke å få hodet rundt det å følge en strikt diett som veganere o.l. gjør.

Det må jo være en spiseforstyrrelse når man må tenke på hva man KAN og IKKE kan spise eller hva man må kombinere hele tiden... :hmm:

Jeg spiser i all hovedsak matvarer som har gode proteiner og fyller etter med energi i form av enten fett eller karbo men selvfølgelig ikke i form av potetgull og slikt.

Om jeg spiser noe nytt sjekker jeg hva det er jeg spiser en gang og har det i bakhodet om det bar en "bra", "ok" eller "dårlig" ting og justerer meg selv deretter...

Endret av Doofenschmitz
Lenke til kommentar

Stikk motsatt effekt har du av å drikke fersk melk rett fra ei frisk ku. Da er melk faktisk helsebringende og naturlig antibakteriell. Det er m.a.o industrialiseringsprosessene som er synderen her og ikke råstoffet (gitt fornuftig foring av kua)

Kult at jeg får melk fra naboen da som er melkebonde med gressfødde kyr :new_woot:

Lenke til kommentar

Det må jo være en spiseforstyrrelse når man må tenke på hva man KAN og IKKE kan spise eller hva man må kombinere hele tiden... :hmm:

Jeg spiser i all hovedsak matvarer som har gode proteiner og fyller etter med energi i form av enten fett eller karbo men selvfølgelig ikke i form av potetgull og slikt.

Om jeg spiser noe nytt sjekker jeg hva det er jeg spiser en gang og har det i bakhodet om det bar en "bra", "ok" eller "dårlig" ting og justerer meg selv deretter...

Okei - bra for deg.

Men det er tydelig at du ikke helt kjenner definisjonen av en spiseforstyrrelse. Hvis du kaller dette en spiseforstyrrelse - da sliter utrolig mange med spiseforstyrrelser i dag. Bare i Norge finner vi trolig 100 000 vegetarianere. Og bare tenk på de som følger et LCHF-kosthold!

Spiseforstyrrelser handler mestom psyken. Jeg antar du tenker på ortoreksi når du skriver - men det er et klart skille her. Det er forskjell på en livsstil og en diett.

Lenke til kommentar

Folk tenker på sykdommer, som dårlig hjerte, kroniske lidelser osv. Men folk med dårlig psykisk helse lever 10år mindre enn andre. Så det kan være noe å ha i bakhodet.

Hva mener du med dette?

Selv vil jeg tørre å påstå at de som sliter psykisk, ofte er de samme som sliter "fysisk". Har man en dårlig livsstil, så er sjansen langt større for å bli deprimert etc. - i tillegg til alle helseskadene man kan få. Sunt kosthold og trening piffer opp både kropp og sjel ;) Vinn-vinn altså.

Lenke til kommentar

At en studie feiler angående dette, er ikke grunnlag nok for å kunne si at "slik er det". Det er mange faktorer som spiller inn. Du må se det i et større perspektiv! Tviler sterkt på at du har lest deg opp på dette, siden du kommer med et slikt innspill.

Vegetarisme har en mengde fordeler - uansett hvordan en vrir og vender på det

Når vi snakker kosthold/helse: Alle nødvendige vitaminer, fettstoffer, aminosyrer, mineraler og sporstoffer vi trenger, forekommer i rikt utvalg i vegetabliske matvarer. Ingen ha kjøtt. Når man ser på tennene og tarmen på mennesket, ser man at vi faktisk ikke er ment til å spise kjøtt.

And the list goes on and ond and on. Ha gjerne litt mer kunnskap før du legger frem slike innspill :)

Det der er bare ett av vegetarianeres herseteknikk-punkt. Selv om leger som T. Colin Cambbell (forfatteren av drittboka The China Study) legger ut i det lange om fordeler osv - så gjør det ikke stoffet sant. Vanlig logikk tilsier at kjøtt er positivt for menneskekroppen. Vi kan ikke syntesere essensielle aminosyrer (slik som en gorilla), så mennesker er tilpasset til et animalsk kosthold.

Jeg kunne fortsatt i det lange om dette, det kan sikkert du også - men dette er vel egentlig ikke plassen å ta diskusjonen på.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...