Gå til innhold

Vil levere tilbake leke, men den kan ikke demonteres?

Anbefalte innlegg

Jeg kjøpte en uro (elektrisk leke som man fester til senga så roterer den rundt med dyr, lyd og lys (skal roe barn som skal sove)) til minstemann på 4 mnd. Aldersmerkinga på denne var 0-5 mnd.

Jeg trodde dette skulle bli riktig så populært så da jeg kom hjem monterte jeg den og tok vare på emballasjen. Problemet er at minsten er overhode ikke interessert. Uroen roterer veeeeldig seint og klarer ikke å fange interessen. Minsten er da kanskje litt voksen for alderen da.

Så da har jeg lyst til å bytte den. Er det mulig? Aller helst ha pengene tilbake, men siden dette er min feil og ikke butikkens på noen som helst måte kan de vel tilby meg et gavekort?

Problemet er at jeg ikke får demontert den, den sitter helt bom fast. De i butikken fikk heller ikke demontert den så de sier at "kjøpt er kjøpt og det ble dumt for din del".

Hva er spillereglene her?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Butikken har nok rett. Du har ingen bytterett.

Hmm... jeg skal aldri handle i butikk igjen. På internett hadde jeg hatt angreretten :-(

Du har ingen jurdisk rett til å bytte produkter det ikke er noe feil med. Derimot opererer noen butikker med returordninger, men det er i helhet de som avgjør hvilke vilkår som gjelder.

Det er heller ikke sikkert du kunne ha angrett på internett. Angrerett frafaller de det øyeblikk du tar produktet i bruk som ditt eget, uavhengig av angretid. Hvis du velger å monterer produktet vil jeg tro du har tatt det i bruk som ditt eget. Ved angrerett skal også selger ha tilbake produktet på en slik måte at det kan settes tilbake i varesortimentet. Hvis produktet ikke kan demonteres er det tvilsom at dette vil være mulig.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hmm... jeg skal aldri handle i butikk igjen. På internett hadde jeg hatt angreretten :-(

Typisk trussel fra misfornøyd kunde som ikke har rett til å være misfornøyd ;)

Fra spøk til alvor, så kunne du mest sannsynlig ikke benyttet angreretten du har på internett heller, ettersom den er montert. Får du ikke demontert den, kan den ikke leveres tilbake i "vesentlig samme stand" som da den ble kjøpt.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Hva med denne:

Dette er et leketøy som tar veldig stor plass. Bruken av denne er 5mnd (0-5mnd merking). Skal jeg kaste denne leken til 600kr etter 5 mnd da jeg ikke har storproduksjon av babyer, og at tingesten ikke lar seg pakke ned fornuftig en en boks for lagring?

Det går, men tar veldig med plass etter som dingle-dangle som spinner rundt er helt 100% fastmontert til tanga og det er jo da en 90 graders vinkling som gjør at lagring tar veldig stor plass og slett ikke fornuftig i det hele tatt.

Vrir og vender man på dette synes jeg dette er en feil/mangel som var umulig å forutset før den ble montert?

Dette er forøvrig fra en liten butikkjede(3 butikker) som importere lekene sine selv, og merket på denne var fisher-price som jeg ble overrasket over at holdt en slik lav standard.

Lenke til kommentar

Det er ikke feil eller mangel når den faktisk er laget sånn.

Siden du kjøpte den i en fysisk butikk så så du den vel til og med utstilt i butikken? (uten at det er relevant for saken)

Du har nok ingen rett til å returnere den, selg den på finn.no.

Lenke til kommentar

Hva med denne:

Dette er et leketøy som tar veldig stor plass. Bruken av denne er 5mnd (0-5mnd merking). Skal jeg kaste denne leken til 600kr etter 5 mnd da jeg ikke har storproduksjon av babyer, og at tingesten ikke lar seg pakke ned fornuftig en en boks for lagring?

Det går, men tar veldig med plass etter som dingle-dangle som spinner rundt er helt 100% fastmontert til tanga og det er jo da en 90 graders vinkling som gjør at lagring tar veldig stor plass og slett ikke fornuftig i det hele tatt.

Vrir og vender man på dette synes jeg dette er en feil/mangel som var umulig å forutset før den ble montert?

Dette er forøvrig fra en liten butikkjede(3 butikker) som importere lekene sine selv, og merket på denne var fisher-price som jeg ble overrasket over at holdt en slik lav standard.

Du har kjøpt en vare du syntes er upraktisk og vil at butikken skal ta regninga?

Det er din jobb når du kjøper ett produkt i butikk å undersøke slike ting, på internett er slikt vanskelig, dermed har man 14 dagers angrefrist.

Du kunne f.eks spurt betjeningen om hvordan oppbevaring av produktet var?

Man kan vri og vende på mye rart, men så lenge produktet fungerer slik det er ment å gjøre er det da verken en feil eller mangel, uavhengig av om hva du syntes er praktisk og ikke.

Hadde det stått "praktisk oppbevaring" på esken kunne det nok blitt regnet som en mangel.

"it's not a bug, it's a feature"

Lenke til kommentar

Det er heller ikke sikkert du kunne ha angrett på internett. Angrerett frafaller de det øyeblikk du tar produktet i bruk som ditt eget, uavhengig av angretid. Hvis du velger å monterer produktet vil jeg tro du har tatt det i bruk som ditt eget. Ved angrerett skal også selger ha tilbake produktet på en slik måte at det kan settes tilbake i varesortimentet. Hvis produktet ikke kan demonteres er det tvilsom at dette vil være mulig.

Dersom varen hadde vært kjøpt på internett eventuellt over telefon eller dørsalg så kan du bruke angreretten sjølv om det ikkje foreligger ein mangel. Dette er fordi du som kunde skal få sjangs til å sjekke om produktet er slik som du trudde det skulle være. (Dersom du handler i butikk vil du ha muligheita til å sjekke dette i butikken).

Varen skal då leverast tilbake i tilnærmet samme stand og mengde som då du kjøpte den. Men dette betyr ikkje at du ikkje har angrerett på varer som er monterte (du må tross alt montere mange varer for å kunne teste dei). Men denne begrensninga gjer at du ikkje kan bruke vara som di eiga og at du ikkje kan returnere varer som ikkje er i omtrent samme stand på grunn av manglande omsorg eller uaktsomheit frå din side.

Men dette gjelder desverre ikkje når varen er kjøpt i butikk.

Lenke til kommentar

Hva med en reality check?

Barneleker i spedbarnsstadiet og babystadiet blir ikke leiet ut. De blir solgt, som alt annet. Aldersmerkingen på lekene er veiledende, og ikke en fasit eller krav. Noen setter kanskje pris på de opp til 4-9 måneders også, mens noen går lei etter 2...

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hmm, kjedelig sak men leksa er lært. Jeg skal ikke kjøpe leker der jeg kjøpte denne. Skal heller kjøpe av de store kjedene hvor håpet er at de har testet lekene de selger bedre en det denne butikken har gjort.

Som mange påpeker er Finn min venn, satser på at det ikke blir noe problem... bare minimalisere tapet :-)

Lenke til kommentar

Skal heller kjøpe av de store kjedene hvor håpet er at de har testet lekene de selger bedre en det denne butikken har gjort.

Og hva får deg til å tro at denne leken ikke er testet både vel og grundig?

Det at den ikke faller fra hverandre ettermontering (og heller ikke kan demonteres av overivrige småbarn) er en feature. Dette for å ungå deler som barnet kan sette fast i hals/svelg (og er et krav til barneleker).

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...