Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

[Løst] Problem med grafikk i enkelte spill

Anbefalte innlegg

Er mulig dette er i feil kategori men jeg prøver meg allikevel, bare å flytte det om nødvendig.

Specs:

OS: Windows 7 x64 (6.1, Build 7601) Service Pack 1 (7601.win7sp1_rtm.101119-1850)

HK: MSI G41TM-E43

CPU: Intel® Core 2 Duo E7500 2,93GHz

RAM: Corsair Value S. PC5300 DDR2 2GB x2

GPU: PowerColor Radeon HD 5850 1GB GDDR5

DirectX: Ver 11

Jeg installerte nylig Need for Speed Shift og GRID på maskinen og gledet med som en unge til å råne litt på kveldstid. jeg starter Shift og alt av cutscenes går greit og menyen er helt ok. Men når jeg starter å kjøre ser skjermen slik ut:

30ue0p0.jpg

http://i56.tinypic.com/30ue0p0.jpg

Noe av det samme skjer i GRID, der er problemet bare at hele menyen ser slik ut:

xc6i4x.jpg

http://i51.tinypic.com/xc6i4x.jpg

Det fungerer å kjøre rundt i Shift og navigere menyen i GRID. Jeg spiller også en del ArmA 2 OA og det fungerer helt fint, ingen problemer med grafikken der. Noen som har et tips eller to?

På forhånd takk!

Endret av NorwegianSF
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Men ville ikke hardware feil påvirke alle spill og andre programmer som krever litt av GPUen? Som sagt så fungerer ArmA 2 OA, CoD MW2, Assassins Creed 2, BF: BC2 og Silent Hunter 5 helt fint :S

Det fungerer å kjøre rundt i Shift og navigere menyen i GRID.

Jeg kan ikke se menyen men kjenner igjen lydene på fra da det fungerte på laptopen min og kan delevis se litt i Shift.

Hjelp? :S

Lenke til kommentar

Holder på å laste ned drivere til GPU nå. Tenkte jeg skulle oppdatere BIOS(har det noe for seg egentlig?) også.

Hvilke innstillinger mener du i Catalyst CC? Under 3D har jeg "Use application settings" på de steder det er mulig og har deaktivert "Morphological filtering". AA filteret står på "Box".

Lenke til kommentar

Hei!

Ser mer ut som et problem med kjølingen på skjermkortet. Skjedde mye da jeg drev med overklokking av minnefrekvensen på skjermkortet. Har du overklokket? Har du muligheten til å overvåke temperaturer mens du kjører disse spillene?

Ettersom at du bare får disse artifactene i Shift og Grid så er det vel mulig at de kjører skjermkortet ditt litt hardere enn andre spill. Det er også logisk med tanke på at alt er bra i cutscenes, da dette sjeldent krever noe særlig.

Sjekk om viften på skjermkortet surrer til å begynne med. Om den gjør det så kan du gjerne laste ned Rivatuner for og så sette opp viftehastigheten på skjermkortet ditt.

Endret av Rikkely
Lenke til kommentar

Det er så lenge siden jeg hadde et kort fra AMD sist at jeg ikke husker stort av CCC, men det skal vel finnes mange ulike innstillinger for 3D og såvidt jeg husker en mulighet for "Custom Profiles" i spill.

Og som Rikkely nevner så kan det evt. være et problem relatert til varme. Viftehastigheten kan du forøvrig justere i Control Center.

Du kunne jo lastet ned Furmark for å teste kortet ditt. Der ser du også hva tempen ligger på under stresstesten. Du behøver heller ikke å stille på noe i Furmark, bare last ned- installer og trykk på "Burn-in test".

Jeg mener disse kortene skal ligge på mellom 65 og 80 grader under load, alt etter kjøleløsning og omgivelser.

Endret av Komakino
Lenke til kommentar

En prosessor går fra 0 til 120grader på veldig få sekunder uten kjøling så det er ikke snakk om at maskinen må jobbe med noe før noe brenner opp.

Men temperaturen du lister er helt normal så da er det ikke kjølerelatert.

Forskjellige spill bruker forskjellige grafikkmotorer så det er ikke uvanlig at en hardwarefeil synes i et spill mens du kan spille et annet uten feil. Som sagt så har jeg sett endel hardwarefeil som har produsert slike artifacts som du postet bilde av over.

Jeg anbefaler deg å ta og sende inn kortet til leverandør og legg med bildene du har postet her så får du et nytt kort.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Har sent en retursøknad til komplett nå så får vi se hva som skjer. Håper de kan finneut at det var DOA(er vel det riktigste å kalle det for DOA?) og at jeg kan få et nytt kort. Må vel finne et annet for HD 5850 av den typen er ikke i salg lenger :S

Lenke til kommentar

Har sent en retursøknad til komplett nå så får vi se hva som skjer. Håper de kan finneut at det var DOA(er vel det riktigste å kalle det for DOA?) og at jeg kan få et nytt kort. Må vel finne et annet for HD 5850 av den typen er ikke i salg lenger :S

DoA betyr Dead on Arrival og betegner komponenter som feiler mer eller mindre umiddelbart etter mottak hos kunde.

Feilen du har vil kunne beskrives som Intermittent siden den ikke er konstant men kommer og går avhengig av bruk.

• Liker 1
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...