Gå til innhold

Objektiv til Canon EOS 450D - til bruk for togfotografering

Anbefalte innlegg

Hei alle!

Jeg har for tiden en Sigma 18-250mm linse på mitt 450D. Linsen begynner å bli noen år gammel etterhvert, og jeg vurderer så smått om den skal byttes ut... Jeg tar for det meste bilder av tog, i bevegelse så vel som stillestående..

Jeg er i utgangspunktet ikke ute etter noe med like mye tele som den linsen jeg allerede har. Jeg kunne godt tenke meg en linse som er ganske lyssterk, som det er det rette ordet å bruke.. Altså, at linsen fungerer godt selv med lite lys ute... Jeg føler den linsen jeg har er for ømfintlig mot lys, så snart det kommer en sky på himmelen må lukkertid økes mye..

Har dere noen gode tips på linser jeg burde sjekket ut? :-)

Endret av Per-Inge-2613
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Objektiver med like stort brennviddeomfang som den du har har vanligvis ikke særlig mye mer lysstyrke å by på. Om du klarer deg uten så mye vidvinkel kan en 70-200mm være noe å se på, både Canons egne (1:4L og 1:2.8L) eller Sigma sin.

Hvor mye mer lysstyrke trenger du? Du har i dag 1:6.3 som største lysstyrke i teleenden, en 70-200 1:4 vil gi deg 1,5 trinn ekstra, en 1:2.8 vil gi deg 2.5 trinn. Dvs at dersom du får en lukkertid på 1/60 sekund med Sigmaen vil en 70-200 1:4 gi deg roughly 1/200 mens en 70-200 1:2.8 kan gi deg 1/400 sekund.

Lenke til kommentar

Nå er jeg ingen mesterfotograf, men 1:50 får jeg "ofte" på nåværende linse, hvor jeg gjerne skulle hatt hvertfall 1:125... Om det sier deg noe, da :-P Er desverre uhyre dårlig til å forklare...

Hva gjelder tele, så er jeg åpen for de felste forslag. Kunne vel tenkt meg noe ala 18-135 eller noe slikt :-)

Lenke til kommentar

Hvilken blender har du når du har lukkertid på 1/50? 1/125 er ca 1 1/3 trinn raskere enn 1/50, så om du f.eks. har blender f/5.6 med 1/50 må du ha blender f/3.5 for å få til 1/125 (gitt at du ikke kan justere ISO i tillegg).

Er det vidvinkel (ned mot 18mm) eller tele (opp mot 200-250mm) som er viktigst for deg? Du nevner 18-135, vil det si at du ikke trenger området fra 135-250mm?

Lenke til kommentar

Jeg kjører vanligvis ISO200, 400 på kveldstid... Blenderen er jeg, for å være ærlig, ikke så flink å "følge med på", pleier å la kameraet ordne det for meg...

Det er vidvinkelen som for meg er viktigst, tele klarer jeg meg egentlig uten, men opp mot 135mm hadde vært greit føler jeg :-) Er sjelden jeg overstiger 135 på nværende linsen... :-)

Lenke til kommentar

Vil foreslå:

Å lese guiden Blender, lukker(tid), ISO og litt til - så får du mer forståelse av blender, lukker, ISO og sånt. Skrev selv en oppsummering her.

Hvis du får for lang lukkertid - øk ISO. Du får mer støy, men så kan du holde lukkertiden nede.

Hva slags objektiv du kan kjøpe kommer an på lommebok, ønsket bildekvalitet, ønsket lysstyrke, om du vil ha bildestabilisering og akseptabel størrelse/vekt.

Sigmaen du har har enorm zoomfleksibilitet, men er ganske dynge på bildekvalitet og lysstyrke.

De aller fleste alternativene gir merkbart bedre bildekvalitet enn en superzoom som 18-150, men skal du ha nevneverdig mer lysstyrke, så skal blenderåpningen på objektivet opp, og det medfører markant økning i både størrelse, vekt og pris.

Et objektiv som har superb bildekvalitet, ok lysstyrke og ok størrelse/vekt er EF 70-200/4L. Det gir litt bedre lysstyrke (vil kunne gi 1/125s på f/4 der du nå har 1/50s på f/6.3), har litt kortere rekkevidde (250mm vs 200mm), men har seriøst bedre bildekvalitet. Det finnes også med bildestabilisering til nesten dobbel pris.

Lenke til kommentar

Du får ikke et objektiv md brennviddeomfang på ca 18-135mm som er mer lyssterkt enn det du har nå. De er dog til gjengjeld ofte bedre når det gjelder optisk kvalitet. Men dersom det å få raske nok lukkertider er den største utfordringen, så må du se på enten mer lyssterke objektiver (med mindre brennviddeomfang eller fast brennvidde) eller et kamerahus som er mindre følsom for bildestøy på høyere ISO-verdier.

Du skriver at du typisk bruker ISO 200 på dag og 400 på kveldstid. Har selv hatt 450D og mener personlig at det så absolutt kan gi gode bilder på ISO 800, særlig med litt støyfjerning i etterbehandlingen. Jeg syns ikke du skal være for redd for å bruke ISO 800. 1600 bør du derimot holde deg unna (med mindre du er i absolutt nød og ønsker å fryse noen i svak belysning.

Med ISO 800 ville du fått 1/100s lukkertid, der du med ISO 400 ville fått 1/50.

Endret av Andreasfe
Lenke til kommentar

om du skal ha større maksblender kan det høres ut som om du må se i retning av en 17-50/17-55 eller 24-70 med 2.8 som maksblender.. men som andreasfe sier, du får ikke hele spennet fra 18 til 135mm med større blender enn det du har, da må du nok over på å bruke 2 objektiver, enten en ekstra zoom, f.eks sigma 50-150/2.8 eller en av 70-200'ene.. eller et fastobjektiv ala 85/1.8, 100/2 eller 135/2...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...