Qwseyvnd Skrevet 27. juli 2003 Del Skrevet 27. juli 2003 Hvorfor klarer jeg ikke å starte opp med den nye kjernen 2.6.0-test1...den i grub.conf var allerede ferdig konfigurert....når den skulle leste vmlinuz så fryser den...hvorfor? Hjelp meg Lenke til kommentar
tivolieselet Skrevet 27. juli 2003 Del Skrevet 27. juli 2003 feilmelding og .config filen.. hva har du gjort da?? hvilken distro.. hva har du instalert av andre tinger osv.. Lenke til kommentar
Qwseyvnd Skrevet 27. juli 2003 Forfatter Del Skrevet 27. juli 2003 Jeg skrev som den guiden "http://www.ibiblio.org/pub/Linux/docs/HOWTO/other-formats/html_single/Kernel-HOWTO.html#quick_steps" sa, men "make dep" funker ikke og "make modules_install" funker ikke så tenkte eg det gikk bra likevel, "make xconfig" jeg trykket de som trengs for å tilpasse min datamskin....så ut til alt er bra, sjekket grundig alt..men likevel fryser vmlinuz GRUB oppstarten...skal prøve en gang til. Lenke til kommentar
tivolieselet Skrevet 28. juli 2003 Del Skrevet 28. juli 2003 ehh.. vel jeg spurte om hvilken distro du har.. siden det er ikke alle som er klare for kernel 2.6 enda. på nesten alle distroer som er i dag så MÅ du instalere noe i tillegg, og avinstalere andre tinger. eks. # First the general kernel 2.6 required versions as per # Documentation/Changes # %define kernel_dot_org_conflicts ppp <= 2.3.15, pcmcia-cs <= 3.1.20, isdn4k-utils <= 3.0, mount < 2.10r-5, nfs-utils < 1.0.3, e2fsprogs < 1.29, util-linux < 2.10, jfsutils < 1.0.14, reiserfsprogs < 3.6.3, xfsprogs < 2.1.0, procps < 2.0.9, oprofile < 0.5.3 # # Then a series of requirements that are Red Hat specific, either # because we add patches for something, or the older versions have # problems with the newer kernel or lack certain things that make # integration in the distro harder than needed. # %define package_conflicts cipe < 1.4.5, tux < 2.1.0, kudzu <= 0.92, initscripts < 7.23, dev < 3.2-7, iptables < 1.2.5-3, bcm5820 < 1.81, nvidia-rh72 <= 1.0 # # Several packages had bugs in them that became obvious when the NPTL # threading code got integrated. # %define nptl_conflicts SysVinit < 2.84-13, pam < 0.75-48, vixie-cron < 3.0.1-73, privoxy < 3.0.0-8, spamassassin < 2.44-4.8.x, cups < 1.1.17-13 # # Packages that need to be installed before the kernel is, because the %post # scripts use them. # %define kernel_prereq fileutils, modutils >= 2.4.25-7, initscripts >= 5.83, mkinitrd >= 3.5.5 osv.. da sliter du som fae* når det er første gang du skal gjøre det på engen hånd og du prøver med en beta versjon. et lite tips er å svarer på hvilken distro osv, du har, hadde du hatt redhat så kunnet du funnet kernel2.6-test1.ac1 på en redhat side. Lenke til kommentar
alive Skrevet 28. juli 2003 Del Skrevet 28. juli 2003 [snip] men "make dep" funker ikke og "make modules_install" funker ikke så tenkte eg det gikk bra likevel, [snip] - problemet ditt er akkurat det at make dep feilet. make dep == make dependency. dvs den sjekker om du har det som trengs for at du kan kompilere en ny kjerne. hvis den feiler vil trolig kompileringen/linking av kjernen også feile. det er mest trolig at du mangler endel *dev pakker, men hva vet jeg Lenke til kommentar
Qwseyvnd Skrevet 28. juli 2003 Forfatter Del Skrevet 28. juli 2003 klarte litt videre, nå feil: VFS: Cannot open root device "LABEL=/" or unknown-block (0,0) Please append a correct "root" boot option Kernel panic: VFS: Unable to mount root fs on unknown-block (0,0) Hva er galt? Lenke til kommentar
tivolieselet Skrevet 28. juli 2003 Del Skrevet 28. juli 2003 du trenger ikke å bruke make dep i 2.6 (det funker ikke heller og det får du beskjed om) til ovind du mangler de nyeste pakkene som trenges for å bruke 2.6. hvilken distro er det du bruker da.. Lenke til kommentar
Egil.B Skrevet 28. juli 2003 Del Skrevet 28. juli 2003 problemet er at kernelen må vite hvilken partisjon / ligger på. root=/dev/hdx Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå