Jakoozie Skrevet 15. mai 2011 Del Skrevet 15. mai 2011 (endret) Vet at dette kanskje er et litt sensitivt tema for alle dere PC-spill-entusiaster som henger her inne, men jeg må likevel spørre. Jeg har i mange år hatt både konsoller og en god PC, som jeg har oppgradert jevnt og trutt. Nå nylig har det gått opp for meg at jeg omtrent aldri spiller på PC-en min, og nå som riggen trenger oppgradering nok en gang begynte jeg å lure litt på om det egentlig er verdt det. Til og med når PC-en min var helt cutting edge var det egentlig få spill som tok i bruk den ekstra kraften på en merkbar måte. Jeg ble egentlig ganske skuffet over hvor liten forskjell det var på konsoll- og PC-versjoner av spill, og slik føler jeg det egentlig er ennå. Det er ikke mye på PC som ser bedre ut enn Uncharted 2, Killzone 3 eller God of War III, for å nevne noen få. Det er rundt fem år siden jeg opprinnelig kjøpte PC-en min, og nå føler jeg at situasjonen for PC-spillere har blitt verre, snarere enn bedre. Det blir sluppet færre PC-eksklusiver enn noen gang, og det hender titt og ofte at PC-spillere må vente i månedsvis på de store konsolltitlene, om det i det hele tatt kommer. Hvis dere skulle overbevise meg om å fortsette å gi PC-spilling en sjanse til, hvilke argumenter ville dere bruke? Jeg kan nevne at jeg ikke er noen modde-person per dags dato. Endret 15. mai 2011 av Jakoozie Lenke til kommentar
kaasa92 Skrevet 15. mai 2011 Del Skrevet 15. mai 2011 Kommer an på hva du spiller.. Er det adventure- , bil- og sportspill så er konsoll best i de fleste tilfeller syntes jeg personlig. Men når det gjelder FPS og RTS så er det ingen tvil av hva som er å foretrekke for meg ihvertfall, da er det PC som gjelder for alle penga.. Kunne ALRDI tenke meg å spille Battlefield Bad Company 2 på PS3'n! Og kommende BF3 MÅ i mine øyne spilles på PC.. 7 Lenke til kommentar
Skrujernet Skrevet 15. mai 2011 Del Skrevet 15. mai 2011 (endret) BC2 sjer jo ut som et rass på konsoll. Husker når jeg skulla sette meg ned å spille red dead redemtion på konsollen. Ble svært skuffet over den dårlige grafikken i forhold til PC(mot diverse andre spill på PC). Bilspill liker jeg også best på PC med tanke på grafikken. Kobler til xbox 360 spake til PCen og koser meg i sofaen med god grafikk. Selv ser jeg stor forskjell på konsoll og PC grafikk. edit: Skal gi deg en god grunn. Battlefield 3. Endret 15. mai 2011 av Skrujernet 2 Lenke til kommentar
Jakoozie Skrevet 15. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 15. mai 2011 (endret) BC2 sjer jo ut som et rass på konsoll. Husker når jeg skulla sette meg ned å spille red dead redemtion på konsollen. Ble svært skuffet over den dårlige grafikken i forhold til PC. Selv ser jeg stor forskjell på konsoll og PC grafikk. edit: Skal gi deg en god grunn. Battlefield 3. Red Dead har da ikke kommet til PC? Kan legge til at jeg faktisk foretrekker skytespill på konsoll (jeg er dårligere med gamepad, men det er alle andre også ), og jeg er ikke superglad i strategispill og heller ikke MMO-er ... Spørs om jeg har noe å hente i PC-gaming lenger. Selv om Battlefield 3 sikkert ser spektakulært ut på Pc. Hadde vært hjelpsomt hvis dere kunne ramse opp et par spill dere mener tar i bruk en ordentlig gamer-PCs maskinkraft. Gjerne eksklusive titler (The Witcher 2 ), men de er det jo relativt få av for tiden. (Hvis man ser bort i fra indiespill) Endret 15. mai 2011 av Jakoozie 1 Lenke til kommentar
Skrujernet Skrevet 15. mai 2011 Del Skrevet 15. mai 2011 Ang. red dead var det bare for å påpeke at jeg ble skuffet over grafikken, ikke noe ang PC. Witcher 2, Skyrim, the old republic og BF3 er vel de titlene jeg gleder meg mest til. Men du trenger jo ikke å legge 10-15k i deler hele tiden. Holder jo med en PC til 5-7k hvert 2-3 år om du ikke har noen trang til å kjøre alt på max i løpet av hele perioden. Grafikken blir jo bedre enn på konsoll uansett, pluss at det føles mye bedre å spille på PC. Men om du spiller veldig lite er det kanksje bedre med konsoll. Lenke til kommentar
Licht Skrevet 16. mai 2011 Del Skrevet 16. mai 2011 Frem til vi ser en ny konsollgenerasjon er det neppe verdt å ligge helt i ytterkanten av PC-ytelse, siden antallet titler som er både PC-eksklusive (og dermed ikke holdes igjen av hensynet til 2005-hardware) og egnet til å presse det visuelle er påfallende lite. Jeg sitter for eksempel på en PC som var high end i 2007-2008, kjøpt med tanke på Age of Conan, som fremdeles kjører alt av nye spill på medium-high. Spill som The Witcher 2 og noen av de store titlene på høsten (BF3!) gjør det nok nødvendig å bytte ut GPU og CPU, men da er man plutselig klar for de neste tre årene også. Om man må spille alt med 16x AA i 2540 x 1440 burde man selvsagt belage seg på å oppgradere oftere, men det handler vel strengt tatt om budsjettbalansering. Så lenge jeg foretrekker PC framfor konsoll der man kan velge, er det iallefall for min del verdt å ha noe som kvalifiserer som spill-PC. Lenke til kommentar
radiohodet Skrevet 16. mai 2011 Del Skrevet 16. mai 2011 Jeg spiller vel omtrent 95% på PC og 5% på konsoll fordi spillene som kommer til PC er overlegne spillene som kommer til konsoll, og det er ytterst sjeldent spill som kommer til både PC og konsoll er bedre på konsoll. Det er vel egentlig bare sportsspill/bilspill og beat 'em up-spill hvor en håndkontroller er bedre enn tastatur og mus. Virker på meg som du er mer glad i konsollspill, og det er vel ikke så rart du vurderer å ikke oppgradere PC'en da? Færre PC-ekslusiver enn noengang? Skummet over denne linken og fant +-169 ekslusiver for 2011. http://www.pcgamingfan.com/ Gleder meg til tilvarende konsoll-liste. Lenke til kommentar
Aspiranten Skrevet 16. mai 2011 Del Skrevet 16. mai 2011 (endret) Red Dead har da ikke kommet til PC? Kan legge til at jeg faktisk foretrekker skytespill på konsoll (jeg er dårligere med gamepad, men det er alle andre også ), og jeg er ikke superglad i strategispill og heller ikke MMO-er ... Spørs om jeg har noe å hente i PC-gaming lenger. Selv om Battlefield 3 sikkert ser spektakulært ut på Pc. Du sier det jo selv her, det er ingenting for deg å hente på pc markedet lenger. Eneste er The Witcher 2 men det trenger du vel kanskje ikke å oppgradere dataen for 8000,- for å spille vel? GTX 560 er f.eks. masse kraft for en liten penge. Selv er jeg omvendt. Kjøpte PS3 for nesten 8000 i 2007, og har bare spilt Red Dead Redemption og Metal Gear Solid 4 på den som er verdt å nevne. Resten av spillene har vært helt uinteressante, kun middels, eller jeg har spilt de på PC (CoD 4 MW1, Unreal 3 m.m.) PC har høyere oppløsning, antialiasing og MYE bedre skygger. Skyggene på dagens konsoller er vel egentlig det som gjør at jeg hater konsollgrafikk aller mest. Det ser så infernalsk grusomt ut, spesielt på karakterer som har caps o.l. som skaper skygger i ansiktene. Ellers går det mest på hva slags type spill som er på Konsoll. Det er Modern Warfare, Black Ops, ymse bilspill o.l.. Det er få titler som frister meg på konsoll, selv om pc markedet har enda færre spill. Kvaliteten på pc markedet føles jevnt over høyere, kanskje fordi det er vanskeligere å få betalt når man lager møkkaspill. På konsoller har man en mye høyere andel av uvitende folk som svelger det reklamene sier: "Vårt spill er kickass, kjøp det!". Endret 16. mai 2011 av Aspiranten Lenke til kommentar
cowboy bob Skrevet 16. mai 2011 Del Skrevet 16. mai 2011 Er det vits i et musikkanlegg til 50k? For de som har øye (eller øre i enkelte sammenhenger ) for detaljer er det verdt det. Hvis du er fornøyd med middels gameplay og grafikk og driter i MMOs/Indie/Mods så er det ikke vits i med PC. 3 Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 16. mai 2011 Del Skrevet 16. mai 2011 Eg spelte PC på grunn av spela og mulighetane, ikkje grafikken. Ein PC har alltid hatt andre mulighetar innanfor gaming enn konsollen. Mus, tastatur, internett er viktige faktorar. Ja du kan koble mus og tastatur til ein konsoll og du kan sikkert surfe på nettet med den, men er det like bra? Nei. Lenke til kommentar
Error Skrevet 16. mai 2011 Del Skrevet 16. mai 2011 (endret) Jeg spiller på PC siden jeg synes samtlige spill fungerer bedre med keyboard og mus. PC gjør rett og slett spillene et hakk bedre (prøv Mass Effect 1 på PC f.eks. Mye deiligere) Men at man spiller på PC må ikke bety at man bruker masse penger på å kjøpe utstyr. Jeg har en hauggammel PC, som jeg har oppdatert med hardware etter som jeg har trengt å bytte de ut. Har alltid kjøpt medium hardware, og det har holdt i massevis. Siden jeg fikk PC'en har jeg byttet ut følgende: GPU, 1400 - Oppdaterte til nVidia 9800 GTX (tror det var GTX). Det ble ødelagt her for et år siden, så jeg fikk et nVidia 460 gratis. RAM, 600 (tror jeg) - Oppgradert fra 2 til 4gb. Lydkort, 1000 - Kjøpte et dedikert lydkort I tillegg har jeg kjøpt utstyr: Mus - 600 Musematte - 100 Skjerm - 2500 Tastatur - 200 Høyttalere - 2500 Initiell kostnad var på 3000, noe som egentlig var en for høy pris. Sum: 11400 Tror jeg har hatt PC'en i vel 5 år nå, og 11400 er altså alt jeg har brukt. I tillegg er det tilbehøret jeg har brukt mest på, og det trenger ikke å koste like mye. Man trenger heller ikke dedikert lydkort. Ja, det er noe dyrere enn en xbox, men at det koster så mye å ha PC er en myte. Edit: Jeg kjører dagens spill på rundt medium, hvis jeg tweaker litt Endret 16. mai 2011 av Error Lenke til kommentar
C1ph3r Skrevet 16. mai 2011 Del Skrevet 16. mai 2011 Jakoozie: spill er ikke så viktig generelt,men spill er en grei ting når man vil slappe av med feks spille kveld med venner. selv spiller jeg ikke så mye av spill for tiden ,men det er kjekkt iblant.for å sei det mildt for min del har jeg ikke behov for å kjøpe dyr pc eller oppgradere for å få max ytelser. holder fint med ps3 i lange baner for min del.Hvist du ikke er spille typen har du ingen grunn til å kjøpe deg/oppgradere pcn med nye og dyre deler,men er du en Nerd og er opptatt av ytelser så kjøper du det som yter best for krevende spill og dermed er ute etter det beste av ytelser og kvalitet. Lenke til kommentar
Nightmare1518 Skrevet 16. mai 2011 Del Skrevet 16. mai 2011 Har vel pc orginalt fra 2004, oppgradert 2 ganger med nytt skjerkort og oppgradert CPUen. Tar de fleste spill på høyeste grafikk uten mye slit. Har forøvrig gammelt hovedkort, ram og kasse.. Bruker E8400 dual core @ 3.00 ghz prossesor og HD Radeon 4890 skjermkort med 1024 minne. Som error sa, at pc koster veldig mye er bare en myte. Har en xbox 360 som har samlet støv etter jeg hadde rundet Fable III 2-3 ganger. Lenke til kommentar
Jakoozie Skrevet 16. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 16. mai 2011 (endret) Har vel pc orginalt fra 2004, oppgradert 2 ganger med nytt skjerkort og oppgradert CPUen. Tar de fleste spill på høyeste grafikk uten mye slit. Har forøvrig gammelt hovedkort, ram og kasse.. Bruker E8400 dual core @ 3.00 ghz prossesor og HD Radeon 4890 skjermkort med 1024 minne. Som error sa, at pc koster veldig mye er bare en myte. Har en xbox 360 som har samlet støv etter jeg hadde rundet Fable III 2-3 ganger. Haha. Har omtrent nøyaktig lik PC som du har. Har kjørt det meste på høye innstillinger den siste tiden, men nå kommer jo The Witcher 2 og BF3, og da er det plutselig ikke like imponerende lenger. @Radiohodet: Den listen der hadde mye lovende saker, men såvidt jeg ser er det bare snakk om småtitler. Når jeg sier at PC har få eksklusiver mener jeg egentlig få store eksklusive titler, spill som har store budsjett og virkelig får ut det ytterste PC-ene våre kan yte. For min del holder ikke argumentet om at konsollene er så fryktelig middelmådige visuelt sett i forhold til PC. I de fleste tilfeller føler jeg det ikke stemmer. PC-versjonene av multiplatformspill burdesett ti ganger bedre ut, men etter min mening er ikke forskjellene markante. Jeg er egentlig en ganske kresen gamer, som liker god grafikk og stødig framerate, men faktum er at konsollutviklerne har blitt ekstremt flinke til å få mye ut av maskinene de utvikler for. Utenom et par enkelttitler så er det ikke så mye som har imponert meg de årene jeg har hatt gamer-PC, og det til tross for at jeg har spilt det meste på høyest oppløsning, AA, AF og høye detaljer. (De dagene er nok snart omme dog) Mye av grunnen til at jeg synes konsoll ser såpass bra ut som det gjør kan være at jeg spiller PC-spill på en 22"-monitor jeg sitter helt klint opp i, mens konsollspillingen foregår på en 40" LED fra sofaen. Blir interessant å se hvordan situasjonen blir når det kommer nye konsoller, lurer på hvor kraftige disse vil bli. Nintendo skal jo vise frem sitt vidunder på E3, det skal bli spennende å se. EDIT: Når det gjelder pris på gamer-PCer har du helt rett, det koste ikke så mye å ha en OK PC. MEn er ikke litt av grunnen til at vi skal orke å styre med PC å oppnå best mulig ytelse? Da er det jo litt selvmotsigende å gå for en halvdaff PC. For meg blir det uansett dyrt hvis jeg skal ha sjanse på Witcher 2 og BF3, f.eks. Hovedkortet mitt har nemlig socket 775, og ikke støtte for Crossfire/XLi. Når jeg sannsynligvis blir nødt til å bytte ut RAM og PSU i tillegg til hovedkort, CPU og GPU så har jeg i prakis kjøpt ny PC. Spesielt siden kabinettet mitt er litt trangt. (Skal sies at jeg kjøpte PC-en i 2005 eller noe i den duren.) Endret 16. mai 2011 av Jakoozie Lenke til kommentar
Bulletus Skrevet 16. mai 2011 Del Skrevet 16. mai 2011 Jeg får ikke den riktige spille-følelsen med konsoll. Det blir som å ete sjokoladen med plastikken på.Det blir som å kjøre bil med automat og forhjulstrekk. Som å gi kjerringa kjepp med gaffa-teip rundt snurrebassen. Det er billig å oppgradere PCn i dag , og kjøper man deler litt over middels , så holder det i 4-5 år. 4 Lenke til kommentar
Philophobe Skrevet 16. mai 2011 Del Skrevet 16. mai 2011 Kommer vel mye an på hva du spiller, som andre også har sagt. Jeg spiller stort sett rts/rpg/mmo spill, og da er pc det selvsagte valget. Grafikken er mer en bonus, men den nåværende konsollgenerasjoner kommer vel til å vare til 2014 (?). På det tidspunktet kommer selv smarttelefoner til å ha bedre grafikkytelse enn ps3/xbox, som er litt... slapt. I tillegg kan det være kjedelig å være alt for avhengig av proprietære løsninger, noe nedetiden for PSN i det siste er ett godt eksempel på... Lenke til kommentar
Bulletus Skrevet 16. mai 2011 Del Skrevet 16. mai 2011 Hele spilleindustrien lider av konsollenes elendige hardware, ikke minst ram og grafikk-kort. 3 Lenke til kommentar
duppsko Skrevet 16. mai 2011 Del Skrevet 16. mai 2011 PC versjonene ser ikke så fantastisk ut lengre da konsoller har overtatt markedet noe sykt og utgiverne ønsker å nå ut til flest mulig folk. Derfor blir ikke PC utgavene så kravstore. Når neste generasjon med konsoller kommer vil likheten mellom PC og konsoll være veldig likt. Da vil PC bli enda mer nedpririotert. Nye gamere kjøper ikke PC, de kjøper konsoll. Lenke til kommentar
Thitorkin Skrevet 16. mai 2011 Del Skrevet 16. mai 2011 Få mulighet til å oppgradere konsollene så slipper vi andre å ete shitten deres Lenke til kommentar
internaut Skrevet 16. mai 2011 Del Skrevet 16. mai 2011 Strategispill er nok hovedgrunnen til at jeg har en spill-PC (både RTS og turbasert). Her er det veldig mange titler som interesserer meg som ikke finnes til konsoller. Mye små detaljer, tall og tekst gjør at jeg tror det ville vært vanskelig å spille det fra sofaen, selv med tastatur og mus. Jeg er sikker på at man kan lage ett bra strategispill til konsoll, men det har enten gått meg hus forbi eller så eksisterer de ikke. En annen grunn er nok at jeg syns den sosiale spillingen fungerer bedre på PC, føler det er lettere å spille i grupper/klaner og å organisere dette. Man kan skreddersy servere, voice er bedre (jeg har store problemer med å høre hva som blir sagt på Xbox Live blant annet) og chat eller å dille med andre ting ingame går fortere og lettere. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå