Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Ugyldiggjøring av avtale

Anbefalte innlegg

For å forklare situasjonen så kort som mulig:

Som en del av arven fra min farfar, ble det avtalt at min mor og hennes samboer (min stefar) skulle få en tomt til å bygge et hus og dermed sikre meg gode oppvekstvilkår som en slags erstatning for at min biologiske far forlot oss da jeg var noen måneder gammel. Denne avtalen ble gjort med min farmor, som fortsatt er i live. Som en del av denne avtalen var også at jeg skulle få utbetalt en gitt pengesum ved fylte 18 år. Tomten ble da altså å regne som et forskudd på min arv, men da disponert av min mor og hennes samboer frem til jeg fylte 18 år.

Oppveksten min ble rimelig "ukoselig" for å si det mildt, og jeg ble utsatt for psykisk mishandling som gjorde at jeg forlot hjemmet 17 år gammel med rimelig dårlig selvtillit og slitte nerver. Kort tid etter at jeg fylte 18 kontaktet min mor meg i den hensikt å få meg til å frafalle kravet om å få utbetalt pengene. Gitt den makten de hadde over meg hadde jeg ikke mot til å si nei til dette. Jeg skrev da under på en avtale hvor jeg frasa meg retten til å få utbetalt dette.

Det er nå 11 år siden jeg skrev under på denne avtalen, og jeg føler nå at jeg begynner å bli i stand til å konfrontere mine foreldre på dette. Jeg mener at avtalen i praksis ble underskrevet under tvang, og jeg ønsker å oppheve den, for å få utbetalt min rettmessige arv. I forbindelse med dette har jeg noen praktiske spørsmål:

1 - I og med at dette er begynt å bli en stund siden - er det noen foreldelseslover som kommer inn i bildet?

2 - Hvordan vil dere vurdere muligheten for å vinne en slik sak på generell basis? Jeg kan fremskaffe flere vitner som kan bekrefte forholdene jeg vokste opp under.

3 - Hvordan vil en slik tvist løses? er det snakk om rettsak eller kan det løses på andre måter? Hvor mye vil noe slikt eventuelt koste meg dersom jeg ikke skulle vinne frem?

Postet av anonym: f41472d9770cb5b0bdc9f74ced3835f0

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...