Gå til innhold

Starte for seg selv etter fullført studier. Hvordan stiller man på jobb søking om enn feiler og trenger jobb?

Anbefalte innlegg

Er ferdig utdannet med en master i datateknikk om en måneds tid. Planen var å få meg en jobb (har bare så vidt begynt å leite, lit sent ute) og å holde på med et eget prosjekt på fritiden som jeg håper å senere kunne tjene nokk på til og kunne jobbe for meg selv. Jeg har en del av studielånet til overs siden jeg har vært forsiktig med penge bruken, noe jeg originalt tenkte å betale fort tilbake. Men jeg har nå mer lyst til å bruke disse pengene til å leve for mens jeg heller jobber fulltid med å prøve å starte opp for meg selv .Skal klare meg i ca. ett år uten andre inntekter på den summen jeg har til overs, og forhåpentlig vis vil jeg ha begynt å få litt inn på egenhånd innen den tid.

Det jeg lurer på er:

Om jeg feiler med å starte for meg selv, vill da det året etter studiene som jeg ikke har hatt en "ordentlig" jobb telle veldig negativt når jeg da må søke på en jobb? Vill jeg stille bak alle de nyutdanna studentene, eller vill jeg stille på lik linje med dem?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skal ikke si at du skal legge alt på is til evig tid, men når du har økonomiske forpliktelser, så er det som å ta løpefart og drite i fornuften, rett inni en føkkings murvegg. Jobb noen år, få deg litt egenkapital og 0 i lån, så støtter jeg planene dine fullt ut.

Lykke til, og gratulerer med vel fullført utdannelse! Dette landet trenger flere som kan betale toppskatt sånn som vi sløser penger.

Lenke til kommentar

Skal ikke si at du skal legge alt på is til evig tid, men når du har økonomiske forpliktelser, så er det som å ta løpefart og drite i fornuften, rett inni en føkkings murvegg. Jobb noen år, få deg litt egenkapital og 0 i lån, så støtter jeg planene dine fullt ut.

Antagelig det jeg kommer til å gjøre, men i tilfelle jeg ikke gjør det så har jeg lyst til å hvite hvordan jeg da vil stå under fremtidige jobb søking prosesser.

Grunnen til at jeg vurder litt å starte rett på prosjektet er at det vil ha så å si null eller veldig nært null startkostnader i penger, det vil hovedsakelig kreve en mengde tid. I tillegg så har jeg mulighet til å bo så å si gratis i en kjeller leilighet hos foreldrene mine (Separat leilighet, men ikke lov å leie ut grunnet sære naboer), så dagligvarer vil være de eneste betydelige utgiftene, og om jeg fortsetter som nå så er de rimelig lave. Å studielånet er jo også noe som ganske mange har brukt opp innen de er ferdig. Så om jeg feiler vil det bli ett dyrt og delvis bortkasta år (om en ser bort fra erfaringen) men jeg vill ikke sitte igjen noe særlig økonomisk dårligere enn en del studenter gjør rett etter utdannelsen. Om jeg derimot klarer det så vill jeg få flere års forsprang en hva jeg ellers ville ha hatt.

Jeg sitter faktisk igjen med omtrent 5 år med studielån som jeg ikke har brukt, kun brukt stipendet. Så det burde gå greit å leve ett år på det, spesielt når jeg lever så sparsommelig. Burde vel tilogmed kunne betale ned litt på lånet isteden for å kun hovedsakelig betale rentene.

Lenke til kommentar

Jeg har ikke erfaring med dette selv, og er ikke arbeidsgiver selv.

Om du dokumenterer det du gjør dette året og kan fremlegge dette når du skriver hva du har gjort dette året på CVen din, så vil jeg gjette på at du ikke står noe svakere enn du gjorde året før. Om det du har gjort er bra, men du ikke fikk hjulene til å trille, kan det også hende at det teller positivt.

Viktig å kunne bevise at du ikke satt i kjelleren til foreldrene dine og spilte WOW et år... ;)

Lenke til kommentar

Er jo andre som har tatt seg ett år borte fra jobb og studier, da gjerne i form av reiser. Normalt gjøres vel det med ett fri år føre man er ferdig utdannet, men har hørt om folk som har gjort det etterpå også. De har jo fått jobb, men jeg har ikke hørt noe om de hadde større problemer enn andre nyutdannede med å få jobb.

Om jeg går den veien så håper jeg det ikke skaper problemer om jeg er nødt til å søke jobb etter ett årstid. Håper det går greit så lenge jeg viser at jeg har gjort noe fornuftig, og ikke kun sittet og drevet dank.

Viktig å kunne bevise at du ikke satt i kjelleren til foreldrene dine og spilte WOW et år... ;)

Lenke til kommentar

Jeg kan ikke se at det skal være negativt for en evt. framtidig arbeidsgiver at du har vist såpass med ståpå vilje til å starte et firma. Om ikke annet så har du prosjektet å vise til på en CV i forbindelse med jobbsøking i framtiden. Som arbeidsgiver, riktignok laaaaaangt unna det du driver med, så ser jeg det ikke som negativt at folk har vært borte ifra arbeidslivet sålenge de har en fornuftig forklaring på dette.

Økonomisk ser det ut til at du har grei ordnings, du får ikke billigere finansiering enn det lånekassen gir deg.

Sålenge dette er noe som er gjennomtenkt, og noe du virkelig brenner for så er det bare å kjøre på. Har du trua og virkelig brenner for prosjektet så bør det gå bra. Det er bedre å satse og feile, enn å angre i ettertid. Senere blir det kanskje enda værre med hus, kjerring og barn.

Go for it!

Mvh

Raimop

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...