Balleflass Skrevet 15. mai 2011 Del Skrevet 15. mai 2011 Er det noen måte å endre på bilde-redigeringer? Har et bilde som var i farger før, men er gjort om til gul/mørkegul akkurat som om det skulle vært svart/hvit men istedet er alle forksjellige gulfarger. Og at bildet er klippet så man bare ser 75% av hele orginalbildet. Grunnen til at jeg lurer er at da jeg ser på fila, altså thumbnailen så ser jeg hvordan bildet orginalt var, men da jeg åpner det i paint, photoviewer osv så ser jeg bare hvordan bildet ser ut etter endringene. Noen måte jeg kan få reversere hvordan bildet egentlig såg ut siden jeg tror fila har den informasjonen bare at den ikke viser det da jeg åpner det med et program. Kanskje litt vanskelig å forstå hva jeg egentlig mener, så er bare å spørre. Mvh Tim Lenke til kommentar
kaian Skrevet 15. mai 2011 Del Skrevet 15. mai 2011 Nei, det er lite trolig. Programvaren som ble brukt til å redigere bildet oppdaterte ikke thumbnailen som ligger med, men har høyst sannsynlig gjort destruktive endringer på selve bildet. Men, det er jo litt spekulasjon, -vet du hvilket program som ble brukt? Og, har du sjekket om programmet tok en backup av originalen? Når du redigerer bildefiler uten program som er laget for å ta vare på originalene, så start alltid med å ta en kopi, så redigerer du kopien og beholder originalen. Det beste er å bruke programmer som tar ansvaret for å sørge for å ta vare på originalen, og som gjerne også lagrer endringene som en serie instruksjoner som beskriver endringen til du vil ha en kopi eller eventuelt redigere videre og kanskje omgjøre tidligere endringer. Lenke til kommentar
Balleflass Skrevet 15. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 15. mai 2011 Er ikke jeg som har redigert bildet. Fikk bildet av noen, men det er gjort en feil i redigeringen. Og det er så lenge siden så personen har ikke orginalen. Men bildefila tar 16 ganger mer plass enn andre bilder som er tatt med samme kamera med samme oppløsning, så virker som bildet har vært mange bilder som har blitt limt oppå hverandre etter hver edit. Så hadde vært fint om det var et program som merket om det er flere elementer som er limt oppå hverandre så jeg kunne klipt ut hvert enkelt bilde og lagret dem hver for seg. Men hovedsaklig få tilbake riktig farge og resten av det orginale bildet som Thumbnail'n viser. Lenke til kommentar
seriksen Skrevet 15. mai 2011 Del Skrevet 15. mai 2011 Hvilket format er bildefilen i, JPG? Lenke til kommentar
Balleflass Skrevet 15. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 15. mai 2011 (endret) Filen er i JPEG Endret 15. mai 2011 av Timmeyh Lenke til kommentar
fo2re Skrevet 15. mai 2011 Del Skrevet 15. mai 2011 Hvis du kan se en oversikt over redigerene og bruker samme program som disse er gjort i bør du kunne gå trinnvis tilbake, du kan feks forsøke CTRL Z og se om det skjer en endring. Lenke til kommentar
Balleflass Skrevet 15. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 15. mai 2011 Ah filen er ca 1 år gammel. Har heller ikke peil på hvilket program som ble brukt og det husker ikke den personen jeg fikk det av heller. CTRL-Z er vel bare vanlig "undo". Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 16. mai 2011 Del Skrevet 16. mai 2011 Høres ut som om dataene er tapt. Du kan eventuelt laste opp bildet her. Endringer i jpeg er destruktive - det er meg bekjent ingen layers eller versjoneringsmuligheter i jpeg. Det skulle i så fall være hvis bildet var justert på samme maskin i Adobe Camera Raw, men så ville du sett originalen hvis du åpnet bildet med et annet program. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå