eromuld Skrevet 15. mai 2011 Del Skrevet 15. mai 2011 Jeg skal ha meg et nytt zoom objektiv til min canon eos 60D Jeg tar bilder av allt mulig, men mest av dyr i naturen. jeg har et budsjett på 10.000, men er det mulig og få tak i et billigere et så gjerne det :-) det skal ikke ha større blender enn F/2.8 hva anbefaler dere? samme hvilket merke det er Lenke til kommentar
Paisley Skrevet 15. mai 2011 Del Skrevet 15. mai 2011 (endret) Umiddelbart er det følgende objektiver som stikker seg frem når jeg leser tråden din: Canon EF 70-200mm f/2.8L USM Canon EF 100-400mm f/4.5-5.6L IS USM Canon EF 70-300mm f/4-5.6L IS USM Canon EF 300mm f/4L IS USM Endret 15. mai 2011 av FredrikV. Lenke til kommentar
-=Kasper=- Skrevet 15. mai 2011 Del Skrevet 15. mai 2011 Umiddelbart er det følgende objektiver som stikker seg frem når jeg leser tråden din: Canon EF 70-200mm f/2.8L USM Canon EF 100-400mm f/4.5-5.6L IS USM Canon EF 70-300mm f/4-5.6L IS USM Canon EF 300mm f/4L IS USM Som Fredrik lister opp her over så er det litt å velge i. Dog har han "glemt" et vesentlig objektiv som du sikkert allerede kjenner til, og det er Canon EF 70-200mm f/4L IS USM. Nå har Canon 2 serier med 70-200mm i L serien, F 2,8 og F4,0. Begge er oppgradert til å kunne leveres med bildestabilisator (IS). Av disse objektivene regnes nok muligens Canon EF 70-200mm f/4L IS USM som det skarpeste. Og før IS kom var det også regnet som det. MEN; Det er ikke så lyssterkt, (og f2,8 er for all del et meget skarpt objektiv, Både med og uten IS). Så du må bestemme deg for hva du bruker det til. Som et eksempel: Er du konsert fotograf vil du ha F 2,8 objekivet og med IS (som koster ca 20k). Tar du bilder frihånd er IS absolutt å foretrekke. Bruker du stativ sammen med objektivet kan du klare deg uten osv. osv.. Gudd løkk :-) Vidar K. Lenke til kommentar
newman221 Skrevet 15. mai 2011 Del Skrevet 15. mai 2011 Anbefaler Canon 70-200 f/4L USM. Fantastisk skarp, størrelsen er ikke plagsom, vekta ikke horribel, og prisen er god. Ligger vel rundt 5500kr ny i butikk, ellers kan man finne godt vedlikeholdte objektiver på bruktmarkedet til www.foto.no til rundt 4000-4500kr. Kan selvfølgelig vurdere den nyere modellen med IS, men personlig syns jeg ikke det var verdt 6000kr ekstra for IS (kjøpte brukt). Og den modellen som har f/2,8L er grusomt tung, vekta stopper vel på rundt 1350gram, som jeg syns er ganske mye. f/4L veier rundt 700, som er mye mer behagelig. Da orker man å ta den med seg Og til de som skyter uskarpe bilder med objektiver uten IS: Legg kamerahus på venstre skulder, hold kamerahus med høyre hånd, og støtt opp høyre hånd med venstre hånd. Da klarer man å holde kamerahuset rimelig stabilt. Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 15. mai 2011 Del Skrevet 15. mai 2011 (endret) Du har fem utgaver av Canon 70-200, det er to utgaver som har blender f/4 et med og et uten IS "stabilisering", så får du tre utgaver med blender f/2.8 en uten IS og to med IS, den gamle utgaven med IS får du for ca 10K brukt, den nye utgaven av samme objektiv koster rundt 18K og er den skarpeste av de "5 brødrene". Endret 15. mai 2011 av Nautica Lenke til kommentar
eromuld Skrevet 15. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 15. mai 2011 (endret) jeg skal ha objektivet til og ta bilder av dyr/fugler, så den burde vell være lysstergt, altså F/2.8. hva mend tamron og sigma sine objektiver? ingen av dere nevner de Endret 15. mai 2011 av eromuld Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 16. mai 2011 Del Skrevet 16. mai 2011 (endret) Tredjeparts-objektiver i denne sammenhengen er ikke bra nok, etter hva jeg har forstått så blir de for trege på autofokus. Men 200mm til fuglfotografering blir veldig lite, normalt så er det ønskelig med 400mm eller mer og f/2.8 i 400mm blir veldig dyrt Endret 16. mai 2011 av Nautica Lenke til kommentar
eromuld Skrevet 16. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 16. mai 2011 Men 200mm til fuglfotografering blir veldig lite, normalt så er det ønskelig med 400mm eller mer og f/2.8 i 400mm blir veldig dyrt det vet jeg, men nå har jeg et 300mm canon kostet meg 1500 eller noe, og den suger, og jeg har ikke råd til noe dyrere enn 10000, så et 200mm får holde for nå :-) Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 16. mai 2011 Del Skrevet 16. mai 2011 Skal du ha noe som er så langt som mulig med så god bildekvalitet som mulig - kikk på EF 400/5.6L og EF 300/4L IS. Begge tipper såvidt over 10k, men du kan kanskje finne en brukt.. Lenke til kommentar
eromuld Skrevet 16. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 16. mai 2011 vil helst ikke ha fast brennvidde, så jeg får bruk for den på litt flere områder også Lenke til kommentar
newman221 Skrevet 16. mai 2011 Del Skrevet 16. mai 2011 Hva med en 70-200 f/4 og extender? Vil det funke? Har bare hørt om de små sakene man plasserer mellom objektiv og kamerahus som øker brennvidden... Ikke lest om ulempene med dem (antar at det er noen av dem, hehe) Da kan man jo kjøpe en 2x, og sammen med cropfaktor på 1,6 (?) kommer man ganske langt med 70-200. Lenke til kommentar
eromuld Skrevet 16. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 16. mai 2011 lyset blir også dårligere med en slik extender og med F/4 så blir det for dårlig, derfor kravet var f/2.8 Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 16. mai 2011 Del Skrevet 16. mai 2011 Både autofokus og bildekvalitet blir dårligere med en ekstender. Du får også mindre lysstyrke, ettersom du får høyere brennvidde uten at blenderen blir større. Bruk ekstendere først og fremst på god fastoptikk og ekstremt god zoomoptikk. Ellers - hvis man har "krav" på å at det skal være f/2.8, så vær klar over at det blir noen beist av noen objektiver - på 400mm blir diameteren på flere linseelementer 400mm/2.8 = ca. 141mm, eller fjorten centimeter i diameter. Bare for linseelementet. 400/2.8L IS veier over fem kilo - de har brukt eksotiske elementer og har klart å barbere vekta ned til såvidt under fire kilo på 400/2.8L IS II. Det blir automatisk sinnssykt dyrt fordi så store linselementer er så dømrade dyre å lage i god kvalitet. Skal du ha så lyssterk zoom på de lange brennviddene er det bare ett valg - "Sigzilla" - Sigma 200-500/2.8 - et beist på over femten kilo og sekssifret prislapp. ..Eller for å si det på en annen måte: "bare" f/4 er rimelig lyssterkt til å være 400mm. Lenke til kommentar
Andreasfe Skrevet 16. mai 2011 Del Skrevet 16. mai 2011 (endret) Man får Canon EF 70-200mm f/2.8L IS til 9-10.000 kr brukt. Det må sies å være et knallkjøp. Jeg råder deg sterkt til å kjøpe dette objektivet dersom du ønsker f/2.8. IS på et slikt objektiv åpner for vesentlig flere muligheter for håndholdt fotografering. Endret 16. mai 2011 av Andreasfe Lenke til kommentar
newman221 Skrevet 16. mai 2011 Del Skrevet 16. mai 2011 Man får Canon EF 70-200mm f/2.8L IS til 9-10.000 kr brukt. Det må sies å være et knallkjøp. Jeg råder deg sterkt til å kjøpe dette objektivet dersom du ønsker f/2.8. IS på et slikt objektiv åpner for vesentlig flere muligheter for håndholdt fotografering. Ja, det er et fantastisk objektiv, men for min del taler vekta så absolutt imot det objektivet. Jeg syns nesten 1400gram er altfor mye på et objektiv, ihvertfall hvis man snakker håndholdt morro og ikke stativ. Labbe rundt i skogen og se etter fugler med 2kg kamera er slitsomt. Anbefaler definitivt trådstarter å stikke innom Japan Foto, FotoVideo eller en annen kamerabutikk og leke litt med objektivene før kjøp. Lenke til kommentar
eromuld Skrevet 16. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 16. mai 2011 Man får Canon EF 70-200mm f/2.8L IS til 9-10.000 kr brukt. Det må sies å være et knallkjøp. Jeg råder deg sterkt til å kjøpe dette objektivet dersom du ønsker f/2.8. IS på et slikt objektiv åpner for vesentlig flere muligheter for håndholdt fotografering. Ja, det er et fantastisk objektiv, men for min del taler vekta så absolutt imot det objektivet. Jeg syns nesten 1400gram er altfor mye på et objektiv, ihvertfall hvis man snakker håndholdt morro og ikke stativ. Labbe rundt i skogen og se etter fugler med 2kg kamera er slitsomt. Anbefaler definitivt trådstarter å stikke innom Japan Foto, FotoVideo eller en annen kamerabutikk og leke litt med objektivene før kjøp. det har jeg ikke noe mulighet til dessverre, bor ved molde, og er ikke en eneste skikkelig fotobutikk her :-( Lenke til kommentar
Andreasfe Skrevet 16. mai 2011 Del Skrevet 16. mai 2011 (endret) Man får Canon EF 70-200mm f/2.8L IS til 9-10.000 kr brukt. Det må sies å være et knallkjøp. Jeg råder deg sterkt til å kjøpe dette objektivet dersom du ønsker f/2.8. IS på et slikt objektiv åpner for vesentlig flere muligheter for håndholdt fotografering. Ja, det er et fantastisk objektiv, men for min del taler vekta så absolutt imot det objektivet. Jeg syns nesten 1400gram er altfor mye på et objektiv, ihvertfall hvis man snakker håndholdt morro og ikke stativ. Labbe rundt i skogen og se etter fugler med 2kg kamera er slitsomt. Anbefaler definitivt trådstarter å stikke innom Japan Foto, FotoVideo eller en annen kamerabutikk og leke litt med objektivene før kjøp. Hadde selv 70-200mm f/4L IS før. Og ja, jeg savner vekta på det objektivet i blant. Men det ekstra blendertrinnet gir meg såpass mye ekstra tilbake at jeg fort glemmer at objektivet veier det dobbelte. Det er mye lettere å isolere dyr og litt større fugler fra bakgrunnen (200mm blir selvfølgelig for kort til småfugl). Samtidig kan jeg med 70-200mm f/2.8L IS montere en 1,4x extender for å få den lille ekstra rekkevidden, og samtidig opprettholde en temmelig stor maks blenderåpning på f/4. Autofokusen henger da også godt med. Fokusering foregår som kjent ved maks blenderåpning Med 70-200mm f/4L IS kunne jeg også bruke samme extender, men havnet da på maksåpningen f/5.6. Det fikk solid innvirkning på autofokusen. Erfarte at den jaget veldig mye mer. Men for all del. Ønsker man en portabel telezoom er 70-200mm f/4 (med eller uten IS) det beste man får. Endret 16. mai 2011 av Andreasfe Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå