GenerationCraft Skrevet 15. mai 2011 Del Skrevet 15. mai 2011 Trenger hjelp igjen jeg;D Oppgaven denne gangen er: Du tråkker i gang en sykkel slik at farten blir 5,0 m/s. Du og sykkelen har tilsammen masse 75 kg. Hvor stort arbeid har du utført? Hvordan skal jeg regne det ut? Lenke til kommentar
St€rk Skrevet 15. mai 2011 Del Skrevet 15. mai 2011 (endret) Kinetisk energi: (1/2)mv^2 = Joule. Effekt er lik watt = joule/sekund Endret 15. mai 2011 av St€rk Lenke til kommentar
GenerationCraft Skrevet 15. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 15. mai 2011 ehh...kunne du forklart med et eksempel eller noe? For å være ærlig forsto jeg ikke hele.. Lenke til kommentar
St€rk Skrevet 15. mai 2011 Del Skrevet 15. mai 2011 0,5*75*5^2 = 937, hvis jeg har forstått oppgaven riktig. Dette er med tanke at han sykler rett frem? Lenke til kommentar
GenerationCraft Skrevet 15. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 15. mai 2011 Blir benevningen J? Lenke til kommentar
GenerationCraft Skrevet 15. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 15. mai 2011 Tusen takk for hjelp begge to ;D Lenke til kommentar
srbz Skrevet 16. mai 2011 Del Skrevet 16. mai 2011 Gi en mann en fisk, og han har mat for en dag. Lær en mann å fiske, og han har mat for resten av livet. Du består ikke eksamen ved å finne svar på et forum. Greit nok at det er lettvint, men sørg for at du kan å bruke en formelsamling når du ikke har tilgang til diskusjon.no Lenke til kommentar
Ashvika Skrevet 24. april 2018 Del Skrevet 24. april 2018 Nei, jeg tror ikke det er helt riktig. For oppgaven spør om hvor stort arbeid som blir utført og formelen for å regne ut arbeid: W= F*s Der F er kraften og veien i kraftens retning er s. Det du har gjort er funnet bevegelsesenergien, men som jeg forstår oppgaven er det ikke det som skal bli funnet. Men det jeg ikke forstår er at oppgaven verken gjengir kraften eller kraftens retning :/ Lenke til kommentar
arne22 Skrevet 27. april 2018 Del Skrevet 27. april 2018 (endret) Med mindre det da ikke er slik at tilført arbeid er lik bevegelsesenergi? Endret 27. april 2018 av arne22 Lenke til kommentar
-trygve Skrevet 27. april 2018 Del Skrevet 27. april 2018 Energibevaring tilsier at alt arbeidet som blir gjort på sykkelen går med til å øke sykkelens energi. Hvis vi antar at syklingen skjer på flat vei, og vi ser bort fra rotasjonsenergi i hjulene ender alt opp som lineær, kinetisk energi. Altså er Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå