Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Hvordan regne ut stillingsenergi?

Anbefalte innlegg

Beklager om jeg poster denne feil sted, men dette var det beste jeg fant;)

Jeg har fått i oppgave å finne stillings energien til en gjenstand som er løftet opp.

Oppgave teksten lyder som følge: Hvor stor stillingsenergi i forhold til gulvet har en ball med masse 1,0 kg som ligger på ei hylle 2,0 m over gulvet? Tyngdeakselerasjonen er g = 10 m/s^2

Så vidt jeg har skjønt skal jeg bruke denne formelen

Es = m*g*h Og når jeg fyller in informasjonen jeg har blir stykket slik Es = 1,0kg*9,81 m/s^2*2,0

Jeg er litt usikker om hvordan jeg skal regne det ut.. mitt svar ble 192,4722 Hvis noen kunne hjulpet meg med å forstå hvordan jeg regner det ut korrekt hadde det vært kjempe bra.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Arbeid er også energi (Joule), og beregnes som kraft ganger strekning.

W=Fx

Så hvis du dytter en bil, med en kraft på 5 N, 2 meter bortover, har du gjort et arbeid på 10 Joule.

For å gi en gjenstand stillingsenergi, er du nødt til å gjøre et arbeid. Dersom du ikke regner med friksjon, og gjenstanden både starter og avslutter i ro, er altså arbeidet du gjør det samme som stillingsenergien gjenstanden får. Dermed er det naturlig at spørsmålene dine kan ses på under ett.

W er så klart arbeid, og står for work (engelsk for arbeid).

F er force (kraft)

og x er strekning.

-----------------------------------------

Dersom du lærer deg de grunnleggende størrelsene, som

Newton

Joule

meter

sekund,

og vet hva du er ute etter, er det veldig lett å se sammenhengen, dersom du bruker litt (veldig enkel) algebra.

Kraft <-> N=kgm/s^2

Energi = Arbeid = Kraft ganger vei <-> J = Nm

Effekt = arbeid pr tid <-> W(watt) = J/s = Nm/s

Størrelse på venstre side, og benevning på høyre. Hvis du kan disse sammehengene, kan du enkelt sette opp likninger for å regne ut diverse.

Hvis du for eksempel lurer på stillingsenergien til en gjenstand på en hylle, og du vet høyden, gravitasjonen, og massen, kan du enkelt regne ut energien ved å se på sammenhengene mellom benevningene over.

La oss si:

h=2m g=10m/s^2 m=1kg

Så lurer vi på stillingsenergien. (Vi vet jo at formelen er E=mgh, men la oss finne det ut på nytt, fra det jeg har skrevet over.)

Først, vi vil vite energi, altså

Energi <-> J

Energi <-> N*m

Kraft ganger vei <-> N*m

Kraft ganger vei <-> kgm/s^2*m

Nå ser vi at benevningen passer med opplysningene vi har oppgitt.

Vi har kg (masse) ganger m/s^2 (tyngdeakselerasjonen, g) ganger meter (høyde, h). Altså må E=masse*tyngdeakselerasjon*høyde=mgh.

En god vane med nye formler er å alltid sette inn benevning, fordi da ser du på benevningen du ender opp med, om du har gjort feil.

Prøv selv! Sett inn benevningene i E=mgh, så skal du få ut J (dersom du bruker sammenhengene over).

På samme måte vil du også få ut Joule når du regner arbeid. Det er fordi vi husker at stillingsenergi og arbeid begge er energi, og Joule er et mål på energi.

Lenke til kommentar

Arbeid er også energi (Joule), og beregnes som kraft ganger strekning.

W=Fx

Så hvis du dytter en bil, med en kraft på 5 N, 2 meter bortover, har du gjort et arbeid på 10 Joule.

For å gi en gjenstand stillingsenergi, er du nødt til å gjøre et arbeid. Dersom du ikke regner med friksjon, og gjenstanden både starter og avslutter i ro, er altså arbeidet du gjør det samme som stillingsenergien gjenstanden får. Dermed er det naturlig at spørsmålene dine kan ses på under ett.

W er så klart arbeid, og står for work (engelsk for arbeid).

F er force (kraft)

og x er strekning.

-----------------------------------------

Dersom du lærer deg de grunnleggende størrelsene, som

Newton

Joule

meter

sekund,

og vet hva du er ute etter, er det veldig lett å se sammenhengen, dersom du bruker litt (veldig enkel) algebra.

Kraft <-> N=kgm/s^2

Energi = Arbeid = Kraft ganger vei <-> J = Nm

Effekt = arbeid pr tid <-> W(watt) = J/s = Nm/s

Størrelse på venstre side, og benevning på høyre. Hvis du kan disse sammehengene, kan du enkelt sette opp likninger for å regne ut diverse.

Hvis du for eksempel lurer på stillingsenergien til en gjenstand på en hylle, og du vet høyden, gravitasjonen, og massen, kan du enkelt regne ut energien ved å se på sammenhengene mellom benevningene over.

La oss si:

h=2m g=10m/s^2 m=1kg

Så lurer vi på stillingsenergien. (Vi vet jo at formelen er E=mgh, men la oss finne det ut på nytt, fra det jeg har skrevet over.)

Først, vi vil vite energi, altså

Energi <-> J

Energi <-> N*m

Kraft ganger vei <-> N*m

Kraft ganger vei <-> kgm/s^2*m

Nå ser vi at benevningen passer med opplysningene vi har oppgitt.

Vi har kg (masse) ganger m/s^2 (tyngdeakselerasjonen, g) ganger meter (høyde, h). Altså må E=masse*tyngdeakselerasjon*høyde=mgh.

En god vane med nye formler er å alltid sette inn benevning, fordi da ser du på benevningen du ender opp med, om du har gjort feil.

Prøv selv! Sett inn benevningene i E=mgh, så skal du få ut J (dersom du bruker sammenhengene over).

På samme måte vil du også få ut Joule når du regner arbeid. Det er fordi vi husker at stillingsenergi og arbeid begge er energi, og Joule er et mål på energi.

Oida;)

For en forklaring, du har virkelig gjort jobben din. Denne kommer jeg nok til å ha mye bruk for framover.

Tuuusssenn takk^^

Lenke til kommentar

Null stress. Jeg hadde Fysikk 1 (og 2) på videregående, og nå, 4 år senere, sitter det godt.

Synes du at matte alltid har vært litt vanskelig? Så klart! Ting som er helt nytt er vanskelig (i starten). Husker du at du lærte ganging (2*3=2+2+2)? Det var vanskelig da, men det finnes ikke vanskelig nå..

Sånn fungerer det hele veien oppover i fagene. Ting virker vanskelig, men når du får trent deg litt (les: lekser, prøver osv.), blir det lett. Bare tenk på ting du lært for to år siden. Mekanikk er samme greia.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...