Gå til innhold

Hva vil moms/toll bli når jeg bestiller fra iBUYPOWER?

Anbefalte innlegg

Jeg fant en side i USA hvor de selger spilldatamaskiner til syke priser, hvor man får 2ghz i7prossessorer og 8 gb ram til 6000 kr. Problemet er bare at det er i USA.

Jeg har en søster som skal til USA neste år, så jeg lurte da på om det er mulig å bestille til henne, for så at jeg tar den med meg hjem da jeg kommer å besøker hun rundt høsten. Hva vil moms, toll ol. da bli? :)

Legger ved en link til siden http://www.ibuypower.com/

---

Update:

Hvordan blir det da med tastatur, er det mulig å få byttet det i Norge for 500 kr i Norge?

Endret av Pors95
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har ingen erfaringer med den siden, men jeg kan svare de andre spørsmålene dine:

toll: Ingenting - det er generellt sett ikke tollavgift på elektronikk i Norge. Evt. forenklet fortolling for å betale moms, som vel er 150-200'ish kroner?

moms: +25% av prisen dersom du skal fortolle det skikkelig. Det sagt, så er det jo som regel fullt mulig å ta med seg ting inn i landet dersom du reiser inn med det i bagasjen uten å momse det. Så lenge din søster sier at det er hennes eiendel så tror jeg ikke det teknisk sett er påkrevd å betale moms for det. Hvis det ikke var sånn så kunne jo tollvesenet egentig kreve at du betale moms for absolutt alle gjender du tok med deg over grensen - men jeg er dog ingen ekspert. Det er jo klart en gråsone-områder der på hva som er eiendeler og hva som er import. Om du prøver å noe sånt hadde jeg ihvertfall åpnet pakken så det ikke ser åpenbart ut som en helt ubrukt vare. Kanskje noen andre kan kjime inn med flere detaljer rundt dette. Bærbare laptopper, iphones osv. er ihvertfall skjeldent eller andre noe problem å ta med seg - dog dette er jo ikke noe fullt så typisk å ha med seg på reise kanskje (men for alt de vet så kunne hun jo vært på flyttefot så...)

Tastatur m¨å du vel egentig bare kjøpe nytt her i norge om du foretrekker norske taster. Du får mye tastatur for 500kr ja, og mindre også.

-Stigma

Lenke til kommentar

Hva gjør du om noe ryker? Da må du sende den til USA, for å få utført garanti-reperasjoner, trolig også for egen kostnad. Du har også kun garantitiden til produsenten.

Har du råd til å evnt sende den frem og tilbake til USA for å få den reparert? Etter garantitiden har du ingen rettigheter i Norge.

Du sparer ikke så mye som du tror alikavel, og du vil definitivt ha mye plunder om noe ryker i maskinen. Du må kunne ha råd til å evnt skrote maskinen etter garantitiden.

- Mortis

Lenke til kommentar

Sannsynligheten for at noe ryker i en datamaskin iløpet av 3år er veldig høy.

Normalt så vil jeg fraråde og kjøpe komplisert elektronikk fra utlandet pga fraktkostnader ved reparasjon som faller 100% på deg, begge veier. Du vil også måtte finne deg i å være uten maskin i ukesvis uten garanti for at problemet faktisk er fikset.

Å ha en lokal aktør som kan ta seg av service er strengt tatt et kriterie, og dette er noe flere produsenter av bærbare maskiner kan tilby som Dell og Asus.

Lenke til kommentar

"Veldig høy" er vel litt overdrevet, men jeg er enig i at det er en betydelig fordel å ha norsk reklamasjonrett. Statistisk sett (sjansen for at noe får feil innen 5 år ganget med prisen på en erstatningsdel) er den faktisk verdt en god del.

Jeg unngår som regel å kjøpe deler som er spesiellt utsatt for feil og slitasje fra utlandet av denne grunnen.

-Stigma

Lenke til kommentar

Sannsynligheten for at noe ryker i en datamaskin iløpet av 3år er veldig høy.

Normalt så vil jeg fraråde og kjøpe komplisert elektronikk fra utlandet pga fraktkostnader ved reparasjon som faller 100% på deg, begge veier. Du vil også måtte finne deg i å være uten maskin i ukesvis uten garanti for at problemet faktisk er fikset.

Å ha en lokal aktør som kan ta seg av service er strengt tatt et kriterie, og dette er noe flere produsenter av bærbare maskiner kan tilby som Dell og Asus.

Jeg har aldri opplevd at noen av datamaskinene mine har blitt ødelagt, ettersom jeg aldri har mistet datamaskinen min i bakken eller lignende.

Ettersom jeg unngår slikt er sannsynligheten for at maskinen krasjer liten.

Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...

Hei. Ser hvis man kjøper en datamaskin til under 1000 $ så kommer man seg forbi MVA.'en. Men jeg vurderer å kjøpe en mba/mbp i USA, og den skal jeg ha specs på som er for over 1000 $. Når jeg tenker over det så har jeg aldri før blitt stoppet for at noen skal gå igjennom hva jeg har i bagasjen min, for å se om jeg har med meg verdisaker for mer enn 6k.

Er det mulig å snike seg unnav MVA.'en i USA? Eller er dette en 50/50 % sjangse, der hvis jeg feiler så får jeg en bot på det dobbelte?

Takk for svar.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...