HoaXed Skrevet 15. mai 2011 Del Skrevet 15. mai 2011 Hei, Ønsker å dedikere et program som utfører matematiske utregninger tilnærmet all tilgjengelig prossesorkraft slik at dette skal gå fortere. Slik det er i dag bruker den kun 25 % av tilgjengelige ressurser - og selv når jeg endrer prioritert til "høy" i oppgavebehandlingen utøver den ikke noe mer i følge oversikten. Hvordan kan jeg få prossesoren til å tilegne mer kraft til dette ene programmet? Har en Asus U36JC, i5 2,6 ghz, 4 gb ram samt windows 7. Håper noen kan gi meg en rask tilbakemelding! Ps. Har prøvd å søke meg noe rundt for å finne best kategori (blandt annet overklokking), men endte på denne. Er derfor dette fint er det glimrende om denne blir flyttet riktig. Takk! Lenke til kommentar
Toast Is Pimp! Skrevet 15. mai 2011 Del Skrevet 15. mai 2011 (endret) Grunnen er at programmet bare kan bruke tilsammen 1 kjerne CPU kraft. Og du har en 4 kjerners prosessor dermed 25% Edit: Google it bro... Endret 15. mai 2011 av Toast Is Pimp! Lenke til kommentar
HoaXed Skrevet 15. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 15. mai 2011 (endret) Grunnen er at programmet bare kan bruke tilsammen 1 kjerne CPU kraft. Og du har en 4 kjerners prosessor dermed 25% Edit: Google it bro... Takk for svar. Og regner jo da med at det er programmet som må endres for at den skal kunne bruke flere kjerner? Edit: Fant forøvrig posten du kanskje refererte til nå på google, fant denne ikke i første omgang men med litt omorganisering av søkeordene fant jeg frem. Beklager! Endret 15. mai 2011 av HoaXed Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 15. mai 2011 Del Skrevet 15. mai 2011 Grunnen er at programmet bare kan bruke tilsammen 1 kjerne CPU kraft. Og du har en 4 kjerners prosessor dermed 25% Edit: Google it bro... Takk for svar. Og regner jo da med at det er programmet som må endres for at den skal kunne bruke flere kjerner? Edit: Fant forøvrig posten du kanskje refererte til nå på google, fant denne ikke i første omgang men med litt omorganisering av søkeordene fant jeg frem. Beklager! Det er riktig. Det er programmet som avgjør om den kan bruke flere kjerner samtidig - og i så fall til hvilken grad (et program kan være multithreadet, men det betyr ikke autoamtisk at det kan ta i bruk uendelig antall kjerner, eller at alle kjernene kan belastes helt likt). I praksis må du nok se deg om etter alternativ software for å gjøre samme jobben om du skal få bedret ytelsen. Heldigvis er det nå rimelig vanlig at "tallknuser" type applikasjoner optimiseres for fler-kjerne prosessorer. Å sette opp eller ned prioriteten fungerer forsovidt fint - men det gjelder bare dersom det er konkurranse mellom forskjellige applikasjoner om hvem som får ressursene. I ditt tilfelle er det nok bare at programmet ikke kan bruke mer enn èn kjerne - og resten står da og gjør ingenting - eller evt. jobber med andre oppgaver maskinen har gående. -Stigma Lenke til kommentar
Toast Is Pimp! Skrevet 15. mai 2011 Del Skrevet 15. mai 2011 Jeg brukte ikke google. Jeg brukte hjernen min. Therefore I am google! Hva du må gjøre vet jeg ikke. Programmet må endres ja. Vet ikke om det finnes noe virtuelt program som kan sammle alle kjernene til 1 for ditt matteprogram. Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 16. mai 2011 Del Skrevet 16. mai 2011 Jeg brukte ikke google. Jeg brukte hjernen min. Therefore I am google! Hva du må gjøre vet jeg ikke. Programmet må endres ja. Vet ikke om det finnes noe virtuelt program som kan sammle alle kjernene til 1 for ditt matteprogram. Det gjør det nok ikke. såkallt "reverse hyperthreading" er myeomspunnet men eksisterer ikke i virkeligheten - ihvertfall ikke i noen praktisk brukbar form. Det som derimot selvfølgleig kan gjøres - dersom arbeidet er av en art som tillater dette - er å bare kjøre programmet i 4 forskjellige instanser og gi dem hver noe å arbeide med. Det blir jo i praksis bare "manuell" multithreading. -Stigma Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå