Gå til innhold

Nyttig å vite om religion generelt

Anbefalte innlegg

Religion er en sinnsykdom som spres ved hjelp av vranglære og propaganda fra de som lider av den. Religion var opprinnelig løse teorier om menneskets og universets opphav som ble lansert før denmoderne vitenskapelig metode ble utviklet. Senere utviklet fenomenet seg i flere ulike retninger, de mest kjente er Kristendom og Islam.

Religion, i alle former, kjennetegnes ved at den oppfordrer til å tro på fastlåste holdninger og ubeviselige teorier som det ikke skal stilles spørsmål ved.

Religion er i dag en vanlig folkesykdom med millioner av ofre verden rundt. De ulike variantene av denne sinnsykdommen kan behandles ved å undersøke, godta og akseptere virkeligheten, vitenskapelig beviste fakta og gjeldende naturlover.

"Gud" (og tilsvarende, f.eks Allah) eksisterer kun i bøker, på film og i hodene på de som er dumme til å tro på en slikt fantasifigur.

Religion har ført til at mange flotte bygg har blitt reist i meningsløse forsøk på å tilnærme seg de ulike ikke-eksisterende fantasi-figurene som forgudes.

Endret av Gabbe
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvordan kan du si at religion er en sinnsykdom? Det kan jo komme positive ting ut av en religion. Hvorfor ikke la personer som ønsker det tro på hva nå enn de tror på, hvorfor denne trangen til å prakke på at troen på en/flere høyere mater bare er oppspinn?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Var det ikke Josef Stalin som forsøkte å forby religion? Var jo ikke særlig vellykket "det gudeløse samfunnet" heller

Bortsett fra det er jeg enig med trådstarter at det meste av religion er tullball, men på den annen side; hadde vi vært & tenkt slik vi gjør idag hvis vi overhodet ikke hadde hatt en historisk tilknyttning til religion? :hmm:

• Liker 4
Lenke til kommentar

*snipp*

Mye fornuftig i det du skriver der.

Og som du sier er religiøs fundamentalisme et større problem i USA enn i Norge, men i Norge blir man mer eller mindre tvunget inn i statskirken pga. tradisjoner som dåp og kristelig konfirmasjon. I USA virker det som at det er et mer bevist valg folk gjør når man får barnet sitt døp i et trossamfunn, mens her i Norge er det ganske tydelig at man døper barn i kirka fordi det er en tradisjon.

Jeg syns det er ganske banalt at vi har et så avslappet forhold til religion at vi "underlegger" oss en gud bare for å avskrive den uten å tenke noe mer på det. Når man leser at rundt 70% av nordmenn ikke tror på noen gud, også ser man på medlemstallet i statskirken (3,9 millioner) er det noe som skurrer.

Det jeg håper på er at man klarer å avskaffe praksisen med automatisk medlemskap i statskirken ved kristelig dåp. Hvis kirken er eid av staten bør det være fritt fram for dem som bare vil døpe seg i kirken utelukkende pga. tradisjoner uten å få et medlemskap i et trossamfunn med på kjøpet. Ikke det at det har noen stor betydning i grunn, men man bør jo som et av verdens mest liberale land prøve å være litt nøytrale i politikken man fører rundt religion.

Utover det så er jeg enig i at man ikke skal blære fram om din egen tro er bedre enn noen andres. Dessverre er det lett å falle for fristelsen når man hører og leser enkelte uttalelser fra religiøse. Skal man bli tatt seriøst må man også framstå som seriøs. Det er det som er utfordringen til de andre trossamfunnene i Norge.

Endret av Dj_eLmO
Lenke til kommentar

Ateisme er en sinnsykdom som spres ved hjelp av vranglære og propaganda fra de som lider av den.

Hvordan har religion fungert før den moderne tid?

Man hadde religiøse steder hvor folk møttes. Velegnet system for å etabelere felles verdier og normer blant befolkningsgrupper og dermed redusere grunnlaget for konflikt innad i disse gruppene. Religion har fungert som et fantastisk verktøy i forhold til det å få folk til å føle tilhørighet til noe "felles". At det man trodde på var humbug var totalt irrelevant siden alternativet ville gitt flere motsetninger og dermed flere konflikter.

Trekk paraleller til dagens vestlige samfunn, da spesielt Nord Europa og USA. Religion som samlende faktor har forsvunnet totalt. Det som definerer vårt samfunn er motsetninger! Politiske holdninger, religiøse synspunkt, kjønnsroller, yrker og etnisistet. Et sosialt eksperiement man aldri før har sett maken til i menneskets lange historie. At utviklingen går fremover er det vel liten tvil om, konsekvensene tørr jeg nesten ikke å tenke på.

Mennesker flest er ganske enkelt ikke kalibrert for å leve på den måten vi gjør i dag. Toleranse overfor ulikheter er jo nesten ikke eksisterende. Trenger ikke å gjøre grundig research for å komme frem til den konklusjonen.

Millioner av personer har kommet til samme konklusjon som du Gabbe. Noen vokser det av seg fordi de klarer å reflektere litt mer rundt temaet, andre låser seg fast til dette tankesettet. Sistnevnte ser jeg på som usunt.

Skal man kritisere religion og tro, er det en fordel å forstå religion å tro.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Millioner av personer har kommet til samme konklusjon som du Gabbe. Noen vokser det av seg fordi de klarer å reflektere litt mer rundt temaet, andre låser seg fast til dette tankesettet. Sistnevnte ser jeg på som usunt.

Akkurat dette som er problemet, folk blir tvunget inn i sin religion og reflekterer null og niks, LÅST fast til dette tankesettet og umulig å froandre sin mening på. Det du beskrev her er eksakt hvordan den store majoriteten av religiøse opererer.

Trekk paraleller til dagens vestlige samfunn, da spesielt Nord Europa og USA. Religion som samlende faktor har forsvunnet totalt. Det som definerer vårt samfunn er motsetninger! Politiske holdninger, religiøse synspunkt, kjønnsroller, yrker og etnisistet. Et sosialt eksperiement man aldri før har sett maken til i menneskets lange historie. At utviklingen går fremover er det vel liten tvil om, konsekvensene tørr jeg nesten ikke å tenke på.

Akuratt, og det er det som er bra med vårt samfunn, ikke negativt slik som du får det til å se ut som her. I vesten har vi rettigheter, samt ytrnigfrihet til å mene det vi selv vil mene, ikke følge resten av saueflokken slik religiøse ledere vil at folk skal gjøre.

Hvordan har religion fungert før den moderne tid?

Man hadde religiøse steder hvor folk møttes. Velegnet system for å etabelere felles verdier og normer blant befolkningsgrupper og dermed redusere grunnlaget for konflikt innad i disse gruppene. Religion har fungert som et fantastisk verktøy i forhold til det å få folk til å føle tilhørighet til noe "felles". At det man trodde på var humbug var totalt irrelevant siden alternativet ville gitt flere motsetninger og dermed flere konflikter.

Og nå fungerer det slik at vi lever i en opplyst tidsalder. Vi kan ha dialoger med andre opplyste mennesker uten å skape voldelige konflikter. Det du sier her er egentlig en reduksjon av religiøses intelligens og logisk handlingsrekke, noe som ikke er tilfelle i vår vestlige opplyste verden. Slik eg forstår det. Og første innlegget er ikke ment som fakta om det var noen tvil...

Lenke til kommentar

Siden det utifra kontekst er selvforklarende, så er svaret nei.

Jeg antar at du kanskje refererte til trådstarter, og må i så fall si at jeg er ikke er enig i utsagnet som at religion er sinnsykdom.

Jeg skjønner ikke hvordan du kan påstå at religion har ført til mindre konflikt. Hellig krig og korstog er produkter av religion. Førstnevnte er noe man stort sett ser resultatet av daglig i nyhetene. Men det har kanskje ikke så mye med saken å gjøre siden muslimene er snille med hverandre?.

Forøvrig så er enig i at propaganda er mye brukt av ateister, og andre trosretninger for den saksskyld, propaganda er et viktig verktøy i spredning av religion i dag og det har det vært de siste 3-500 årene i Europa, før den tid var det vold og brutal indoktrinering som var gjeldende. Men å påstå at ateismen bedriver vranglære er direkte feil.

Forøvrig er det en bra ting at vår sivilisasjon er definert av motsettinger, det tyder på at vi har en frihet som vi for noen generasjoner bare kunne drømt om. Menneskene klarer seg like bra i dag som de klarte for 1000 år siden.

Endret av Dj_eLmO
Lenke til kommentar

Liten feilslutning å si at korstog og hellig krig er produkter av religion. Det er unnskyldninger for krig skapt av religion. Jamfør svenskekonger som dro på korstog til baltikum, hvor menneskene allerede var kristne...

Godt poeng. Men hva kan man si? De var svensker. :tease:

Vi hadde nok kanskje sett de samme konfliktene uten religion. Så jeg skal gi meg på den.

Endret av Dj_eLmO
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...