mathiasjl92 Skrevet 15. mai 2011 Del Skrevet 15. mai 2011 Jeg fikk altså et virus på min stasjonære PC for noen uker siden. Det hoppet opp et svart "Command prompt vindu"/CMD og blinka rart. Navnet på vinduet var "dl.exe". Jeg googla det og prøvde noen forskjellige måter å fjerne det på, men det meste var ubrukelig info og hjalp ikke i det hele tatt. Tenkte at det egentlig ikke var så stort problem foreløpig, siden det var bare å Ctrl+Alt+Delete og avslutte prosessen. Men så plutselig en dag når jeg skulle skru på PCen, ville den ikke starte. Kommer forbi de første loading skjermene, men så stopper den på at hele skjermen er svart og det blinker en liten hvit "_" (underscore) oppe i venstre hjørne. Kommer fint in på BIOSen og kjører greit i safe mode, har også prøvd å gjenopprette den til et tidspunkt, men av en eller annen grunn så har den ikke lagret noen gjennopprettningspunkter fra før det skjedde. Så det nytter ikke. Noe som gjør problemene enda verre er at DVD-rommet mitt ikke fungerer. Skulle brenne ut noen DVD-er en gang så ga den bare opp. Har XP på den nå og har hatt lyst til å oppgradere til Vista, men har ikke tenkt helt hvordan jeg skulle fått gjordt det uten DVD-rommet, prøvde å låne en ekstern DVD-spiller, men den funka ikke på oppstarten. Og jeg har å prøvd å bruke en USB til å starte opp Linux, noe som har funket før, men funker ikke nå. Skreiv dette litt i farta så beklager hvis det blir litt usammenhengende. Hadde vært fantastisk med litt hjelp, bare spør om dere trenger noe mer info. Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 15. mai 2011 Del Skrevet 15. mai 2011 Du er litt uklar på hva det er du faktisk vil ha hjelp med... Det høres ut som du har gitt opp på å fikse windowsXP installasjonsen du har - og du nå i stedet vil ha hjelp med å kunne få installert en nyere versjon? Det er jo ingen poeng i å fikse et virusproblem om du uansett skal installere - så dette kunne du spesifisert bedre. GItt at å installere nytt OS er målet ditt så kan du: - Installere OS fra USB-minnepinne (du vil trenge en annen maskin med fungerende DVD-rom i jobbe med) - Kjøpe ny DVD-rom. De er jo tross alt svinbillige i disse dager. Du får utrolig nok en DVD leser/brenner kombo enhet for under hundre kroner: http://www.prisjakt.no/category.php?k=v693&o=produkt_pris_inkmoms#prodlista - Se om du kan få den eksterne leseren din til å fungere. Det går nok helt sikker ann å boote fra OS-disken via den i oppstarten om du setter riktige BIOS instillinger for det. -Stigma Lenke til kommentar
mathiasjl92 Skrevet 15. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 15. mai 2011 Ja, beklager. Men jeg vil vel det som er enklest å få til. Hvis det er å få til XP igjen så kan jeg jo fikse det å få innstalert Windows 7 etterpå selv. Og jeg har allerede prøvd å bruke en USB med Windows 7 innstalasjonsfilene på. Er da ikke sikker på om jeg gjorde det riktige for å få gjordt den USB'en til en bootable USB da. Følgte en tutorial som gjorde noe greier i CMD. Skal se om jeg finner linken etterpå. Og den eksterne disken er en kamerat sin så den har jeg ikke tilgang til i øyeblikket. Men jeg kan jo prøve å bruke en annens PC sitt dvd-rom? Lenke til kommentar
mathiasjl92 Skrevet 19. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 19. mai 2011 "Bump". Trenger hjelp Lenke til kommentar
BmOnline Skrevet 19. mai 2011 Del Skrevet 19. mai 2011 (endret) "Bump". Trenger hjelp Hei! Du sa at du kom greit inn i sikker modus. Om du fortsatt gjør det, så gå da til oppstartsfilen i det programmet Dl.exe og slett det først. Og så går du til start menyen og kjører registret. Du skriver inn regedit og trykker ok. Da kommer registeret opp. Finn søk oppe under Rediger. Søk der etter dl.exe. Slett alt du finner der om dette. Så starter du opp pcen på nytt, ved å avslutte sikker modus. Da skal forhåpentligvis alt være ok. Kjør også en virus scan i sikker modus før du avslutter. BmOnline Endret 19. mai 2011 av BmOnline Lenke til kommentar
mathiasjl92 Skrevet 19. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 19. mai 2011 "Bump". Trenger hjelp Hei! Du sa at du kom greit inn i sikker modus. Om du fortsatt gjør det, så gå da til oppstartsfilen i det programmet Dl.exe og slett det først. Og så går du til start menyen og kjører registret. Du skriver inn regedit og trykker ok. Da kommer registeret opp. Finn søk oppe under Rediger. Søk der etter dl.exe. Slett alt du finner der om dette. Så starter du opp pcen på nytt, ved å avslutte sikker modus. Da skal forhåpentligvis alt være ok. Kjør også en virus scan i sikker modus før du avslutter. BmOnline Har prøvd det nå, flere ganger. Funker enda ikke :/ Men takk for svar! Lenke til kommentar
PerB Skrevet 20. mai 2011 Del Skrevet 20. mai 2011 Uansett vil du ha behov for en brukbar CD/DVD-enhet. Skal du reinstalelre noe er dette normalt den greieste metoden. Hvis du vil fortsette å få den instalalsjonen du har opp å gå kan du se i delforumet for Datasikkerhet og antivirus... Du vil finne info om hva du skal gjøre for å bli kvitt et gjenstridig virus. Beskrivelsen din kan også tyde på feil ved drivere (avinstaller i sikker modus), evt feil drivere mot den hardwareen du har. Dette kan selvfølgelig også skyldes et virus eller et annet program som har kranglet det til for deg. Lenke til kommentar
mhsalangli Skrevet 20. mai 2011 Del Skrevet 20. mai 2011 start i sikkermodus, installer superantispyware, kjør fullstendig søk, slett alt den finner, start maskinen som vanlig. kan hende dette hjalp. har hvertfall hjulpet meg de 2 gangene jeg hittil har trodd jeg måtte formatere hele dritten. Lenke til kommentar
BmOnline Skrevet 20. mai 2011 Del Skrevet 20. mai 2011 (endret) "Bump". Trenger hjelp Hei! Du sa at du kom greit inn i sikker modus. Om du fortsatt gjør det, så gå da til oppstartsfilen i det programmet Dl.exe og slett det først. Og så går du til start menyen og kjører registret. Du skriver inn regedit og trykker ok. Da kommer registeret opp. Finn søk oppe under Rediger. Søk der etter dl.exe. Slett alt du finner der om dette. Så starter du opp pcen på nytt, ved å avslutte sikker modus. Da skal forhåpentligvis alt være ok. Kjør også en virus scan i sikker modus før du avslutter. BmOnline Har prøvd det nå, flere ganger. Funker enda ikke :/ Men takk for svar! Har du slettet mappen eller exefilen?(e)? Du kan også gå til msconfig i kjørmenyen. Klikk start og velg så kjør som du ser ved siden av nederst på valgene. Skriv inn msconfig og ok. Her kan du velge en system-oppstart med minimale prosesser. Du kan også gå inn i oppstart, for å sjekke om denne filen dl.exe står oppført her. Dette gjør du alt sammen i sikker modus. Du kommer inn i systemconfigurasjon, her kan du se igjennom boot.ini og oppstart. Se om du finner denne dl.exe. Hak den av om du finner den i listen. Velg så diagnoseoppstart og exit sikker modus, og la maskinen så starte i diagnoseoppstart. Se om du da får opp skriverbordet igjen. Ha også et godt virusprogram for å sjekke at din maskin blir renset. Dette gjør du også i sikker modus. Her er også en versjon om å slette dl.exe på nett: http://www.spywareremove.com/removedlexe.html Det er også mulig å stoppe viruset ved å trykke ctrl alt del samtidig, så kommer oppgavebehandling opp i sikker modus. Du kan også få det opp ved å høyreklikke oppgavelinjen. Velg oppgavebehandling i menyen. Under prosesser kan du stoppe den om du finner den i listen over alle prosesser. Men du må til mappen der exefilen er for å slette programmet, dvs viruset. Det kan du søke etter manuelt. Vennligst BmOnline Endret 20. mai 2011 av BmOnline Lenke til kommentar
mathiasjl92 Skrevet 22. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 22. mai 2011 Takker for alle svar, og beklager for at det tok så lang tid å svare igjen, men det tok en stund og få testet alt. BMOnline: Ja jeg slettet alt jeg fant av dl.exe, også mappene. Og når jeg prøvde å kjøre msconfig så kom det med en gang opp en beskjed om at programmet hadde sluttet å virke. Det var enda synlig i prosesser, men vinduet kom aldri opp på skjermen. mhsalangli: Gjorde som du sa, bare med Spyware Doctor, og det funket! Hadde visst et helt latterlig anntall innfeksjoner og tull som måtte bli fjernet. Så tusen takk for hjelpen Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå