Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Kapaks info og bestilling av ADSL


Anbefalte innlegg

..allo.

 

Skal bestille bredbånd på en linje som jeg inntil nylig (par måneder siden) hadde ADSL. Tok en kikk på kapaks, og fant ut at det er to linjer inn til huset. På den ledige linja er det oppført "Linjen har produktet analog telefoni", på den andre (Aktiv linje) står det: "Multicast xDSL port on an aDSLAM. Multicast not supported."

 

1. Betyr det at det gamle abbonementet ikke er avsluttet enda? (Skal være avsluttet nå)

 

Det er intet analogt abbonnement ibruk her i huset, har vel ikke vært det på ihvertfall 1 år.

 

2. Beyr det at jeg kan bestille ett ADSL abbonnement, og slippe linjetillegget (60 kr/mnd), siden kapaks "tror" det er en analog linje inn her?

 

Har aldri vært ibruk noen annet annet enn ett linjepar her i huset, brukte splitter når analog telefon og ADSL var i aktiv bruk. Mulig det er dette som "henger igjen" hos kapaks?

 

3. Tok en kikk hos tafjord-mimer.no, de nevner noe de kaller "Tillegg fullaksess*", betyr det da at jeg kan ta bort det krysset under bestillingen, siden jeg "har" analog telefoni på den ledige linja?

 

 

 

*tafjord-mimer.no: Fullaksess vil si at linjen inn til huset ikke deles med telefon/faks etc. Dvs. at linjen er dedikert til bredbånd.

 

..noen tanker?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Anngående avsluttet abbonemnet, så kan det godt være den fysiske linjen ikke er koblet av enda selv om abbonementet er ferdig. Sånt kan ta noen uker minst - da de tar det når de har annet arbeid i sentralen de skal gjøre der unansett.

 

Anngående analog telefoni så ville jeg tro at dette er noe som bare henger igjen i kapaks. Enten er det ikke oppdatert, eller har ikke blitt registrert.

 

I uansett tilfelle ville jeg ikke tatt det for gitt at dette vil la deg "jukse" deg unna å betale linjeleien - for sjansene for at du har en aktivt linje oppe uten at du faktisk betaler noe for det vil jeg si er liten. Da må noen ha gjort en grov feil. Det er mye mer sansynlig at linjen ble koblet av når telefonien ble lagt ned - men dette aldri ble riktig registrert i kapaks. Om en nettleverandør da kommer til sentralen og skal levere delt-aksess internet forbindelse på den linjen - og den viser seg å ikke være aktiv - så blir det bare en forsinkelse i leveransen mens de må finne ut hva som har skjer - og du ender opp med å måtte velge mellom å avslutte leveransen eller velge full aksess med all sansynlighet.

 

Så altså - du kan gjerne prøve deg - men det eneste det vil sansynligvis gi deg er en forsinket leveranse.

 

-Stigma

Lenke til kommentar

Hei!

 

Takk for svar.

 

Jeg tror jeg tar sjansen på å bestille "med" analog telefon. Er lov å prøve..

 

I verste fall får de ordnet opp i kapaks registeret, i beste fall får jeg billigere bredbånd.

 

Tenkte å prøve tafjord-mimer om ingen har noe vondt å si om dem?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...