atlek Skrevet 15. mai 2011 Del Skrevet 15. mai 2011 Hei, Jeg har en Mitsubishi Lancer og trenger å kjøpe noen bruktdeler til den. Da må jeg vite hvilken årsmådell bilen er, da jeg ser at delene er delt opp i 93-96 og 97-03 årsmodeller, da regner jeg med at 93-96 modellene har like deler og 97-03 modellene har like deler. Jeg ser det står i vognkortet at den er første gang registrert i 1997, men hvis jeg feks søker etter regnr på Mekonomen.no, hvor man finner ekstra info om bilen, står det at det er en årsmodell 1996, men også der står det at den er første gang registrert i 1997. Jeg tenkte som så at årsmodellen er det viktige når man skal kjøpe deler, ikke når den er registrert første gang, så jeg kjøpte fra 93-96 gruppen. De som skulle skru sammen delene på bilen sa derimot at de ikke passet og mente de var for gamle (de var fra en 94-modell). Så spørsmålet er igjen, hvordan finner jeg ut hvilken årsmodell bilen er? Lenke til kommentar
PerB Skrevet 15. mai 2011 Del Skrevet 15. mai 2011 (endret) 1) Biler kan være førstegangsregistrerte senere enn modellåret. 2) Biler kan være registrert året før modellåret. 3) Det er forskjeller også innen hovedgrupper av årsmodell. Og enkelte ganger innen årsmodell. Dette er avhengig av hvilke deler det er snakk om. Chassisnummeret kan være bedre identifikasjon. Detet er selvsagt også tilgjenglig via registreringsnummeret hos vegvesenets registre , evt merkeverksted. EDIT: Bilen kan være bygget om med komponenter som er eldre nyere som endrer det som står over. Endret 15. mai 2011 av PerB Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165 Skrevet 15. mai 2011 Del Skrevet 15. mai 2011 Hvorfor gjøre det så vanskelig? generasjon 6 og 7 har såpass store kosmetiske forskjell både på innsiden og utsiden, at det bør ikke være vanskelig å skille dem fra hverandre og finne ut hvilken generasjon du har. Lenke til kommentar
xico Skrevet 15. mai 2011 Del Skrevet 15. mai 2011 En sånn ? (6 generasjon) Eller en sånn? (7 generasjon) se spesielt på fronten hvis du sliter med å skille de frahverandre Lenke til kommentar
atlek Skrevet 15. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 15. mai 2011 Takk for svarene. Men må innrømme at jeg ikke synes det er så enkelt å se forskjell på 6. og 7. generasjon alltid. Jeg ser jo forskjell på de to bildene xico postet, men jeg har ikke tilgang til bilen nå, og har bare ett bilde av den og det er på skrå bakfra. Den ligner nok mest på den 7. generasjon. Men hvis jeg ser på bilder på finn.no så finner jeg bilder som ligner i alle årsmodeller, både utsiden og innsiden. Jeg har lest at det 10. tegnet i understellsnummeret er årsmodellen, og det er en T hos meg, som skal bety 1996. Så når jeg søker på finndel.no så har jeg valgene mellom Lancer 93-96 eller Lancer 97-03, da regnet jo jeg selvsagt med at jeg skulle velge Lancer 93-96. Men når jeg sjekket regnr mitt på catalog.meca.no så sto det også der at det var en 1996-modell, men også at det var en Lancer VI, 96-03. Så kanskje det ble produsert 6. og 7. generasjon Lancer i 1996. Så jeg får prøve meg på Lancer 97-03 på finndel.no da. Ikke lett dette her Men tusen takk for hjelpen. Lenke til kommentar
Ingeniør Skrevet 15. mai 2011 Del Skrevet 15. mai 2011 Burde befinne seg et par små skilt under panseret som også kan avsløre litt info. Lenke til kommentar
1245112654122755325882462 Skrevet 15. mai 2011 Del Skrevet 15. mai 2011 Du veit at du skal oppgje alt sånn som det her til forsikringsselskapet? Du skal ha en produksjonsdato i vognkortet også, og en registreringsdata, foreksempel på min Mercedes står det at den er produsert i 1991 og førstegangsregistert i norge i 2000. Viss ikkje så skal det stå et produksjonsnummer på bilen gjerne på radiatorplaten, det holder i massevis viss du skal bestille deler, ellers kan du bruke chassiebetegnelse eller du kan bare ringe biltilsynet og spørre.. Skjøl om dei sikkert kjeme til og le av deg Lenke til kommentar
untouch4ble Skrevet 16. mai 2011 Del Skrevet 16. mai 2011 Takk for svarene. Men må innrømme at jeg ikke synes det er så enkelt å se forskjell på 6. og 7. generasjon alltid. Jeg ser jo forskjell på de to bildene xico postet, men jeg har ikke tilgang til bilen nå, og har bare ett bilde av den og det er på skrå bakfra. Den ligner nok mest på den 7. generasjon. Men hvis jeg ser på bilder på finn.no så finner jeg bilder som ligner i alle årsmodeller, både utsiden og innsiden. Bakfra er det kanskje lettere å se forskjell? http://www.finn.no/finn/car/used/viewimage?finnkode=28385880 http://www.finn.no/finn/car/used/viewimage?finnkode=28070868 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165 Skrevet 16. mai 2011 Del Skrevet 16. mai 2011 Takk for svarene. Men må innrømme at jeg ikke synes det er så enkelt å se forskjell på 6. og 7. generasjon alltid. Jeg ser jo forskjell på de to bildene xico postet, men jeg har ikke tilgang til bilen nå, og har bare ett bilde av den og det er på skrå bakfra. Den ligner nok mest på den 7. generasjon. Men hvis jeg ser på bilder på finn.no så finner jeg bilder som ligner i alle årsmodeller, både utsiden og innsiden. Bakfra er det kanskje lettere å se forskjell? http://www.finn.no/finn/car/used/viewimage?finnkode=28385880 http://www.finn.no/finn/car/used/viewimage?finnkode=28070868 Noe så enkelt som lyktene er veldig forskjellige. Lenke til kommentar
atlek Skrevet 13. juni 2011 Forfatter Del Skrevet 13. juni 2011 Når jeg ser bilene bakfra på de to finn.no linkene er det definitivt en 97-modell jeg har, den er vel bare produsert i 96. Jeg finner ikke delene jeg trenger brukt (panser og støtfanger foran) så jeg skal bestille nye, har fått pris på ca 4100 kroner tilsammen, ikke så ille som jeg trodde. Noen som vet om man kan bestille nye deler i orginalfargen? Eller kommer de kun med en farge og man må sørge for lakkering selv? Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165 Skrevet 13. juni 2011 Del Skrevet 13. juni 2011 Når jeg ser bilene bakfra på de to finn.no linkene er det definitivt en 97-modell jeg har, den er vel bare produsert i 96. Jeg finner ikke delene jeg trenger brukt (panser og støtfanger foran) så jeg skal bestille nye, har fått pris på ca 4100 kroner tilsammen, ikke så ille som jeg trodde. Noen som vet om man kan bestille nye deler i orginalfargen? Eller kommer de kun med en farge og man må sørge for lakkering selv? Det siste :-) Lenke til kommentar
atlek Skrevet 13. juni 2011 Forfatter Del Skrevet 13. juni 2011 Bummer Da blir det nok uten lakkering, greit å vise at bilen er godt brukt også, at den ikke bare har stått i garasjen Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå