stiansa Skrevet 15. mai 2011 Del Skrevet 15. mai 2011 Jeg har lest RAID for dummies-tråden, men fikk ikke ordentlig svar på det jeg lurer på. Jeg kjører Win7 64 bit, og planlegger å kjøpe to eller flere 2 TB disker til å ha mye data på. Jeg synes det blir rotete å ha mange stasjonsbokstaver, med noe data på f.eks. F:, noe annet på G: og enda noe annet på H:. Det jeg vil er å slå de sammen til én stasjonsbokstav som rommer 4 eller 6 TB med data. Og er det mulig å bygge på med flere disker senere, uten å formatere dataene som ligger der fra før? Hva er størrelsesbegrensningen på dataadressering i et 64 bits system? Kan jeg ha et volum med 20 TB? Og hva med sikkerhet? Jeg vil ikke at all data skal forsvinne hvis én fysisk disk tar kvelden. Hvis jeg må velge mellom å ofre ytelse eller sikkerhet, så ofrer jeg ytelse. Så lenge det er tilstrekkelig lesehastighet til å se en film i full HD. Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 15. mai 2011 Del Skrevet 15. mai 2011 (endret) Hvorfor heller ikke kjøpe 3 TB harddisker? Om du ikke partisjoner de opp, å gå for 3 stk; Hitachi Deskstar 7K3000.B 3TB SATA3 64MB 7200RPM 6.0Gb/s 0S03208 Har du bios/Uefi? Som systemdisk på bios er det vel en 2.5 TB maks grense mener jeg. Beste å ha mye data lagret på forskjellig partisjoner, og ha en SSD disk der operativsystemete er. Slik du har høyest sikkerhet hvis en av harddiskene ryker. Endret 15. mai 2011 av LMH1 Lenke til kommentar
Flimzes Skrevet 15. mai 2011 Del Skrevet 15. mai 2011 Slik du har høyest sikkerhet hvis en av harddiskene ryker. Beste sikkerheten får du i raid5 eller raid1/10 der du ikke mister noe om en disk ryker. Lenke til kommentar
Runar Skrevet 15. mai 2011 Del Skrevet 15. mai 2011 Beste å ha mye data lagret på forskjellig partisjoner, og ha en SSD disk der operativsystemete er. Slik du har høyest sikkerhet hvis en av harddiskene ryker. Misforstår jeg innlegget ditt eller mener du at flere partisjoner fordelt over flere harddisker gir bedre sikkerhet enn et RAID? Lenke til kommentar
stiansa Skrevet 15. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 15. mai 2011 Jeg har BIOS. Diskene skal ikke være systemdisk. Jeg tenker at jeg velger 2 TB framfor 3 TB på grunn av pris. Jeg kan få 2 x 2 TB = 4 TB for kr 1098,- (Samsung Spinpoint F4EG 2 TB), og den billigste 3 TB-disken jeg har funnet på prisguide.no er WD Caviar green 3 TB til kr 1199,-. Lenke til kommentar
Flimzes Skrevet 15. mai 2011 Del Skrevet 15. mai 2011 Med Raid5 mister du plassen fra en disk i raidet, med raid1/10 så mister du plassen fra halvparten av diskene. Så raid5 er å foretrekke om du skal ha mer enn 2 disker. Raid kan i utgangspunktet ikke utøkes da de baserer seg på at data spres jevnt over diskene, unntaket er JBOD, som ikke er raid, men bare flere disker satt sammen til en partisjon, da lagres tilfeldige filer på tilfeldige disker, fordelen er at du kan utøke uten problemer, problemet er at om du mister en disk er det helt tilfeldig hva du mister. Dette er i utgangspunktet ikke anbefalt. Lenke til kommentar
stiansa Skrevet 15. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 15. mai 2011 Ja, jeg tenkte litt på JBOD, på grunn av fleksibiliteten. Men er enig i at det ikke er verdt risikoen. Så er det da altså ingen måte å få både ekspanderbar lagringsplass OG datasikkerhet samtidig? Lenke til kommentar
Flimzes Skrevet 15. mai 2011 Del Skrevet 15. mai 2011 Jeg tror raid-5 kan utvides med nye disker, dog så må arrayet rebuildes, noe som kan ta rimelig lang tid. Mulig at dette også krever en ekte hardwarekontroller. Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 15. mai 2011 Del Skrevet 15. mai 2011 NTFS har maks volumstørrelse på ~256 TB. Så 20 TB skal gå veldig bra. Lenke til kommentar
Runar Skrevet 15. mai 2011 Del Skrevet 15. mai 2011 Jeg tror raid-5 kan utvides med nye disker, dog så må arrayet rebuildes, noe som kan ta rimelig lang tid. Mulig at dette også krever en ekte hardwarekontroller. Det kan ta en stund, ja, men du trenger ingen hardwarekontroller. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå