Gå til innhold

Riktige komponenter?

Anbefalte innlegg

Hei!

Tenkte jeg skulle bygge meg en PC, som skal egne seg hovedsakelig til spilling. Jeg har funnet noen komponenter, og lurer på om de passer sammen, og om dere anbefaler noen andre produkter istedet, ettersom jeg er ganske ny innen "PC-faget".

Her er komponentene:

Intel COre i5 2500k

MSI P67A-GD65

Corseair Vengeance DDR3-1600 8 GB (2x4GB) CL9

Asus GeFoce GTX580 1536 MB PhysX CUDA

Chieftec Nitro Series BPS-750C 750W PSU

Corseair SSD Force Series F80A 60GB

Samsung Spinpoint F3 2TB

Nine Hundred (kabinett)

Det var alle delene. Hvis det hadde vært mulig, sier jeg mer en gjerne ja takk til anbefalinger av et billigere skjermkort, som fortsatt holder god kvalitet og ytelse, ettersom dette er relativt dyrt.

Takk for al hjelp :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kabinettet du har valgt er svakt på ryddemuligheter og begynner dessuten å bli gammelt. Fractal Design R3 er et godt alternativ i billigklassen. Ang. skjermkort så vil HD6970 eller GTX570 være et bedre valg ettersom GTX580s prisforskjell ihht. ytelse knapt kan forsvares og siden HD6970/GTX570 i 95% av tilfellene vil være mer enn godt nok til og med 1920x1080. En annen kjøleløsning enn referanse er forøvrig å anbefale. MSIs Twin Frozr/Lightning er her gode valg.

Samsung-disken er såvidt jeg vet på 5400rpm så det vil ta noe lengre tid å starte opp det du måtte ha lagret på denne av programmer og spill. To stk av 1Tb-versjonen er kanskje et bedre alternativ og da kan du også sette de opp i raid0 hvis du måtte ønske det. Nå ser jeg ikke nøyaktig hva denne 2Tb-versjonen koster, men jeg tipper 2x1Tb vil komme på omlag 200kr ekstra.

For fremtiden kan det være greit å linke til det du foreslår så man slipper å lete seg frem til riktig pris og komponent.

Lenke til kommentar

Ville vurdert et 560 eller 570 og evt kjøpt til et og kjørt SLI med tiden. Ellers er oppsettet fint. Ville nok byttet ut rammen med Corsair xms3 da Vengeance kan komme i konflikt med en evt tredjeparts cpukjøler hvis du skal oppgradere ved en senere anleding. Hvis budsjettet er der anbefaler jeg også OCZ Vertex 3 ssd, men da må du nok en tusenlapp opp for 120GB.

Lenke til kommentar

Da har jeg laget en liten liste. Byttet ut noen av komponentene.

http://www.komplett.no/k/shoplist.aspx?mode=receive&si=927252&su=D5191B01-3C52-4D8A-83FB-9145A29D7926

Har ikke satt på noe skjermkort ennå, for der var jeg litt usikker. Stryk det første jeg nevnte, ettersom det virket som det ble litt i dyreste laget for meg. Hvis du kunne hjelpe meg å finne et kort i 1500-2000 kr klassen tror jeg det ville passe budsjettet mitt bedre. Ønsker at det skal kjøre de aller fleste spill på tilnærmet høyeste grafikk, om dette er mulig, da.

Hvis det er noen andre innvendinger ang de produktene jeg har valgt, si ifra!

Lenke til kommentar

Tusen takk for al hjelp folkens :)

Ang. overklokking: Nøyaktig hva er det? Har prøvd å lese litt rundt på nettet, men finner ikke noe "forståelig" svar :p

Her er en oppdatering av handlelista:

http://www.komplett.no/k/cart.aspx?mode=share&ShoppingListId=927258

Bytta ut Vengeance brikkene med XMS3 istedet, og og endra prosessoren til "K" modellen, samt la til ZOTAC GeForce GTX 570.

Begynner det å se bra ut da? Rikelig med kjøling etc?

Lenke til kommentar

Overklokking er kort og godt å få komponenter til å gå raskere enn det de i utganspunktet er laget for, uten at det nødvendigvis innebærer noen stor risiko. Mange komponenter i dag er nærmest laget for å bli overklokket.

Litt som å trimme en moped :)

Får ikke opp handlelista di forresten.

Lenke til kommentar

Flott :) Noen spørsmål:

1. Så dette er en PC som vil kjøre det meste av spill på MAX?

2. Hvorfor har ingen av produktene omtaler fra folk? Er de helt nye, eller rett og slett ikke så populære?

3. Ettersom det jeg har skjønt, er det en ganske sterk PSU. Har dette noe å si for ytelsen, og hvor mange prosent av kapasiteten vil maskinen bruke på det meste?

4. Har sett at HDD'er har navn som inneholder green, black og blue etc. Hva betyr dette?

5. Følger det et spill med prosessoren?

Ble mange spørsmål, det :p Ønsker å vite/lære så mye som mulig :)

Takk for all hjelp hittil :)

Lenke til kommentar

1 ja de flestespill

2 Hket er helt nytt og ssden et par uker gammel

3 psuen er egentli overkill men den er billigere en 750weren og drar ikke mer enn du bruker og er sterknok til sli oppsett med 2x570 hvist du finner ut at det trengs i framtiden

4 at de bruker mindre strøm og roterer på lavere hastighet men som lagringsdisk er de helt ok

5 jepp

eneste jeg ville lagt til er en bedre kjøler slik at du kan klokke opp cpuen :thumbup:

Lenke til kommentar

Tjaa. Trenger vel strengt tatt ikke det spillet.

Ang det med klokking og sånt, så vet jeg jo ikke helt hvordan jeg gjør det, og hva "nytteverdien" er. Fint hvis du kunne forklart litt, så jeg kan vurdere det. Ellers så er det vel bare å kjøpe en kjøler ved en senere anledning?

Lenke til kommentar

Du kan tenke på å overklokke en PC som å trimme en bil.

Det er to grunner til å kjøpe en CPU-kjøler

1) Overklokking, kanskje ikke så veldig aktuelt for deg når du ikke engang veit hva det er for noe, det er risiko ved å overklokke en PC. Bare så det er sagt.

2) Hvis du er allergisk mot støy.

Utover det så er det ikke noe spesielt mye vits i å kjøpe en kjøler utenom den som følger med.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...