Nilsen Skrevet 15. mai 2011 Del Skrevet 15. mai 2011 Vi guider deg igjennom det mest grunnleggende innen elektronikkfaget. Guide: Elektronikkens verden – Del 1 Lenke til kommentar
bekimc Skrevet 15. mai 2011 Del Skrevet 15. mai 2011 Genialt tiltak å skrive om dette. Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 15. mai 2011 Del Skrevet 15. mai 2011 Og plutselig fikk jeg ikke SÅ dårlig samvittighet fordi jeg sitter på HW.no å romsterer, tre dager før elektrisitetslære-eksamen. Lenke til kommentar
Lefse Skrevet 15. mai 2011 Del Skrevet 15. mai 2011 Dette var en fin guide. Visste en del av dette fra før, men nå fikk jeg fylt inn flere hull i min elektronikk kunnskap. Lenke til kommentar
Marthe-Ma Skrevet 15. mai 2011 Del Skrevet 15. mai 2011 Da er det bare å gå rett på differensialligninger. Veldig bra tiltak denne artikkelen. Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 15. mai 2011 Del Skrevet 15. mai 2011 (endret) Hehe, hadde ikke vært dumt med en liten guide/gjennomgang av diff-likninger nei Marthe Ma.. Meeeeen, det ble vi i hovedsak ferdige forrige mandag, så dette var helt perfekt tiltak å få i disse dager. Denne artikkelen fylte igjen noen hull jeg har glemt, ga meg litt ny info som jeg burde kunne til onsdagen. Venter spent på gjennomgang av spoler, vekselstrøm, fasesystemer, fasekompensering etc.. samt en oppdatering på kanskje thevenin, Nortons etc.. sine theoremer. Det er snasent stoff. Endret 15. mai 2011 av Andrull Lenke til kommentar
Orjanp Skrevet 15. mai 2011 Del Skrevet 15. mai 2011 Nais, må lese denne snart. Godt tiltak. Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 15. mai 2011 Del Skrevet 15. mai 2011 "Kondensatorens oppgave er å samle opp elektrisk strøm, for så å sende det ut igjen når spenningen forsvinner." Dette er en veldig mangelfull beskrivelse. Hovedpoenget med en kondensator er at den leder vekselstrøm, men ikke likestrøm. Lenke til kommentar
espen88 Skrevet 15. mai 2011 Del Skrevet 15. mai 2011 Flott artikkel Begynner å bli en stund siden jeg hadde om dette på høyskolen Lenke til kommentar
Obi-Wan Skrevet 15. mai 2011 Del Skrevet 15. mai 2011 (endret) Flott guide, men med fare for å være pirkete... Ta for eksempel et batteri som gir ut 9 Volt og 1 Ampere. Vil det ikke være kretsen som eventuelt trekker 1 Amp, og strøm kilden vil levere 1 Amp om den har kapasitet til det? På et strømadapter til for eks routeren vil det vel stå strømmen adapteret kan levere og spenningen den leverer, men routeren vil trekke det den trenger utifra den totale resistansen og om adapteret ikke klarer å levere strømmen den trenger vil den ikke fungere skikkelig (eller i det hele tatt). Altså adapteret leverer ikke det den kan med mindre kretsen krever det. Edit: Mens spenningen er konstant. Arrester meg om jeg tar feil, det er lenge siden jeg kunne dette... Endret 15. mai 2011 av Obi-Wan Lenke til kommentar
TheNarsissist Skrevet 15. mai 2011 Del Skrevet 15. mai 2011 Dette passet bra siden jeg mest sansynelig begynner på Elektro til høsten. Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 15. mai 2011 Del Skrevet 15. mai 2011 selv om det er grunnlegende elektronikk så bør man også ta med integrerte kretser i sin enkle form Lenke til kommentar
Hazukichan Skrevet 15. mai 2011 Del Skrevet 15. mai 2011 Fin guide det her enkel og grei, syntes dog at ikke hele funktionaliteten ble tatt fram når det gjelder transistoren, det er riktig forklart at den funker som en bryter iforhold til digital elektronikk, det som ikke nevnes er jo dens bruksområder innen analog elektronikk. i og med at en av de store fordelene er at den kan variere "ut" spenningen i forhold til signalet inn på basen (ikke bare av og på), som gjør at transistorer er en viktig komponet i blant annet forsterkere. Lenke til kommentar
PuterDude Skrevet 15. mai 2011 Del Skrevet 15. mai 2011 Supert! Dette var en fin guide, men du kunne med fordel kanskje forklart mer det helt grunnleggende. F.eks forskjellen på strøm, spenning og ladning, hvordan de er definert, at Ohms lov kun gjelder for kretser med konstant temperatur, etc, etc:). Men som sagt, en guide som dette kom i allefall ikke for sent:P Lenke til kommentar
baguett Skrevet 15. mai 2011 Del Skrevet 15. mai 2011 Denne artikkelen kommer sikkert godt med på vg2 data og elektronikk, selv om jeg kunne en del av dette fra før av Lenke til kommentar
hobgoblin Skrevet 15. mai 2011 Del Skrevet 15. mai 2011 (endret) Fin guide det her enkel og grei, syntes dog at ikke hele funktionaliteten ble tatt fram når det gjelder transistoren, det er riktig forklart at den funker som en bryter iforhold til digital elektronikk, det som ikke nevnes er jo dens bruksområder innen analog elektronikk. i og med at en av de store fordelene er at den kan variere "ut" spenningen i forhold til signalet inn på basen (ikke bare av og på), som gjør at transistorer er en viktig komponet i blant annet forsterkere. ja det kan vel med fordel sammenlignes med en av disse: https://secure.wikimedia.org/wikipedia/no/wiki/Potensiometer Og greia med å bruke transistor som forsterker er vel å bruk inn-signalet til å styre transistoren slik at signalet blir gjenskapt på ett kraftigere utgående signal? Noe som gjær en transistor basert AM radio til noe av det enkleste en kan lage, eller? Endret 15. mai 2011 av hobgoblin Lenke til kommentar
magnemoe Skrevet 15. mai 2011 Del Skrevet 15. mai 2011 "Kondensatorens oppgave er å samle opp elektrisk strøm, for så å sende det ut igjen når spenningen forsvinner." Dette er en veldig mangelfull beskrivelse. Hovedpoenget med en kondensator er at den leder vekselstrøm, men ikke likestrøm. Forsåget riktig, men praktisk bruk for oss er utgjevning av pulser og help i likeretting trolig viktigst. Lenke til kommentar
privinius Skrevet 15. mai 2011 Del Skrevet 15. mai 2011 Jeg antar at det er dere som tegnet kretsen; Hvilket program ble brukt? Går på elektro, og hadde vært kjekt til øving ogsånt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå