Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

hvilken bergart er eldst?

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har en oppgave der jeg skal finne den relative alderen til tre bergarter i forhold til hverandre, men jeg er litt usikker:

En magmatisk bergart ligger mellom to lag av sedimentære bergarter. Det øverste laget er sandstein, det underste er kalkstein. Sandsteinen inneholder biter av den magmatiske bergarten. Hvilken bergart er yngst i dette tilfellet?

Jeg går egentlig ut i fra at sandsteinen er yngst, fordi den inneholder litt av den mag.bergarten.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det kan også være mulig at sandsteinen er eldst.

Man har to mulige scenario i mitt hode, og disse avhenger av tektonisk aktivitet etter deposisjon. Du får unnskylde litt manglende norsk nomenklatur, da våre geologiprofessorer snakket engelsk.

Så lenge man ikke vet om bergarten er volcanic eller plutonic er det vanskelig å komme til en hard konklusjon. Hvis det er snakk om de tre øverste lagene i sekvensen vil jeg tørre påstå at kalksteinen er yngst, til tross for at den ligger underst. Magmatiske bergarter (igneous rock) er enten intrusive (presser seg oppover fra underliggende magmakammer) eller vulkaniske (fra lavastrømmer etter vulkanutrbrudd f.eks.). Den tilsynelatende logiske sekvensen " topp -> bunn // yngst -> eldst " er ikke nødvendigvis alltid sann, med tanke på tektonisk aktivitet som kan flippe rundt hele sekvenser.

Det mest naturlige i dette tilfellet synes jeg det er logisk å trekke en slutning om at sandsteinen ble avsatt først (eldst), etterfulgt av et vulkanutbrudd, hvor noe av lavaen holder seg ovenpå sandsteinen, og noe fragmenteres inni sandsteinslaget (midten). Kalksteinen blir avsatt etter den magmatiske bergarten har satt seg, og danner et nytt sedimentært lag. Så flippes alt opp-ned på grunn av nevnte tektoniske aktivitet, slik at man får sandsteinen med fragmenter av magmatisk bergart øverst i sekvensen.

Det andre mulige scenariet innebærer en såkalt igneous intrusion, eller at magma presser seg opp fra underliggende magmakammer, og inn i sandsteinen. Dette synes jeg ikke er like sannsynlig som scenariet over, da den magmatiske bergarten og kalksteinen tilsynelatende ikke har blandet seg. Det er også vanskeligere å reversere sekvensenes posisjon med ytterligere sedimentære lag over seg igjen. Intrusions kommer sjelden helt opp til overflaten.

Red.: Hvis det er kalkstein, men ikke marmor er ihvertfall svaret åpenbart. Kalkstein blir nemlig til marmor under metamorfe omstendigheter, som for eksempel voldsom oppvarming. Tatt i betraktning at lava gjerne holder en temperatur rundt 1000 grader i snitt er det definitivt grunn til å hevde at kalksteinen kom til sist hvis det ikke er tegn på metamorfose i kalksteinen. Dette altså på tross av at kalksteinen ligger underst i sekvensen.

Endret av .Marcus
Lenke til kommentar

Det kan være mye forskjellig … Siden det er kalkstein og ikke marmor, vil jeg tro at den ble avsatt sist. Altså Sandstein>plutonic/volcanic>kalkstein, så overturn pga. tektonisk aktivitet. Hadde kalksteinen komt først, ville denne blitt omdannet av varmen fra lavaen, og ville blitt til marmor. Sandstein kan òg omdannes til f.eks. quartzite.

Det er også mulig at sekvensene er Sandstein>kalkstein så en intrusion, f.eks. som en "sill" parallellt med beddingen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...