Gå til innhold

Wi-Fi og Wierd netverk i bridge mode, passord beskyttet nettverk

Anbefalte innlegg

Hello.

Jeg er koblet til ett trådløst nettverk med passord på og har satt opp kobber koblingen og den trådløse i bridge mode så jeg kan gi Internett til desktop PC'en jeg sitter på. Desktop PC'en får jo selvfølgelig ikke Internett fordi jeg ikke har no sted og putte inn no passord (over tråd) og dette er jo noe routeren vil ha da den er identifisert over trådløs tilkobling.

Det jeg lurer på er, hvordan får jeg skrivd inn passordet på trå tilkoblingen eller hvordan bypasser jeg dette?

Laptop (trådlød tilkobling) kjører Windows 7 x86 mens Desktop kjører Ubuntu 11.04 x64

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg skjønner at det var ganske dårlig forklart.

Her er ett nettverks kart.

post-129544-0-53400100-1305478081_thumb.png

Altså desktop PC'en bruker routeren som DHCP og slik og routeren vil ikke gi den tilgang fordi den ikke har skrevet inn noe passord, som jeg ikke får spørsmål om fordi den er koblet til via kabel og ikke wifi, skjønner?

Lenke til kommentar

Du må sette opp laptop som en nettverksbro ved å merke kablet og trådløst nettverkskort (høyreklikk og velg virtuell bro).

Det er ikke nødvendig å legge inn kryptering en gang til :)

Du skal så kunne koble til UbuntuPC og få nettverk kablet. Sjekk ipadressen du mottar. Tror det skal være 192.168.0.x og gateway 192.168.0.1.

Forøvrig får du trådløst nettverkskort til UbuntuPC for 40 kr hos f.eks buyincoins.com

http://www.buyincoin...oduct-2464.html

Endret av la7dfa.com
Lenke til kommentar

Du må sette opp laptop som en nettverksbro ved å merke kablet og trådløst nettverkskort (høyreklikk og velg virtuell bro).

Det er ikke nødvendig å legge inn kryptering en gang til :)

Du skal så kunne koble til UbuntuPC og få nettverk kablet. Sjekk ipadressen du mottar. Tror det skal være 192.168.0.x og gateway 192.168.0.1.

Forøvrig får du trådløst nettverkskort til UbuntuPC for 40 kr hos f.eks buyincoins.com

Altså dette fungerer ikke da routeren vil avslå tilkoblingen til Ubuntu maskinen fordi den ikke har oppgitt noe passord (som routeren har over trådløst)

Lenke til kommentar
Altså dette fungerer ikke da routeren vil avslå tilkoblingen til Ubuntu maskinen fordi den ikke har oppgitt noe passord (som routeren har over trådløst)

Nei, jeg kan bekrefte at det er riktig som la7dfa sier, du trenger ikke gjøre noe med krypteringen på ubuntu-maskinen.

Windows-maskinen din tar seg av det å koble til det trådløse nettet, og tar seg derfor av krypteringen. Den vil da også kryptere det som skal sendes videre til/fra ubuntu-maskinen, slik at ubuntu-maskinen ikke ser noe til, eller vet noe om krypterinen som foregår underveis. WPA-kryptering er kun noe som foregår på trådløse nett, og eksisterer ikke for kablet nett. Ubuntumaskinen vil ikke bli nektet tilgang til nettet.

Hvis du har satt opp alt riktig, så skal det fungere. Tror det eneste som mangler, er nettverksbroen som la7dfa nevnte.

Det er ikke nødvendig å legge inn kryptering en gang til

Lykke til.

• Liker 1
Lenke til kommentar

HELO? Jeg sier jo at det IKKE fungerer? Hva er det dere ikke skjønner? Når du bruker en nettverks bro vil routeren fortsatt se på det som 2 forskjellige maskiner. Og da nekte ubuntu maskinen tilgang! Nei det fungerer ikke og jeg lurer på hva jeg skal gjøre så og poste hva jeg allerede har gjort og som jeg never i sticky, er meningsløst. Altså sorry for at jeg tok litt av men, NEI det fungerer ikke.

Nei, en nettverks bro mangler ikke jeg skriver det jo i førstepost og i tittelen, WTF? Og det fungerer når jeg kobler til naboens åpene nettverk men ikke når jeg kobler til mitt krypterte nettverk.

Endret av Rudde93
Lenke til kommentar

Jeg trodde du mente at den trådløse ruteren din var satt i bridge..

Uansett.. Det er ihvertfall ikke WPA som er problemet. Da må du ha satt opp et MAC-adressefilter eller noe annen sikkerhet i ruteren (noe jeg også egentlig tviler på, da du får en ny virtuell MAC-adresse når du lager en nettverksbro på den bærbare maskinen, og da burde heller ikke laptopen fått nett hvis det var tilfellet).

Det du kan prøve istedenfor er å slette nettverksbroen, og heller bruke ICS.

Da høyreklikker du på den trådløse tilkoblingen, velger egenskaper, og går til "Deling" på den siste fanen.

Merk av "Tillat andre nettverksbrukere å koble seg til gjennom denne datamaskinens internett-tilkobling", (og velg det trådbundete nettverkskortet fra listen under, hvis det er en liste der).

Da vil laptopen din NATe tilkoblingen til ubuntumaskinen sånn at det uansett ser ut som at det kommer fra laptopen din. Det er ikke et ideelt oppsett, men vil ihvertfall få maskinen på nett. Jeg vil uansett fortsatt påstå at det er noe du har oversett i bridge-oppsettet ditt, og at det ikke er fordi ruteren ser det som to forskjellige maskiner.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Uansett.. Det er ihvertfall ikke WPA som er problemet. Da må du ha satt opp et MAC-adressefilter eller noe annen sikkerhet i ruteren (noe jeg også egentlig tviler på, da du får en ny virtuell MAC-adresse når du lager en nettverksbro på den bærbare maskinen, og da burde heller ikke laptopen fått nett hvis det var tilfellet).

Da høyreklikker du på den trådløse tilkoblingen, velger egenskaper, og går til "Deling" på den siste fanen.

Merk av "Tillat andre nettverksbrukere å koble seg til gjennom denne datamaskinens internett-tilkobling", (og velg det trådbundete nettverkskortet fra listen under, hvis det er en liste der).

Da vil laptopen din NATe tilkoblingen til ubuntumaskinen sånn at det uansett ser ut som at det kommer fra laptopen din. Det er ikke et ideelt oppsett, men vil ihvertfall få maskinen på nett. Jeg vil uansett fortsatt påstå at det er noe du har oversett i bridge-oppsettet ditt, og at det ikke er fordi ruteren ser det som to forskjellige maskiner.

Takk skal prøve det.

Er det lov å spørre hvorfor ikke dette er et alternativ?

Fordi, jeg må ha det i går.

Fungerer ditt eget trådløsnett på laptopen?

Ja.

Lenke til kommentar

Takker det fungerte utmerket :)

Er det lov å spørre hvorfor ikke dette er et alternativ?

Tid, og jeg skal ha IPMI 2.0 inn paa nettverket og da fungerer ikke det saa greit :(

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...