Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Til de av dere som er så påståelige og sier at en Mac ikke er en pc, hva er det for noe da? En gitar? Hestesko? Hva er argumentene for at det ikke er en pc?

Det er jo en personlig datamaskin (def; tilpasset privat bruk med hardware, som hovedkort, CPU, RAM og harddisk).

Endret av Kvikksølv
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har fått et slikt inntrykk gjennom venner/bekjente, samt en og annen diskusjon på div. forum. Mulig jeg bare har møtt på flere sære mac fanboys..

Edit: Selv Apple sin hjemmeside presiserer at Mac og PC er to forskjellige ting.

".... Den leveres med den nyeste teknologien – kraftig prosessor, avansert grafikk og rask hukommelse. Og den har funksjoner du ikke finner på en PC."

Endret av Kvikksølv
Lenke til kommentar

Mac er nok ikke pc fordi (arketekturen ikke er 100% kompaktibelt med alle pcer på markedet).

Men man kan jo si at Mac stadig nærmer seg PC navnet, siden forskjellene er stort sett hovedkort/skjermkort som er forskjellen. Man har heller ikke industri standarder, ATX/BTX etc.

Man kan jo si at Sun server maskiner heller ikke er PC.

Hvis flere av dere har prøvd Apple maskiner på windows 7, merker man raskt det føles som en stor nedgradering.

macvspc.png

Tror den største årsaken er apple som prøver å vise seg forskjellig fra PC at det har blitt slik at pc/Mac er 2 forskjellige ting.

Edit: Selv Apple sin hjemmeside presiserer at Mac og PC er to forskjellige ting.

".... Den leveres med den nyeste teknologien – kraftig prosessor, avansert grafikk og rask hukommelse. Og den har funksjoner du ikke finner på en PC."

Apple er dårlig å gi teknisk informasjon om sine produkter.

Altså eneste jeg kan trekker positivt om maskinvaren til Apple, er "Mini displayport" og Thunderbolt, FireWire 800 som er vanskelig å få tak i på PCer. Eller kun en få tall maskiner som kan spesialbestille dette, men USB3 funger bra det også.

Ellers resten av apple maskinvaren (Laptop) snakker vi om magnet laderen og multi touchpad som finnes ganske gode på en del pclaptop også.

Resten av det apple sier om maskinvaren er kun salg/reklame, men etter 1-2 år er den informasjonen unyttig. Siden jeg kunne salgt at en core 2 duo er superrask og 2 GB ram er god hukommelse sammenlignet med mennesker. Men om det er nok til krevende Lion brukere spørs vel.

Endret av LMH1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis man følger definisjonen så er Mac en PC. Det er dog et men med dette - i dagligtale velger mange å skille mellom Apple-maskiner og andre produsenter ved å kalle de henholdsvis Mac og PC, bare fordi det er enklere og man slipper å spesifisere ytterligere.

Edit: skriveleif

Endret av Henrik C
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Da jeg viste ipodene ville de ha ipod men ikke fra apple ^^

Hehe, tror personen var litt lat, kunne sagt: Creative Zen

Men husket ikke hva den het, så da sa vel personen ipod fra en annen levrandør.

Det jeg lurer litt på er MAC navnet operativsystemet eller maskinvare?

Altså PC kun windows/linux?

Er Mac med windows, PC da?

Hvis man da har hackintosh, har man da PC/Mac eller begge deler?

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Som nevnt over. Mac er en PC. Vi har dog valgt å bruke PC som samlebetegnelse på alt som ikke er Apple. Eller, Apple har markedsført seg som noe annet. Egentlig så er det jo bare et reklamestunt. "It´s not a PC, it´s a Mac". Blir litt som å si "It´s not a car, it´s a BMW".

Det er jo fortsatt en PC, og det er en bil. Poenget med markedsføringen var vel at det var noe mer. Men det er jo definisjonsmessig ikke det. Man måtte være lidenskapelig og interessert for å kjøpe Mac, nå er det bare "3ndy". Vi kan enes om at Mac er et spesialprodukt, men det er fortsatt en PC.

• Liker 4
Lenke til kommentar

Er ikke dette teknisk nok for deg?

Niks, det apple viser til her, er "Teknisk" for nybegynnere, se på multicom sine bygg maskiner:

Dette blir teknisk god informasjon:

Her står det ingen ting om det en god maskin eller ikke, gir bare viktig informasjon man vurderer dette på.

Firekjernet Intel Core i7-prosessor på 2,0 GHz eller 2,2 GHz med 6 MB delt nivå 3-buffer, også tilgjengelig med firekjernet Intel Core i7-prosessor på 2,3 GHz med 8 MB delt nivå 3-buffer

4 GB (to SO-DIMM-er på 2 GB) med 1333 MHz DDR3-hukommelse, to SO-DIMM-plasser støtter opptil 8 GB

Gir dette teknisk informasjon for dere? Og vurdere hvilken serie prosessor/ram tilhører?

For meg gir dette bare en pekepin hva slags maskinvare som er inni.

Men kunne vært DDR2 ram og core i7 basert på sokkel 1366 mobile/Socket B.

Det som står om DDR3 ram kunne vært skrivefeil.

For pc teknikere er det vanskelig å vurdere om denne maskinvaren er god eller dårlig.

Siden man må gjette hva man får. Nå finnes det ikke så veldig mange i7 og i5 prosessorer.

Men etterhvert kan dette bli større og større problem.

Hva med harddiskene 2,5" tommer? 1 cm tykke? Maks? etc?

Nå tror jeg apple skjuler mye av tekniske informasjonen rett og slett for å tjene penger på at folk kjøper tilbehør ekstra dyrt.

Endret av LMH1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

De som vil se "Get a Mac"-reklamene, noen av de mest kjente hvor Apple fremstiller det som om Mac og PC er forskjellige ting, kan ta en kikk her:

http://www.adweek.com/adfreak/apples-get-mac-complete-campaign-130552

Er selvsagt bare PR, siden Mac-maskiner absolutt er PCer, i allefall så lenge man ser bort fra sære serverløsninger som Xserve som det ikke er vanlig å omtale som personlige datamaskiner.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Syns disse reklamene er bare komiske.

Microsoft har tydligvis klart å gjøre det samme for å vise at pcer er langt billigere en de fleste mac.

Så ja "Apple dropp reklame" og få USB3, flere HDMI, blueray brenner inn i maskinene deres.

Antivirusprogram/Blueray avspiller programvare kunne jeg også tenke meg følger med prisen.

Så lover jeg vil kjøpe en Apple maskin. Hvis dere også kan gi teknisk informasjon hva man fysisk får også, ønsker ikke å google bare for å sjekke det.

10 000 kr er jo grei hvis man kjøper den billigste også kjøper resten et annet sted. (Ram/SSD) stort sett.

Blir nok med Lion i så fall.

Noen som har tro på at Apple velger det isteden?

Jeg tror jeg må vente 3 år på en apple maskin, kanskje neste mac pro vil bli løsningen?

kanskje de velger ATX hovedkort? Hvem vet.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Nå tror jeg apple skjuler mye av tekniske informasjonen rett og slett for å tjene penger på at folk kjøper tilbehør ekstra dyrt.

Eller fordi de vet at mange av kundene deres ikke bryr seg om avansert teknisk informasjon som kun utdannede teknikere forstår.

Dessuten er den eneste forskjellen på den "gode" informasjonen du postet og den Apple tilbyr, at Apple ikke oppgir produsent av minne og prosessorens modellnavn.

Lenke til kommentar

Eller fordi de vet at mange av kundene deres ikke bryr seg om avansert teknisk informasjon som kun utdannede teknikere forstår.

Kan du si om dette er bra?

Super god core i7 prosessor er den nyeste og kraftigste prosessoren som finnes.

Den har 4 kjerner som betyr minimal med ventetid, funger supert til all videoredigering og spilling på Apple maskiner, man har utrodlige 2 GB minne hukommelse og en harddisk som er stor og rask nok til daglig bruk. Skjermen er høykvalitet og gir god oppløsning og trådløs nettverk av den beste typen.

Klarer du her å si hvor bra rask maskinen er uten å ha prøvd den?

Og senere viser det seg til at apple store maskinen er fra år 2008 som var på den tiden verdt 30 000 kr hva sier du da? Følger du deg lurt? Når man ikke får tilgang til tekniske, og ikke gidder å gjette seg til når siden sist er endret, er det ikke enkelt å si hva man får av maskinvare.

Maskinvare man får:

Intel® Core™ i7-620M Processor (Underklokket til 1.4 Ghz)

(4M Cache, 2.66 GHz) , DDR2 2 GB 667 mhz, 40 GB 5400 RPM IDE harddisk, Intel skjermkort på 4 MB, og en 12" skjerm på 1024x786 wireless A

Men maskinen selges for 10 000 kr, som et røvekjøp selvsagt levert med OSX Snowleopard 10.6.7. Og man får ikke mere informasjon en sitat teksten over.

Har man teknisk informasjon som er riktig skrivet, kan man i minstefall større en tekniker hva han syns om maskinen, men slik sitat tekst må personen nesten gjette om maskinen er god eller dårlig for å være i dag. Å bruke google, vil gi minimalt med treff her.

Endret av LMH1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

PC = Personal Computer = Personlig datamaskin;

if (MAC = personlig datamaskin)

{

PC = MAC;

}

litt sudo C# her for å demonstrere poenget at "PC" er en fellesbenevnelse for alle personlige datamskiner, til og med en smartphone kan pr. dags dato defineres som en PC da funksjonaliteten og IKKE arkitekturen definerer begrepet "PC", men Apple snakker gjerne somom 'PC' er noe annet enn deres produkt, "hi, I'm a PC"-reklamene viser dette veldig tydelig.

I min mening er alle ting man på norsk kan kalle en datamaskin synonymt med "PC".

for man kan ikke si at "PC" begrepet kun omhandler Windowskompatible arkitekturer, for da lurer jeg på hvor de gamle IBM, og Comodore maskinene skal plasseres for dette er og "PC"-er.

-frank

Lenke til kommentar

PC = Personal Computer = Personlig datamaskin;

if (MAC = personlig datamaskin)

{

PC = MAC;

}

Kunne vi heller ikke tatt: (Blir vel heller c++)

cin >> input()
if (MAC = "failure" && Windows= "bad")
   {
   MAC + Windows = "false";
   PC  - Mac = "false";
   Pc "rule the word" = "True";
   }

Ja flere her stemmer for PC er PC uansett så lenge man har harddisk i maskinen sin så er det en pc? Skal begynne å kalle min Playsation 3/Xbox 360 for pc.

Det er jo mulig å installere linux på disse, hvis man finner operativsystemer som er kompaktibel riktignok.

PS3 hadde den muligheten, men xbox 360 blir nok verre.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...