Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Si Nei til å vitne i en rettsak

Tuddelidu

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg har full forståelse for at det ikke alltid er like gøy å måtte vitne mot noe eller noen. Men man er vel strengt tatt ikke så opptatt av hvor mye du vet om saken; men snarere hva du faktisk så og observerte, og hvorvidt dette kan tilføye saken noe.

Lenke til kommentar

Det sto på brevet at jeg kunne si nei til å vitne, dette gjorde jeg. Deretter fikk jeg mail om jeg fortsatt ville si nei til å vitne i saken så måtte jeg si ifra snarest, dette gjorde jeg.

Har jeg ingen rettigheter?

Jeg er 19 år og dette føles helt forferdelig, jeg mener at jeg ikke har noe å tilføye saken da jeg ikke kjenner til den.

Vil ikke vitne fordi jeg ikke vil, men likevel så sier de at jeg må vitne. Hva er vitsen med å skrive i brevet og e-posten at jeg kan si nei da?

Du har sagt nei, thats it. Om en advokat reagerer og truer får han bare gjøre, du har gjort din mening.

Lenke til kommentar
Vitneplikten

Den som er innkalt som vitne, har plikt til å møte og plikt til å forklare seg for retten. I visse tilfeller kan vitnet likevel fritas for forklarings- plikten. Det gjelder vitner som er i nær familie med den tiltalte og vitner som er bedt om å svare på spørsmål som kan føre til at vitnet selv kan bli straffet. Dommeren skal påse at reglene for fritak av vitneplikt blir overholdt.

og

• Du har plikt til å møte dersom du er innkalt som vitne. Dersom du ikke møter frivillig, kan du risikere at politiet henter deg og bringer deg til retten med tvang. Vitner som ikke møter, kan også bli ilagt bot av retten.

http://www.domstol.no/upload/DA/Internett/domstol.no/N%C3%A5r%20jeg%20skal%20i%20retten/Til%20deg%20som%20skal%20vitne%20i%20retten%20i%20en%20straffesak/Vitne_i_retten_Norsk_web_2011.pdf

Endret av iChristian
Lenke til kommentar

Vanskelig å kunne møte når advokaten ikke får tak i deg..

Regel nr 1 med offentlige instanser en ikke ønsker kontakt med; Si først at en er opptatt, ignorer deretter alle anrop/forsøk på kontakt.

Forøvrig mye kan/hvis i den teksten, så den kan tolkes som den vil. Dreier det seg om mord tror jeg det kan bli aktuelt.. Om det er småsaker tror jeg ikke de tar seg bryet.

Lenke til kommentar

Ta ein telefon til advokaten, spør han kva informasjon han meiner du kan dele. Kjem dykk fram til at du ikkje har observert eller kjenner til noko som helst relevant i saken vil han kanskje la deg sleppe. Dersom du faktisk har noko å bidra med så stiller du i retten og svarar på det dei spør om.

Lenke til kommentar

Ettersom du har fått valget å seie nei så kan vel ikkje advokaten ha sent ut ein vitneinnkallelse, då dette innebærer møteplikt.

Sidan advokaten truer med å ta saka til tingretten der du får bot for ikkje å møte så er ikkje dette ei rettsak. Mest sannsynlig dreier dette seg om ein forespørsel om å vitne i forliksrådet. Altså ikkje ei rettsak.

Dersom partane ikkje kjem til ei løysning i forliksrådet så går saka til tingretten (første domstol nivå), dersom ein fortsatt ikkje er enig går saken til lagmannsretten, og deretter eventuellt til høgsteretten.

Forliksrådet kan ikkje pålegge noken å vitne, oppnevne sakkyndige eller gi tilgang til bevis.

Det er mest sannsynligvis dette som gjer at du blir spurt om å vitne, dersom du seier nei kan du tryggt stå ved det. Det er først når saka eventuellt går vidare at du har plikt til å møte.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+891234

For de alminnelige domstoler i sivile saker har du bare møteplikt som vitne dersom du har noe har noe å forklare av betydning for saksforholdet, jf. tvisteloven §24-1. Dersom du mener ikke å ha opplysninger av betydning, men advokaten ikke godtar dette, kan du henvende deg til retten, som kan bestemme at vitnet ikke skal føres, jf. samme lovs §21-7. Om du mener advokaten er helt på jordet, bør du altså kontakte retten.

Dersom du først har noe å forklare av betydning for saken, og reglene om innkalling mv. er fulgt, må du som hovedregel finne deg i både å møte i og å forklare deg for retten. Hva du "vil", er i utgangspunktet irrelevant.

Endret av Slettet+891234
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...