Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

[Løst] Sjenking av mindreårig (straff, osv)

kokacola

Anbefalte innlegg

Hei. Har et "lite" problem, igår hadde vi en liten fest hvor det var KUN mindreårige. Det tok av i løpet av kvelden og ei jente ble veldig beruset. Vi andre er nå anmeldt for å ha sjenkt denne jenta. Jeg lurer på hva straffen er for dette, da de som er beskyldt for å sjenke henne er mindreårige selv? :dontgetit: HÅPER PÅ SVAR FORT !

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

W00t :ph34r:

Hvor gammel snakker vi? Under 15, og ingenting skjer.

Men uansett, bare si du ikke hadde en direkte finger i sjenkinga. Det er ingen straff for å drikke hvis du er under 18, men å presse andre er straffbart, vet ikke hvor lenge, men blir sikkert ikke så alvorlig hvis dere er bekjente og samme alder, don't know though.

Lenke til kommentar

hvordan skjenking? drev dere å pressa denne personen? gav dere denne personen store mengder alkohol slik at hun kunne vøre med på festen og bli full?

og hvem har anmeldt dere?

hvis alle hadde drikke selv og satt å drakk og alle hadde det morsomt så ser jeg ikke hvordan dere kan bli anmeldt.

det blir som om 5 gutter sitter i en leilighet og drikke, alle er 17år, og politiet kommer og ber dere dempe musikke og finner ut at alle er under 18, dem kan ikke akuratt anmelde ALLE 4 av dem skjenka han ene og han ene skjenka en av dem andre fire.. ser du problemet? det går ikke ann...

en liten ting... er en grunn til at det er 18års grense på alkohol i matvarebutikkene og 20års grense på brennevin etc

Lenke til kommentar

Bøter eller fengsel inntil 6 mnd.

Hvis overtredelsen er særlig grov, er straffen bøter eller fengsel inntil 2 år.

Etter mitt syn har dere brutt mot

Alkohollovens § 1-5. Aldersgrense.

Salg, skjenking eller utlevering av alkoholholdig drikk med 22 volumprosent alkohol eller mer må ikke skje til noen som er under 20 år.

Salg, skjenking eller utlevering av alkoholholdig drikk med lavere alkoholinnhold enn 22 volumprosent må ikke skje til noen som er under 18 år.

§ 8-11. Forbud mot salg, utlevering og skjenking til rusmiddelpåvirkede personer

Det er forbudt å selge, utlevere eller skjenke alkoholholdig drikk til personer som er åpenbart påvirket av rusmidler, eller skjenke alkoholholdig drikk på en slik måte at vedkommende må antas å bli åpenbart påvirket.

Hvis alkoholen dere sjenket er av typen hjemmebrent, har dere selv også brutt mot forbudet om kjøp av ulovlig framstillt brennevin.

Men en ivrig aktor kan sikkert finne noen flere paragrafer også (brudd på regler om salg/sjenking uten bevillning osv..)

Lenke til kommentar

Teknisk sett kan man holdes ansvarlig selv om man er mindreårig og allikavel over 15år, selvsagt er det de som faktisk ga drikke til jenta som er ansvarlige, og er de under 15år er kanskje straffen verre for da blir barnevernet og skolesystem satt inn for "hjelpe", og de er mindre rimelige å ha med å gjøre enn en rettsaparatet.

Men jeg vil stille litt spørsmål på om ikke alle som var med å festet burde få en straffereaksjon for selv om man ikke skjenket vedkommende har man et ansvar for hverandre i slike situasjoner. Om det er direkte ulovlig er jeg litt usikker på, men kan sikkert dekkes under en og annen "medvirking til" paragraf.

Det er viktig når man drikker uansett hvor ung/gammel man er at man passer litt på hverandre. Man kan ikke tenke "det er ikke mitt problem", for både er det umoralsk, men og skulle en person drikke seg så full på en fest at han/henne dør enten av alkoholforgiftning eller som resultat av å falle på sjøen å drukne for eksempel, kan man juridisk holdes ansvarlig.

Så drikk ansvarlig små barn! ;)

• Liker 2
Lenke til kommentar

for 2. gang nå, så er det et par spørsmål som må stilles før TS kan få svar.

hvis alle var under 18år og alle hadde med seg drikke og dem satt i ein leilighet som er eid av en av dem , og ingen har tvunget eller lagt kortene skikkelig til rette slik at denne jenta skulle bli skikkelig dritings så har dem ikke gjort noe galt.

du sier dere er anmeldt? hva er dere anmeldt for? hva står det i brevet?

er dere anmeldt har dere gjort noe galt, men regner med dere har vært svigermors drøm før denne anmeldelsen så da er det iallefall ikke noe fengselstraff og skulle dere bli dømt for noe så er det i verste fall en betinget dom og en bot for tort og svie og saksomkost.

Endret av toazty
Lenke til kommentar

Det er IKKE ulovlig å gi midreårige alkohol. Det er kun ulovlig å KJØPE alkohol til de.

Det autofil sier er feil. Her snakker han om sjenking, noe som loven definerer som "Med skjenking forstås salg for drikking på stedet. Som skjenking regnes det også når bevillingshaver vet om at det drikkes i deler av hans hus som han har rådighet over, eller på andre steder i hans besittelse, eller på husets nærmeste tilliggelser." Med andre ord så er det utsalgssteder, ikke privatpersoner.

Det du riktignok kan bli anmeldt for er legenmsfornærmelse etter § 228, 1.ledd dersom f.eks jenta ble overstadig beruset, kvalm, svimmel osv.

Riktig nok blir dette sannsynligvis ord mot ord, men jeg anbefaler deg at hvis du vet selv at du ikke burde gitt jenta så mye alkohol, så burde du kanskje vurdere å tilstå. Med tanke på saksomkostninger, strafferabatt osv.

Edit: Straffen etter forøvrig intill 1 år eller bøter

Endret av pepperkaken
Lenke til kommentar

Det er IKKE ulovlig å gi midreårige alkohol. Det er kun ulovlig å KJØPE alkohol til de.

Det autofil sier er feil. Her snakker han om sjenking, noe som loven definerer som "Med skjenking forstås salg for drikking på stedet. Som skjenking regnes det også når bevillingshaver vet om at det drikkes i deler av hans hus som han har rådighet over, eller på andre steder i hans besittelse, eller på husets nærmeste tilliggelser." Med andre ord så er det utsalgssteder, ikke privatpersoner.

Hvor har du det fra? Selv om alkoholloven er rettet spesielt mot utsalgssteder så kommer den også til anvendelse for privatpersoner. - Eller tror du det er fritt frem for en privatperson å stille seg opp for å dele ut alkohol på gatehjørnet?

Loven sidestiller forøvrig salg med "overlevering" - Så det har ingen betydning om det er betaling inne i bildet.

Forøvrig så er vel det mest interessante i denne saken hvem som hadde kjøpt alkoholen som jenta drakk, da det i siste instans er den som kjøpte alkoholen som er strafferettslig ansvarlig. - Hvis hun fikk alkoholen på festen så er den som ga henne alkoholen, evt tilgjengeliggjorde den så hun kunne forsyne seg ansvarlig, og videre den som kjøpte den inn.

Endret av kjetilkl
Lenke til kommentar

Forøvrig er jeg spent på dine lovkilder når du sier at den sidestiller salg med overlevering uavhengig om det er betaling i bildet.

Her er nemlig hva det står i loven. For din den skal jeg utheve det som er relevant slik at du forstår det litt bedre :

§ 1-4. Definisjon av salg, skjenking og engrossalg

Med salg forstås overdragelse av alkoholholdig drikk til forbruker mot vederlag for drikking utenfor salgsstedet.

Kom tilbake med et bedre svar når du faktisk VET hva du prater om. De voksne prater nå ;-)

Lenke til kommentar

Forøvrig er jeg spent på dine lovkilder når du sier at den sidestiller salg med overlevering uavhengig om det er betaling i bildet.

Her er nemlig hva det står i loven. For din den skal jeg utheve det som er relevant slik at du forstår det litt bedre :

§ 1-4. Definisjon av salg, skjenking og engrossalg

Med salg forstås overdragelse av alkoholholdig drikk til forbruker mot vederlag for drikking utenfor salgsstedet.

Flott at du har forstått hva salg er, men loven omhandler ikke bare salg. Hadde du lest etpar linjer lengere ned så hadde du funnet følgende:

§ 1-5. Aldersgrense.

Salg, skjenking eller utlevering av alkoholholdig drikk med 22 volumprosent alkohol eller mer må ikke skje til noen som er under 20 år.

(og tilsvarende for under 22% og 18 år)

Sånn er det når man gjør hastverksarbeid^^.

Forøvrig så tror jeg du kommer til å få deg endel stygge overraskelser hvis du går igjennom livet og tror det som ikke eksplisitt er beskrevet i loven som forbudt er tillatt. -Men sånt skjønner du når du får noen flere år på baken :)

Videre så foreslår jeg at du leser siste avsnitt av det forrige svaret mitt omigjen, siden det er det jeg mener er relevant og OT her.

Endret av kjetilkl
  • Liker 4
Lenke til kommentar

"I følge alkoholloven er det forbundet med straff å skjenke mindreårige barn og unge. Skjenkeforbudet er imidlertid kun knyttet til et skjenkeløyve, der skjenking betyr salg av alkohol. I den mer folkelige betydningen: ”Skjenke seg/deg en dram” er det ikke forbudt å servere egne og andres barn et glass alkohol eller ti.

Det er forbudt å kjøpe/selge alkohol til eller kjøpe for mindreårige. Men det er ikke forbudt å gi alkohol til mindreårige. Og det er i disse begrepsforståelsene de store problemene oppstår. "

Vet ikke hvem som har gjort hastverksarbeidet jeg. Kanskje det er du som trenger noen år på baken ?

• Liker 1
Lenke til kommentar
...snip..

Vet ikke hvem som har gjort hastverksarbeidet jeg. Kanskje det er du som trenger noen år på baken ?

Jeg er usikker på ditt helt irrelevante sitat her, da min kommentar til ditt hastverkarbeid jo baserte seg på at du klippet ut en paragraf i alkoholloven for å understøtte ditt syn, mens neste paragraf, som du åpenbart ikke hadde lest, gjorde din paragraf totalt irrelevant i forhold til det du argumenterte for.

Uansett så er jo sitatet du linker til her hverken juridisk begrunnet eller relevant for saken. - Jeg kan godt vise til uttalelser fra politiet eks. som sier at det er "ulovlig å overlate alkohol til mindreårige" - men jeg må nok en gang be deg lese siste avsnitt i mitt første svar omigjen, resten at diskusjonen er ikke så interessant utover dette.

Lenke til kommentar

Feil. Det du argumenterte mot var at det er ulovlig å gi mindreårige alkohol. Selvfølgelig har jeg lest igjennom aldersbestemmelsene rundt alkohollovgivningen, og som jeg tidligere siterte så gjelder den aldersbestemmelsen knyttet til et sjenkeløyve.

En annen sak så er det ikke politiet som uttaler seg om slike saker, dette er det retten som gjør, så for all del : gi meg rettspraksis eksempler på dette.

Litt morsomt at du nevner det, fordi jeg diskuterte dette med en tidligere aktor for noen uker siden, og hun var også ganske bastant på det jeg sier.

Som sagt, finn eksempler med domfellelser; så skal vi se hvem som har rett eller ikke.

Når det gjelder det siste avsnittet ditt så er det ikke det jeg diskuterer rundt. Jeg diskuterer kun rundt det objektive om f.eks en mor, kusine eller lignende kan gi en under 18 alkohol eller ikke.

Lenke til kommentar

Feil. Det du argumenterte mot var at det er ulovlig å gi mindreårige alkohol. Selvfølgelig har jeg lest igjennom aldersbestemmelsene rundt alkohollovgivningen, og som jeg tidligere siterte så gjelder den aldersbestemmelsen knyttet til et sjenkeløyve.

For det første: når man oppgir sitater i en post (som i din #15 i denne tråden) er det vanlig å nevne hvor de er hentet fra, gjerne med en link om sitatet er hentet fra et nettsted.

Så til saken: Nei, eksempelet med foreldre/barn eller lignende er verken salg (åpenbart) eller skjenking (som helt riktig ihht §1-4 forutsetter at det faktisk finnes en innehaver av skjenkebevilling), men §1-5 om aldersgrensene inneholder også et tredje begrep, nemlig "utlevering", som uheldigvis ikke er nærmere definert i loven. Det ordet er det med andre ord opp til politi, påtalemyndighet og domstol å avgjøre betydningen av (med mindre det står noe interessant i forarbeidene til alkoholloven, noe jeg ikke har dykket så dypt ned i).

Alkoholloven §1-5:

Salg, skjenking eller utlevering av alkoholholdig drikk med 22 volumprosent alkohol eller mer må ikke skje til noen som er under 20 år. Salg, skjenking eller utlevering av alkoholholdig drikk med lavere alkoholinnhold enn 22 volumprosent må ikke skje til noen som er under 18 år.

Lenke til kommentar

Siden du tydeligvis ikke gidder å sette deg inn før du kommer med påstander ville jeg normalt latt være å kommentere.

Men siden du påstår at: "aldersgrensene inneholder også et tredje begrep, nemlig "utlevering", som uheldigvis ikke er nærmere definert i loven. Det ordet er det med andre ord opp til politi, påtalemyndighet og domstol å avgjøre betydningen av" Så skal jeg faktisk gjøre en innsats like vel.

Vet du skrev med mindre det står noe annet i forarbeider eller lignende. Da svarer jeg med mynten at det gjør det. I og med at jeg ikke kan linke til denne siden fordi den krever brukernavn og passord ( rettsdata.no ) Så får du enten lage en konto eller hvis du har det, kan jeg sende deg link.

Der står det et notat til § 1-5 at " Note (33)

Ved Knut Brofoss. Noten er sist hovedrevidert 06.09.2010.

Alkhl. forbyr ikke mindreårige å drikke alkohol. Det er derimot forbudt å overlate alkohol til dem. Bestemmelsen utfylles av Forskrift §§ 2-3, 2-4, 2-5, 4-3 og 4-8."

Videre står det ": Note (34)

Ved Knut Brofoss. Noten er sist hovedrevidert 06.09.2010.

Med utlevering forstås fysisk overlevering fra salgs- eller skjenkeberettiget, f.eks. ved forsendelsessalg eller ved spandering av drinker "

]

Altså. Fra salgs eller sjenkeberettiget

Er vi på samme plan da? :-)

Endret av pepperkaken
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...