Gå til innhold

Lei av livssituasjonen - kan jeg joine en sekt?

Anbefalte innlegg

Hei,

Har studert i utlandet i tre år og kom hjem for snart et år siden. Fikk meg en kjip jobb i en bank rimelig raskt, men sliter med det sosiale. Opplever at de jeg kjente fra før jeg dro utenlands er opptatt med sitt. Kvier meg litt for å være sammen med de på jobben privat av forskjellige grunner.

Det føles som nesten alle menneskelige relasjoner jeg er i med noen få unntak (for eksempel eksen i utlandet som jeg fortsatt har kontakt med) er relativt overfladiske relasjoner. Føler meg derfor omtrent konstant ensom. I tillegg deler jeg ikke det intense ønske om å gjøre en profesjonell karriere som driver mange andre.

Derfor lurer jeg på: eksisterer det en slags sekt for folk som er lei av egoismen som gjennomsyrer så mye av de menneskelige relasjonene under kapitalismen, men som føler de ikke har nok energi til å dedikere livet sitt til å lede en revolusjon? En slags koloni hvor man bor, spiser og arbeider i harmoni med andre? Tenker da på noe slikt som det amerikanske Oneida-samfunnet eller noe slikt som forsøkene til den utopiske sosialisten Robert Owen.

En buddhistkoloni er kanskje det nærmeste jeg kommer i Norge i dag?

Hilsen ung mann.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

EG vil også gjerne høre om noe slikt finnes. Høres flott ut, bare synd at eg er veldig på det tekniske og ville ikke klart meg bra i en koloni hvor det ikke var strøm, internett osv. Dersom denne kolonien skulle dele inntekter, for så å dele alt ut likt til alle og "kjøpe" inn ting kolonien trengte fra utenomverdenen inkludert internett, strøm osv. Ville det vert perfekt. Men eg tror eg er litt for kapitalistisk for det allikevel, ideen høres god ut.

Lenke til kommentar

Ja, det finnes slike samfunn du kan spørre om å få delta i, morsomt at du som bank-ansatt har en slik filosofi..

Hva som folk flest tenker om slike samfunn er som regel enten Hausmania eller Blitz, men skal jeg gi deg ett godt råd, så er det å bare glemme disse to "miljøene" da de kun består av mennesker som enten må ha lav IQ, eller har syret vekk de få hjernecellene de hadde fra før av med LSD. De tror virkelig at de lever i henhold til en filosofi som er overlegen alle andres, men her er det tydelig at teori og praksis er to helt forskjellige ting.

Noe annet som derimot kan være intressant for deg kan være Svartlamon, Hurdalsjøen Økologiske Landsby eller Christiania i København.

Christiania:

Idéen er at Christiania skal være et fritt, selvstyrende samfunn, hvor innbyggerne fritt skal kunne utfolde seg under ansvar for fellesskapet. Det øverste styringsorganet er allmøtet. Det bor i underkant av tusen mennesker i Christiania, og de blir kalt christianitter.

Hurdalsjøen Økologiske Landsby:

”I økolandsbyen vil vi skape et unikt fellesskap som inspirerer til kreativ livsutfoldelse og en inkluderende holdning. Vi skal være et kraftsenter og en inspirasjonskilde for økt bevissthet og en mer bærekraftig livsstil”

Fra økolandsbyens vedtekter

Svartlamon:

Området Svartlamon i Trondheim er Norges første byøkologiske forsøksområde. Området er organisert og drives etter prinsipper om bærekraftige miljøløsninger, flat struktur, gjennomsiktig økonomi, lav standard, rimelig utleie m.m.

EDIT: Vil forresten ikke kunne kalle disse samfunnene for "sekter". Jeg mener de lever slik man burde leve, spesielt om meningen med livet og det som betyr noe er mennesker og dyr, naturen.

Endret av NicolasDarvas
Lenke til kommentar

Interessant, tusen takk. Når jeg tenker meg om, så har jeg hørt om alle disse koloniene/forsøkene/sektene bortsett fra Svartlamon.

Ingen av de framstår som så gjennomtenke som jeg forestiller meg at et slikt kollektivistisk forsøk kan være da. Christiania tror jeg ikke jeg engang ville vurdert, da jeg mener å huske at det så ut som noe ala Hausmania eller en eller annen slum.

Jeg tenker at visse prinsipper må være på plass hvis forsøket skal fungere i det lange løp. Det jeg tenker på er visse sikkerhetsmekanismer som Marx og Engels formulerte for at ledere ikke skal forvandles til byråkrater (som utøver makt som ikke er progressivt for samfunnet som helhet). De mest relevante er at:

1) Ledere ikke bare må være valgt direkte, men også at de kan kalles tilbake når som helst hvis majoriteten ønsker det.

2) Lønnen/de materielle godene til disse lederne ikke må overstige gjennomsnittet til de som arbeider der.

(Kilde: Revolusjonen forrådt, Trotsky)

Disse kravene mener jeg burde gjelde i en slik koloni for ledere/bestyrere av distribusjon av materielle ting og penger, eventuell lokal produksjon, eventuelle medlemskontingenter/skatter, og innkjøp eller salg med resten av verden. På den måten ser jeg for meg at kolonien som helhet har kollektiv eiendomsrett og vedlikeholder et handelsmonopol med utenomverdenen for å sikre at privat akkumulering i kolonien ikke undergraver den kollektivistiske ånden.

Hvordan fungerer disse tingene i koloniene nevnt over mon tro? :hmm: Får lese litt mer om de i morgen eller noe...

Endret av xurc
Lenke til kommentar

Slike samfunn må gå på kompromiss med resten av det "egentlige" samfunnet, som da desverre er styrt av slike prinsipper du er ute etter å forlate. Når det gjelder styreformen i disse samfunnene så er de vel anarkistiske, dvs. som nevnt, at de er styrt etter en flat struktur, makten er horisontal og ikke vertikal og det er det blandt annet disse allmøtene representerer. Men er også enig i at de personene som har anlegg for å delta har ofte helt andre intensjoner, bakgrunner, filosofier enn hva du og jeg har. Ofte synes jeg de rett og slett har syke syn på menneskeheten og dets følelser, verdier og behov, eller realiteten i seg selv. Ellers er det intressant og fasinerende å lese om stammer i Amazonas.

http://www.youtube.com/watch?v=7Z5Uvfxd8A0

Hvis du ser på denne filmen, så ser du at det er de færreste som er villig til å leve i henhold til sin filosofi og gi opp den livskvaliteten du her kan se, som forøvrig ikke ville vært mulig om de ikke hadde snyltet på det samfunnet de har distansert seg fra, med mindre de har arbeid utenfor Christiania.

Endret av NicolasDarvas
Lenke til kommentar

Er ikke det å bli med i en sekt litt "dramatisk"? Jeg mener, finnes det ikke flere måter å møte folk på?

Hmmm. Du er motstander av kapitalismen, men jobber i en bank? Er det bare jeg som er forvirret her?

Det er vanskelig å ikke leve kapitalistisk i et kapitalistisk samfunn.

Lenke til kommentar

Hmmm. Du er motstander av kapitalismen, men jobber i en bank? Er det bare jeg som er forvirret her?

Det er vanskelig å ikke leve kapitalistisk i et kapitalistisk samfunn.

Ja, men man jobber vel ikke i et slaktehus hvis man er vegetarianer...

Kanskje ikke som slakter. Uansett har det noe å si hvilken utdannelse han har, og om han kanskje har fått et nytt syn på verden etter å hatt god tid til å se dem fra nye vinkler. Det tar tid å lese om forskjellige ideologier, tenke sine egne tanker om det, finne ut negative sider om de forskjellige ideologiene osv. Kanskje han også har en utdannelse det er lett å få jobb som, og da er det ikke bare til å slutte, og han ønsker kanskje å bidra i samfunnet?

Lenke til kommentar

Jo det er "bare å slutte". Han kan alltids få en annen (kansje mindre værdsatt) jobb. Hvis en jobb bryter helt fundementalt med ens livssyn så er det egenklig ganske hyklersk å være i en slik jobb og dermed være med på å opprettholde et system man kjemper i mot.

Eller syns du det hadde vært helt greit at f.eks Frederic Hauge også hadde jobbet for statoil med å finne nye oljefelt å utvinne?

Endret av flesvik
Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...