Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Norsk Eksamen 2011 - "ORD,Ord,ord"- 10'ende trinn

Trykk på slett stemme, og velg deretter et alternativ på begge spørsmålene . Husk å stemme på begge :)  

101 stemmer

1. 1. Hvilken oppgave valgte du på Bokmålseksamen - Skjønnlitterær

• Oppgave 1: Skriv en fortelling eller en novelle om ord som setter spor hos hovedpersonen
    • Oppgave 2: Skriv en skjønnlitterær tekst der hovedpersonen opplever hvordan det er ikke å kunne uttrykke meningene sine.
    • Oppgave 3: Det finnes mange måter å kommunisere på. Å kommunisere uten ord kan ha sterkere virkning enn å kommunisere med ord. Skriv en skjønnlitterær tekst der dette er tema.
    • Oppgave 4:Språket vårt endres hele tiden. Blant annet har roller og miljø betydning for hvilke ord vi velger å bruke. Skriv en novelle eller første akt i et skuespill der hovedpersonen strever med språket sitt.
    • Oppgave 5: I Ibsens Et dukkehjem kaller Helmer sin kone for lerkefugl og ekorn. Ord kan undertrykke ved å ta fra en person respekt og verdighet. Utsagn som ”Lille venn, nå vet du ikke helt hva du snakker om”, er et annet eksempel på hersketeknikk. Skriv
  2. 2. Hvilken oppgave valgte du på Nynorskeksamen - sakprosa

• Oppgave 1: Skriv ein sakprega tekst om ulike sider ved det å seie ifrå når noko er gale.
    • Oppgave 2: Skriv ein artikkel eller eit kåseri der du får fram kva det har å seie å kunne uttrykkje eigne meiningar.
    • Oppgave 3: Skriv ein sakprega tekst om kva språket har å seie for identitet og sjølvkjensle hos oss menneske.
    • Oppgave 4: Skriv ein sakprega tekst der du drøftar eller reflekterer over skilnaden mellom ein god og dårlig diskusjon.
    • Oppgave 5: Skriv eit kåseri der du reflekterer over korleis det norske språket kan utvikle seg i framtida.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hei hei :)

Som mange andre her inne, kom jeg også opp i Norsk i eksamen. Karakteren min i norsk er 5 både i bokmål og sidemål, men jeg er ekstremt nervøs ovenfor morgendagen. Jeg har ikke peiling på hvordan jeg kan forberede meg, så da trenger jeg noen tips i fra dere :)

Er det noen spesiell informasjon om ord jeg bør sette meg inn i? Sålangt har jeg bare lest litt om ytringsfrihet og den norske språkhistorien. Begge disse er jo urelevante for morgendagen, i og med at det er skjønnlitteratur. Jeg har heller ikke fått noen inspirasjon av temaet ord, dette er noe som bekymrer meg.

Så, jeg trenger all hjelp jeg kan få :) På forhånd, tusen takk.

Jeg vil bare anbefale deg at når du starter i morgen og har bestemt deg for en oppgave (ikke bruk for lang tid på den delen, det har jeg gjort tidligere og det lønner seg ikke) begynn med å skrive opp stikkord, lag tankekart, skriv opp alle ideer, skriv en disposisjon, skriv eventuelle vendepunkter som kan skje, finn ut hviken sjanger som passer osv. Sett av (minst) en halvtime til dette så vil det bli mye lettere å skrive en tekst enn hvis du bare begynner fra toppen og skriver det første du kommer på. Tro meg, det siste der har jeg gjort mange ganger og det lønner seg ikke. (f.eks tentamen før jul satt jeg i 2 timer uten å klare å komme i gang, hadde jeg hatt en blyant og et papir og visst at dette hjalp ville jeg ha svart oppgaven enormt bedre)

Lenke til kommentar

Jeg har et spørsmål:

Det står at alle hjelpemidler er tillatne, untatt kommunikasjonsmiddel, betyr det at det er lov å ta med ferdigskrivne eller gamle stiler på minnepenn og forbedre dei på eksamensdagen?

Ja, det er lov =))

Lenke til kommentar

Noen fra Buskerud her? Det er visst nok noen lærere derfra som er klassen min sine sensorer... I så tilfelle, er norsklærerne i Buskerud nazi?

Jeg er fra en skole i Buskerud, men jeg kan umulig si hvordan lærere på skoler i Buskerud er, og hvorvidt de er strenge eller snille.

Det er umulig å svare på, men jeg vil si at det gjevnt over er et høyt nivå på lærerne. Så får du tolke det slik du vil :)

Ellers er førstepost nå oppdatert med innlegg fra dere brukerne når det gjelder mulige oppgaver, og deres forberedelsesmateriell er også linket til.

Ta gjerne en titt innom førsetpost for å få med dere alle reglene for morgendagen, og for å sjekke at dere har alt i orden.

Fredrik

Lenke til kommentar

Er det noe vits i å ha med seg faktarelaterte ark når vi skal skrive skjønnlitterære tekster? Jeg har foreløpig tenkt å ta med meg ark om sjangrer og sjangertips, forberedelsesmateriale, diverse sitater og ordtak og et ark om eksamens tips. Er det mer som er lurt å ha med?

- Theodor

Lenke til kommentar

Er det noe vits i å ha med seg faktarelaterte ark når vi skal skrive skjønnlitterære tekster? Jeg har foreløpig tenkt å ta med meg ark om sjangrer og sjangertips, forberedelsesmateriale, diverse sitater og ordtak og et ark om eksamens tips. Er det mer som er lurt å ha med?

- Theodor

Jeg samler sammen alt jeg har av kilder av faktarelaterte ark,sjangertips, sitater, ordtak, ordlister, og sjekklister uavhengig av om det er skjønnlitterær eller saktekst. Er ofte man i fortellinger dikter opp en historie basert på noe, og hvor man kan få mange gode beskrivelser fra faktarelaterte ark. Om en oppgave i morgen er å skrive om ei jente som sliter sosialt på skolen, og blir mobbet, er det ikke dumt med fakta om mobbing og hvordan mobbere føler seg, hvordan man mobber, og hvem en mobber er. Heller for mye enn for lite :)

Lenke til kommentar

Da er det ikke mange minuttene før forumet stenges, og da dette er min siste sjanse til å logge på forumet før eksamen er det på tide å ønske dere alle lykke til i morgen. Still vekkerklokken og pass på at dere møter opp til riktig tidspunkt ( er kl 09 for landet tror jeg). Få i dere en god frokost, husk kildematerialet deres, og kom på skolen i god tid. Bruk tiden godt, og jobb effektivt gjennom hele dagen. Jeg gleder meg til å høre deres reaksjoner etter morgendagens eksamen, og jeg vil takke alle som har deltatt og bidratt i denne tråden.

Som en litt morsom opplysning hadde denne tråden i gjennomsnitt 5 brukere innom daglig den første uken. Forrige fredag hvor eksamenstemaet kom ut, og vi fikk tilgang til forberedelsesmaterialet hadde tråden i snitt 25 medlemmer som var inne. I helgen har det på det meste vært 57 brukere inne på tråden samtidig, og tråden har blitt vist over 15000 ganger. Med andre ord er det mange som har dratt godt nytte av deres bidrag. Det har daglig meldt seg på nye medlemmer som grunnet denne tråden og eksamne har registrert seg på forumet. Dette er flott! Jeg håper tråden blir brukt flittig også i morgen, og dagene etter eksamen frem til vi får karakteren levert på vitnemålet.

Lykke til alle sammen, og gjør deres aller beste i morgen :)

Fredrik

Endret av FredrikV.
Lenke til kommentar

Da har dagen endelig kommet, idag skal gutter skilles fra menn! :p

Lykke til i dag og i morgen, dette kommer til å gå bra! :D

Bare ett spørsmål helt på tampen:

Jeg har tenkt ut at hovedpersonen min skal drømme seg tilbake til barndommen, da ordene han brukte forandret hele livet hans. Funker dette som ei novelle? For der skal det jo være et korttidsrom.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+1293847

Jeg har tenkt ut at hovedpersonen min skal drømme seg tilbake til barndommen, da ordene han brukte forandret hele livet hans. Funker dette som ei novelle? For der skal det jo være et korttidsrom.

Håper ikke svaret kommer for seint.. Ja, det går fint ann! Personen din kan for eksempel sitte på bussen og tenke tilbake til barndommen, hvor du forteller over et langt tidsrom, men egentlig har bare bussturen tatt 5 minutter, hvis du skjønner?

Lenke til kommentar

Håper ikke svaret kommer for seint.. Ja, det går fint ann! Personen din kan for eksempel sitte på bussen og tenke tilbake til barndommen, hvor du forteller over et langt tidsrom, men egentlig har bare bussturen tatt 5 minutter, hvis du skjønner?

Okey :) Tusen takk, dette kommer til å hjelpe meg mye i dag :)

Lenke til kommentar

Jeg er akkurat ferdig med første del av eksamen! Synes oppgavene var helt greie. Jeg valgte oppgave 1 og skrev om en homofil gutt. Gruer meg derimot litt til i morgen! Vet ikke helt hva jeg bør ta med fakta om eller forberede meg på. Noen tips til hvordan jeg kan forberede meg til i morgen?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...