Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Norsk Eksamen 2011 - "ORD,Ord,ord"- 10'ende trinn


Trykk på slett stemme, og velg deretter et alternativ på begge spørsmålene . Husk å stemme på begge :)  

101 stemmer

  1. 1. Hvilken oppgave valgte du på Bokmålseksamen - Skjønnlitterær

    • Oppgave 1: Skriv en fortelling eller en novelle om ord som setter spor hos hovedpersonen
    • Oppgave 2: Skriv en skjønnlitterær tekst der hovedpersonen opplever hvordan det er ikke å kunne uttrykke meningene sine.
    • Oppgave 3: Det finnes mange måter å kommunisere på. Å kommunisere uten ord kan ha sterkere virkning enn å kommunisere med ord. Skriv en skjønnlitterær tekst der dette er tema.
    • Oppgave 4:Språket vårt endres hele tiden. Blant annet har roller og miljø betydning for hvilke ord vi velger å bruke. Skriv en novelle eller første akt i et skuespill der hovedpersonen strever med språket sitt.
    • Oppgave 5: I Ibsens Et dukkehjem kaller Helmer sin kone for lerkefugl og ekorn. Ord kan undertrykke ved å ta fra en person respekt og verdighet. Utsagn som ”Lille venn, nå vet du ikke helt hva du snakker om”, er et annet eksempel på hersketeknikk. Skriv
  2. 2. Hvilken oppgave valgte du på Nynorskeksamen - sakprosa

    • Oppgave 1: Skriv ein sakprega tekst om ulike sider ved det å seie ifrå når noko er gale.
    • Oppgave 2: Skriv ein artikkel eller eit kåseri der du får fram kva det har å seie å kunne uttrykkje eigne meiningar.
    • Oppgave 3: Skriv ein sakprega tekst om kva språket har å seie for identitet og sjølvkjensle hos oss menneske.
    • Oppgave 4: Skriv ein sakprega tekst der du drøftar eller reflekterer over skilnaden mellom ein god og dårlig diskusjon.
    • Oppgave 5: Skriv eit kåseri der du reflekterer over korleis det norske språket kan utvikle seg i framtida.


Anbefalte innlegg

Lurer på om dere vet om det er retteprogram på pcene (word)? Siden de skal være i eksamenmodus?

Lærerne sier de ikke vet, eller nei... Noen som vet? :)

 

kan man ikke bruke retteprogrammet i word?

 

har hørt faglærer si at det dessverre ikke er det etter at de har sjekket..

men de som hadde engelskeksamen hadde retteprogram.. syns det er litt rart hvis de får det og ikke vi.

Men håper på at de tar feil!

På vår skole får vi lov til å bruke retteprogram i Word når vi skal ha norskeksamen i morgen og på onsdag. De sa det var som en slags ordbok, som jo er lov, og derfor blir ansett som et lovlig hjelpemiddel.

Endret av ChainsawCharlie
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

På skolen i dag gikk vi gjennom litt forskjellige ting. Blant annet hvordan man lettere får leseren engasjert. Hvis noen er interesserte kan jeg godt legge det ut her! :)

 

Men det jeg egentlig lurer på er: Finnes det noen gode sider med sitater eller ordtak? Sitater vil man alltid få litt pluss for, å ordtak er geniale å bruke som overskrifter, så lenge det har en sammenheng med innholdet i teksten. Noen som vet om noen bra sider? :)

 

jaaa plis legg det ut :-) hadde vært til stor hjelp!

Lenke til kommentar

På skolen i dag gikk vi gjennom litt forskjellige ting. Blant annet hvordan man lettere får leseren engasjert. Hvis noen er interesserte kan jeg godt legge det ut her! :)

 

Men det jeg egentlig lurer på er: Finnes det noen gode sider med sitater eller ordtak? Sitater vil man alltid få litt pluss for, å ordtak er geniale å bruke som overskrifter, så lenge det har en sammenheng med innholdet i teksten. Noen som vet om noen bra sider? :)

 

jaaa plis legg det ut :-) hadde vært til stor hjelp!

 

Jeg kan anbefale boken " Den store sitatboken" , så om du/dere har mulighet til å gå innom bibliotek eller kjøpe boken er det mitt beste tips :)

Lenke til kommentar

Hei! Skulle ønske jeg oppdaget denne siden litt tidligere så jeg kunne ha hevet meg på diskusjonen tidligere, men men...

 

Jeg er selv ikke noe glad i norsk, men jeg klarer meg fint i det. Jeg har 5 i både hovedmål og sidemål men har tenkt til å prøve å strekke meg mot toppkarakter ved eksamenene. Jeg synes det er flott at de som har 6 har gitt gode råd her, jeg setter pris på det.

 

Jeg har en nettside her som er fin til å finne sitater på og hvis du klikker på "emne" øverst i venstre hjørne kan du velge "ord" hvor du finner mange (men også ikke) relevante sitater.

 

http://www.ordtak.no/index.php

 

Jeg har lest gjennom alt på denne tråden og når det gjelder dette med minnepenn så tror jeg det er best å forholde seg til det skolen din har sagt om det. På min skole er det lov å ha minnepenn, men det anbefales ikke fordi de har hatt problemer med at det ikke funker på skolepc-er tidligere (blant annet engelsken sist uke).

 

Jeg har et spørsmål angående sjanger. Tidligere har jeg skrevet noveller som jeg har fått karakteren 5 på. Jeg følger sjanger til punkt og prikke og har stort sett feilfritt språk. Det som trekker meg nedover er det som kalles "det lille ekstra," som rett og slett er den lille gnisten som fanger opp interessen hos en leser. Nå gjelder dette stort sett alle sjangre, men spesielt på noveller har jeg fått denne tilbakemeldingen og det irriterer meg hver gang. Så derfor vil jeg spørre dere 6'er elever om dere kunne ha skrevet opp noen punkter som dere mener gir en tekst denne ekstra gnisten og hva som dere synes gjør en novelle til en 6'er ;)

 

Takk i forveien!

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+1293847

Hei! Skulle ønske jeg oppdaget denne siden litt tidligere så jeg kunne ha hevet meg på diskusjonen tidligere, men men...

 

Jeg er selv ikke noe glad i norsk, men jeg klarer meg fint i det. Jeg har 5 i både hovedmål og sidemål men har tenkt til å prøve å strekke meg mot toppkarakter ved eksamenene. Jeg synes det er flott at de som har 6 har gitt gode råd her, jeg setter pris på det.

 

Jeg har en nettside her som er fin til å finne sitater på og hvis du klikker på "emne" øverst i venstre hjørne kan du velge "ord" hvor du finner mange (men også ikke) relevante sitater.

 

http://www.ordtak.no/index.php

 

Jeg har lest gjennom alt på denne tråden og når det gjelder dette med minnepenn så tror jeg det er best å forholde seg til det skolen din har sagt om det. På min skole er det lov å ha minnepenn, men det anbefales ikke fordi de har hatt problemer med at det ikke funker på skolepc-er tidligere (blant annet engelsken sist uke).

 

Jeg har et spørsmål angående sjanger. Tidligere har jeg skrevet noveller som jeg har fått karakteren 5 på. Jeg følger sjanger til punkt og prikke og har stort sett feilfritt språk. Det som trekker meg nedover er det som kalles "det lille ekstra," som rett og slett er den lille gnisten som fanger opp interessen hos en leser. Nå gjelder dette stort sett alle sjangre, men spesielt på noveller har jeg fått denne tilbakemeldingen og det irriterer meg hver gang. Så derfor vil jeg spørre dere 6'er elever om dere kunne ha skrevet opp noen punkter som dere mener gir en tekst denne ekstra gnisten og hva som dere synes gjør en novelle til en 6'er ;)

 

Takk i forveien!

 

 

Jeg tror jeg er litt i samme situasjon som deg. Men jeg har greid 6 ved flere anledninger og jeg har lest gjennom disse tekstene nå i etterkant. Det jeg tror skiller en femmer fra en sekser er som du sier, det lille ekstra. Det at du tolker oppgaven på en kreativ måte er viktig, det er også viktig å få med masse virkemidler, kanskje de aller mest avanserte. Som metaforer, besjeling og allusjoner.

 

Det er også viktig å ikke bare bygge opp teksten på en enkel måte. Det som blir sett på som mest avansert hos oss er å skrive en paralellhistore. Har du ikke gjor det før, så anbefaler jeg ikke å gjøre det, men søk litt rundt etter det på nettet for å se om det er noe for deg!

 

Som lærern min sa idag, så gjelder det å skrive en tekst som man husker i etterkant og ikke bare blir "en av mange". Det gjelder å fange lesern på en helt spesiell måte, i tillegg kanskje bruke virkemidler som en åpen slutt eller bruke frampek i teksten. Det her er bare ting jeg har fått høre de gangene jeg har vippet mellom 5 og 6, men fått 5 .

 

Håper det hjalp litt! :)

Lenke til kommentar

vil forresten legge på det med kommareglene og hvor viktig det er.

det er det folk flest bommer mest på, og nå med pc så er det også lett å få inn trykkleif som f.eks. Det var en hang istedenfor gang. sånne småfeil er jo teit :p

Lenke til kommentar

Etter en lengre dag med forberedelser på skolen, og en titt på mulige oppgaver legger jeg ved to dokumenter. Et dokument med en oversikt over sannsynlige/mulige oppgaver på eksamensdagene, og en med tolkninger av de fem "kapittlene" i forberedelsesmateriellet.

 

 

 

 

Fredrik :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

her er noe av det fredrik la ut tidligere, men i word format ;)

dette er det jeg har med i morra og på onsdag i tillegg til wikipedia.

enjoy :D

 

Du gidder ikke å legge ut linkene i et annet format? =) Jeg har bare den gamle versjonen av word (97-2000). Også lurer jeg på en ting til.. hvordan laster men ned wikipedia? Visste ikke at det gikk an, jeg :o

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har et spørsmål:

Det står at alle hjelpemidler er tillatne, untatt kommunikasjonsmiddel, betyr det at det er lov å ta med ferdigskrivne eller gamle stiler på minnepenn og forbedre dei på eksamensdagen?

Endret av sebbi311
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+1293847

Jeg har et spørsmål:

Det står at alle hjelpemidler er tillatne, untatt kommunikasjonsmiddel, betyr det at det er lov å ta med ferdigskrivne eller gamle stiler på minnepenn og forbedre dei på eksamensdagen?

 

På vår skole får vi i hvert fall lov til det :) Men som med minnepennsaken går jeg ut i fra at det er individuelt fra skole til skole. Men jeg tenker, hva kan det skade? Om du leverer samme stilen en gang til, vil du jo uansett få 100% plagiat på den og du får ikke noe ut av det selv :)

Lenke til kommentar

Hei hei :)

 

Som mange andre her inne, kom jeg også opp i Norsk i eksamen. Karakteren min i norsk er 5 både i bokmål og sidemål, men jeg er ekstremt nervøs ovenfor morgendagen. Jeg har ikke peiling på hvordan jeg kan forberede meg, så da trenger jeg noen tips i fra dere :)

 

Er det noen spesiell informasjon om ord jeg bør sette meg inn i? Sålangt har jeg bare lest litt om ytringsfrihet og den norske språkhistorien. Begge disse er jo urelevante for morgendagen, i og med at det er skjønnlitteratur. Jeg har heller ikke fått noen inspirasjon av temaet ord, dette er noe som bekymrer meg.

 

Så, jeg trenger all hjelp jeg kan få :) På forhånd, tusen takk.

Lenke til kommentar

her er noe av det fredrik la ut tidligere, men i word format ;)

dette er det jeg har med i morra og på onsdag i tillegg til wikipedia.

enjoy :D

 

Du gidder ikke å legge ut linkene i et annet format? =) Jeg har bare den gamle versjonen av word (97-2000). Også lurer jeg på en ting til.. hvordan laster men ned wikipedia? Visste ikke at det gikk an, jeg :o

 

1. Last ned WikiTaxi og extract den på ønsket sted, trenger ikke å installeres. Kan også fint installeres på en minnepenn.

 

2. Last ned den norske dump filen.

 

3. Åpne WikiTaxi_Importer i WikiTaxi mappen, hvis du har Windows Vista må kjøre WikiTaxi_Importer i Windows XP SP2 kompitabel modus, dette gjør du ved å høyreklikke på WikiTaxi_Importer -> Egenskaper -> Kompitabilitet. Så velger du dumpfilen og velger hvor du skal legge databasefilen + navn på filen (navnet må endre på .taxi), det beste er å bare ha denne filen i WikiTaxi mappen. Så velger du hvor mye RAM du vil bruke i prosessen med å lage databasefilen, bare å velge ganske mye siden dette er kun RAM som blir brukt i selve importeringen. Skal ikke ta så lang tid siden det kun er 40 000 artikler i den norske Wikipedia.

 

4. Åpne opp WikiTaxi.exe og velg databasen du vil bruke under "databases ready to use". Nå er alt klart, bare å søke på artikler og lignende, for å søke trykker du "Ctrl + F".

 

Er akkurat samme framgangsmåte på den engelske, bare at du må velge denne dump filen.

 

Kan fint slette dumpfila etter at den er importert i en database .

 

Den norske databasen tar ca 360 MB plass, mens den engelske tar ca 8,3 GB plass.

Dumpfila

 

wikitaxi

Lenke til kommentar

Edit: Oups, dobbel post :s

 

Må si meg enig med deg der altså. sakpreget er lettere å forberede seg til og lettere å komme på eventuelle oppgaver, men skjønnlitterært er litt verre.

ser for meg noe om mobbing, kjærlighet, hva ord kan ha å si (eksempelet med "heng ham, ikke vent til jeg kommer")

 

Edit: svarte på posten over :p sånn går det når man dobbelposter :D

Endret av Larsi 47
Lenke til kommentar

Edit: Oups, dobbel post :s

 

Prøv å skaffe deg inspirasjon på et eller annet vis. Ikke overstress, ta det rolig, du har en god karakter, og det skal ikke mye til for at du får den samme karakteren eller bedre på eksamen. :)

 

PS! Ta deg god tid på eksamen, ettersom at folk som stresser mye gjør mange dumme feil :p

Lenke til kommentar

Hei hei :)

 

Som mange andre her inne, kom jeg også opp i Norsk i eksamen. Karakteren min i norsk er 5 både i bokmål og sidemål, men jeg er ekstremt nervøs ovenfor morgendagen. Jeg har ikke peiling på hvordan jeg kan forberede meg, så da trenger jeg noen tips i fra dere :)

 

Er det noen spesiell informasjon om ord jeg bør sette meg inn i? Sålangt har jeg bare lest litt om ytringsfrihet og den norske språkhistorien. Begge disse er jo urelevante for morgendagen, i og med at det er skjønnlitteratur. Jeg har heller ikke fått noen inspirasjon av temaet ord, dette er noe som bekymrer meg.

 

Så, jeg trenger all hjelp jeg kan få :) På forhånd, tusen takk.

 

du kan jo se på denne som fredrik har lagt ut.

står litt om mulige oppgaver i både sakpreget og skjønnlitterær.

mulige oppgaver eksamen 2011 (1).docx

Lenke til kommentar

det virker som om det, i hvert fall for meg, ikke går an å åpne vedlagte filer nå etter klokka 17 når ytelsesmodus er på.

:(

 

Edit: og nå funka det plutselig igjen :D

Endret av Larsi 47
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...