Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Norsk Eksamen 2011 - "ORD,Ord,ord"- 10'ende trinn


Trykk på slett stemme, og velg deretter et alternativ på begge spørsmålene . Husk å stemme på begge :)  

101 stemmer

  1. 1. Hvilken oppgave valgte du på Bokmålseksamen - Skjønnlitterær

    • Oppgave 1: Skriv en fortelling eller en novelle om ord som setter spor hos hovedpersonen
    • Oppgave 2: Skriv en skjønnlitterær tekst der hovedpersonen opplever hvordan det er ikke å kunne uttrykke meningene sine.
    • Oppgave 3: Det finnes mange måter å kommunisere på. Å kommunisere uten ord kan ha sterkere virkning enn å kommunisere med ord. Skriv en skjønnlitterær tekst der dette er tema.
    • Oppgave 4:Språket vårt endres hele tiden. Blant annet har roller og miljø betydning for hvilke ord vi velger å bruke. Skriv en novelle eller første akt i et skuespill der hovedpersonen strever med språket sitt.
    • Oppgave 5: I Ibsens Et dukkehjem kaller Helmer sin kone for lerkefugl og ekorn. Ord kan undertrykke ved å ta fra en person respekt og verdighet. Utsagn som ”Lille venn, nå vet du ikke helt hva du snakker om”, er et annet eksempel på hersketeknikk. Skriv
  2. 2. Hvilken oppgave valgte du på Nynorskeksamen - sakprosa

    • Oppgave 1: Skriv ein sakprega tekst om ulike sider ved det å seie ifrå når noko er gale.
    • Oppgave 2: Skriv ein artikkel eller eit kåseri der du får fram kva det har å seie å kunne uttrykkje eigne meiningar.
    • Oppgave 3: Skriv ein sakprega tekst om kva språket har å seie for identitet og sjølvkjensle hos oss menneske.
    • Oppgave 4: Skriv ein sakprega tekst der du drøftar eller reflekterer over skilnaden mellom ein god og dårlig diskusjon.
    • Oppgave 5: Skriv eit kåseri der du reflekterer over korleis det norske språket kan utvikle seg i framtida.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ord, ord, ord som tema ja. Kan bli spennende, men jeg må si jeg er litt skeptisk. Umiddelbart tenker jeg på språkhistorie, ungdommmens språk, språk på facebook og mobil som mulige oppgaver. Hva tenker dere?

 

Vært å nevne at det blir saktekst på nynorsk og skjønnlitterær på bokmål eksamen. Legger til all info inklusive forberedelseshefte og linker i førstepost utover dagen :)

 

Informasjon om forberedelsesarket er vedlagt som pdf fil

 

 

 

Endret av FredrikV.
Lenke til kommentar

Kan forestille meg at en av oppgavene blir om nynorsk eller engelsk i skolen!

Står endel om det i forberedingsheftet!

Oppgaven kan være slik: Skriv en tekst hvorfor nynorsk/engelsk bør fjernes fra Norske skoler.

 

-Playron

Lenke til kommentar

Ser at det også i forberedelsesheftet er mange steder det står om nye ord blant ungdommer. En typisk artikkel på nynorsk kan nok handle om moderne ord, eller ord som bør fornorskes. Hatet til nynorsk, og generelt dårlige karakterer i nynorsk er oppgaver jeg tror vi ser på nynorsk eksamen

Endret av Krølle
Lenke til kommentar

Har noen forslag til hvilke oppgaver som kan komme?

tipper det kommer noen oppgaver om hva vi tenker om ord eller hvordan du bruker ord i dagligtalen.

i tilleg tror jeg det kan komme noen oppgaver om nynorsk og hvorfor vi egentlig skal lære det på skolen

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har noen forslag til hvilke oppgaver som kan komme?

tipper det kommer noen oppgaver om hva vi tenker om ord eller hvordan du bruker ord i dagligtalen.

i tilleg tror jeg det kan komme noen oppgaver om nynorsk og hvorfor vi egentlig skal lære det på skolen

 

Akkurat det jeg og hadde tenkt på ;)

 

Men så har vi jo og en skjønnlitterær tekst -.-

Lenke til kommentar

Ja, jeg er også kommet opp i Norsk. Det overasker meg imidlertid at enkelte hadde tilgang til informasjon før bestemt tidspunkt. Jeg sikter da til "SoccerLover" som allerede i går visste hvilket sjangere vi kunne benytte på de to eksamensdagene, og "Playron" som hadde tilgang til tema allerede klokken 12 i dag.

 

Jaja, jeg skal nå selv sette meg ned og lese igjennom forberedelsedelen. Jeg kommer ikke til å ta dette så nøye, for tidligere erfaringer med tentamener tilsier at det ikke er så relevant. MEN, jeg vil anbefale alle å printe ut hele forberedelsesdelen. Det gjør dere ved å trykke "last ned i PDF". På den måten kan dere ta med dere forberedelsen på eksamensdagene, og der står det nettadresse under slik at dere kan sitere og skrive inn kilde. Jeg husker også at serveren til UDIR krasjet i fjor, slik at elever ikke kom inn til forberedelsesdelen. Da er det greit å ha det på papir!

 

Ellers burde alle lese igjennom tidligere innleveringer og se på vanlige feil hos seg selv. Rett og lær! Sjangerlære er også utrolig viktig! Er det noe sensor kan være utrolig pirkete på så er det sjanger.

 

Ellers vil jeg bare ønske dere alle lykke til!

 

Mvh Kristoffer

Lenke til kommentar

Ja, jeg er også kommet opp i Norsk. Det overasker meg imidlertid at enkelte hadde tilgang til informasjon før bestemt tidspunkt. Jeg sikter da til "SoccerLover" som allerede i går visste hvilket sjangere vi kunne benytte på de to eksamensdagene, og "Playron" som hadde tilgang til tema allerede klokken 12 i dag.

 

Jaja, jeg skal nå selv sette meg ned og lese igjennom forberedelsedelen. Jeg kommer ikke til å ta dette så nøye, for tidligere erfaringer med tentamener tilsier at det ikke er så relevant. MEN, jeg vil anbefale alle å printe ut hele forberedelsesdelen. Det gjør dere ved å trykke "last ned i PDF". På den måten kan dere ta med dere forberedelsen på eksamensdagene, og der står det nettadresse under slik at dere kan sitere og skrive inn kilde. Jeg husker også at serveren til UDIR krasjet i fjor, slik at elever ikke kom inn til forberedelsesdelen. Da er det greit å ha det på papir!

 

Ellers burde alle lese igjennom tidligere innleveringer og se på vanlige feil hos seg selv. Rett og lær! Sjangerlære er også utrolig viktig! Er det noe sensor kan være utrolig pirkete på så er det sjanger.

 

Ellers vil jeg bare ønske dere alle lykke til!

 

Mvh Kristoffer

 

Er det meningen at det ikke skal komme opp bilder når jeg åpner forbredelsesmateriellet i PDF?

Lenke til kommentar

Ja, jeg er også kommet opp i Norsk. Det overasker meg imidlertid at enkelte hadde tilgang til informasjon før bestemt tidspunkt. Jeg sikter da til "SoccerLover" som allerede i går visste hvilket sjangere vi kunne benytte på de to eksamensdagene, og "Playron" som hadde tilgang til tema allerede klokken 12 i dag.

 

Jaja, jeg skal nå selv sette meg ned og lese igjennom forberedelsedelen. Jeg kommer ikke til å ta dette så nøye, for tidligere erfaringer med tentamener tilsier at det ikke er så relevant. MEN, jeg vil anbefale alle å printe ut hele forberedelsesdelen. Det gjør dere ved å trykke "last ned i PDF". På den måten kan dere ta med dere forberedelsen på eksamensdagene, og der står det nettadresse under slik at dere kan sitere og skrive inn kilde. Jeg husker også at serveren til UDIR krasjet i fjor, slik at elever ikke kom inn til forberedelsesdelen. Da er det greit å ha det på papir!

 

Ellers burde alle lese igjennom tidligere innleveringer og se på vanlige feil hos seg selv. Rett og lær! Sjangerlære er også utrolig viktig! Er det noe sensor kan være utrolig pirkete på så er det sjanger.

 

Ellers vil jeg bare ønske dere alle lykke til!

 

Mvh Kristoffer

 

Er det meningen at det ikke skal komme opp bilder når jeg åpner forbredelsesmateriellet i PDF?

 

 

Ja, det stemmer. Bare de bildene som har relevans vises. De tekstene som på nettet er lytteeksempler kommer også opp som tekst.

Etter å ha åpnet PDF er det bare å printe ut, og kildene vil vise seg automatisk. Eventuelt kan du lagre PDF på dataen, så har du det i tilfelle det skulle skje noe med serveren til UDIR eller med ditt eget internett.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+1293847

På den skjønlitterære delen vil jeg også tro at det kommer en oppgave som "Skriv en skjønlitterær tekst hvor ord/ordbruk har en sentral rolle". Det er alltid en oppgave som er utrolig åpen og hvor man kan skrive hva som helst, så lenge ord er en del av teksten :)

Lenke til kommentar

For å tenke på oppgaver vi får, kan vi se på undertemaene:

 

"Avsporingar i språkdebatten" gir jo utrykk for at vi får muligheten til å skrive om språkdebatten, Engelsk i norsk, eller hvordan språket utvikler seg(evt. hvordan skribenten vil det skal utvikle seg). Dette er også en slik oppgave jeg tenker henger sammen med "skriv et leserinnlegg eller artikkel om..."

 

"Nynorsk - bare en landeplage" kan jo også vise til at dette kan være et tema på samme måte som forslaget over.

 

Det over ^ er forslag en av to jeg har tenkt over. Det andre er det jeg vil vise til her:

 

"ORDENES MAKT" , "FRITT ORD" og "Nektar ytringsfridom på revolusjonene" gir alle tydelige føringer til hvordan ord brukes. Hvordan brukes ord i dagens samfunn, og hvordan kan de påvirke oss. Dette kan også kobles videre til facebook-revolusjonene i midt-østen og afrika. Her er ord(kommunikasjon) brukt til å velte diktatur. Du står helt fritt til å trekke det så langt du vil, men jeg tenker det også mot propaganda og motstandskampen f.eks. i Norge der ulovelige flyers ble trykt opp og spredd rundt i byer for å gi informasjon.

 

Gjerne gi tilbakespill på hva dere syntes om denne tnekningen. Har jeg trukket det for langt, har jeg kommet på utsiden av tekstene, osv...

 

MVH

Stetus

 

 

EDIT:

Egypt er for første gong med på lista, medan Nepal, Libya og Maldivene er tekne av lista. Egypt har komme med mellom anna fordi landet i juni 2006 fengsla tre bloggarar fordi dei ønskte ei demokratisk reform i landet.

 

Leste dette nå, og hvor bra treffer ikke det situasjonen i landet og temaet?

Endret av Stetus
Lenke til kommentar

Jeg har også kommet opp i Norsk. Ikke det faget jeg er sterkest i, men heller ikke svakest.

 

Jeg har et spørsmål til temaheftet som jeg håper noen kan svare på. Hva er budskapet i den Henrik Ibsen teksten? Var litt forvirrende syntes jeg, hva hadde det med ordenes makt å gjøre?

Noen som vet det?

Lenke til kommentar

Jeg har også kommet opp i Norsk. Ikke det faget jeg er sterkest i, men heller ikke svakest.

 

Jeg har et spørsmål til temaheftet som jeg håper noen kan svare på. Hva er budskapet i den Henrik Ibsen teksten? Var litt forvirrende syntes jeg, hva hadde det med ordenes makt å gjøre?

Noen som vet det?

 

Det er tross alt Nora vi snakker om, dette ble jo skrevet på en tid da kvinnens rettigheter var et kontroversielt tema. Det hører også med til historien at slutten ble skrevet om før den ble satt opp/filmatisert i tyskland. Der ble ord brukt til å formidle og sette lys på en kontroversiell sak.

Endret av Stetus
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...