Gå til innhold

Skal bygge PC; trenger hjelp ved valg av GPU

Anbefalte innlegg

Hei

Om omtrent en måned skal jeg endelig bestille meg min første spill-PC fra Komplett.no, og nesten alle delene er klare, med unntak av skjermkortet. ZOTAC GeForce GTX 570 er det skjermkortet jeg har sett mest på og er for øyeblikket det kortet jeg har i tankene, men jeg har også hørt noe negativt om det, som at det ikke er like kraftige som andre kort i den priskategorien. Så dermed lurer jeg på; hvilke skjermkort er det beste i en prisklasse av toppen 2700 kroner, og på hvilke måter er det bedre enn de andre, og er det noen av dere som har erfaringer med 570? Kortet må være tilgjengelig på Komplett.no.

PS: Har dere også noen tips om en bra strømforsyning og ATX hovedkort med LGA1155 socket? Skal ha en Intel Core i5 2500K CPU.

Endret av Tyranus
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skal du overklokke skjermkortet, gå for GTX 570 Twin Frozr II. Dette fordi standardutgaven av GTX 570 bruker noen komponenter som ikke er helt gode om du skal overklokke.

Av de beste tilbudene nå, er det HIS HD 6950 2GB Turbo til 1700 kr. Dette er 90% så bra som et GTX 570, og koster 1000 kr mindre. Det overklokker også ganske greit.

Strømforsyninger: TX V2 650W vil være mer enn nok for et hvilket som helst skjermkort alene.

Om du er interessert i å kjøre flere skjermkort senere, se på AX 750W. Denne koster dobbelt så mye, men den er modulær, har 7 års garanti, har bedre effektivitet og har bedre kvalitet på strømmen. Når du bruker over 5000 kr på skjermkort er ikke 1400 kr på strømforsyning så galt :p

P8P67 PRO har det meste du kan tenke deg å bruke blant hovedkort til P67.

Lenke til kommentar

Det er forskjell på om det bruker reference-design eller har en alternativ kjøler med kraftigere komponenter. Et ankepunkt på GTX 570 har vært at endel har gått føyken under overklokking. Om du kjøper en Twin Frozr II Eller ASUS DirectCU II skal ikke dette være et problem siden komponentene der er laget for å takle den ekstra belastningen overklokking medfører.

Ellers vil det HD 6950-kortet jeg linka til takle overklokking bra, da AMD ikke bruker svake komponenter slik Nvidia gjør.

Lenke til kommentar

Oki, men hvor vanskelig er det egentlig å overklokke? Hvis det er relativt komplisert og hvis jeg risikerer å ødelegge kortet så tror jeg bare at jeg dropper det.

Men angående valg av GPU har jeg for øyeblikket mest lyst til å gå for MSI GeForce GTX 570, siden man får mer kraft rett ut av boksen, og fordi det alltid er kjekt å ha med tanke på gode muligheter for overklokking.

Lenke til kommentar

Javel ja, da tror jeg faktisk at jeg skal gå for dette GTX 570 kortet, siden det ser ut til at det er ferdig overklokket. Men hvis det ikke er det derimot så kan jeg bare lære meg hvordan jeg gjør det. :)

Endret av Tyranus
Lenke til kommentar

Javel ja, da tror jeg faktisk at jeg skal gå for dette GTX 570 kortet, siden det ser ut til at det er ferdig overklokket. Men hvis det ikke er det derimot så kan jeg bare lære meg hvordan jeg gjør det. :)

Du kan nok ganske lett komme over 800 MHz uten å egentlig presse her ja. Den kjøleren har klart 950 MHz på et GTX 580, så du har gode muligheter.

Eneste minuset er at den bruker litt mer enn to PCI-slots

Lenke til kommentar

Da tror jeg alle delene skal være i boks, takker for hjelpen. :)

Men et spørsmål til; jeg har planer om å bestille hele pc'en utenom skjermkortet iløpet av uka, men jeg har sjekket rundt om krig og funnet ut at hovedkortet ikke har innebygget video. Men siden i5 2500K og har Sandy Bridge (som visstnok skal ha et slags innebygget skjermkort), kan jeg da få brukt PCen uten skjermkort?

Grunne til at jeg vil bestille nå er fordi jeg for øyeblikket har penger til alt utenom skjermkortet, så da kan jeg bare bestille alt nå og skaffe skjermkortet når jeg får penger til det (som jeg skal ha innen 20. juni).

Lenke til kommentar

Nei, da må du kjøpe et P8Z68 PRO. Du betaler vel 300 kr ekstra for dette. Grunnen er at kun H67 og Z68 kan bruke integrert grafikk.

Om du kjøper alt på en gang sparer du nok også penger og får med deg det siste nye på markedet, bedre å vente til du har penger da mener jeg.

Lenke til kommentar

Vell siden det P8P67 kortet ikke har integrert grafikk så er det vell greit, siden jeg får jo ikke bruk PCen uten GPU uansett ser dte ut som. Så da får jeg vell bare vente de ekstra ukene da. :)

Endret av Tyranus
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...