Gå til innhold

Zeph sin treningslogg


Anbefalte innlegg

Eg avfeier det ikkje, men eg vil gjerne ha ein forklaring på kvifor eg skal prøve sånn og sånn.

Har sett ein del av Kelly ja, mykje bra der.

 

Der er du og meg litt forskjellige. Det er så mange forskjellige utførelser der ute, og da er det verdt å bare prøve ut. Det finnes sikkert noen der ute som har en større fysiologisk og anatomisk kunnskap enn det jeg har, og jeg kommenterer ut i fra det jeg ser, og det som har fungert for meg. Du og jeg er nogenlunde likt bygget ut i fra hva jeg har sett før, men har vidt forskjellige måter å bøye på. Jeg har aldri fått vondt i korsrygg etter økt mobilitet for å forhindre blant annet buttwink.

 

 

Angående mobilitet bør du sjekke ut litt snacks fra mobilitywod. Er endel heftige øvelser der, og Kelly er fantastisk god i det han driver med.

Fixed. K-star er konge.

Også viktig å tenke på at det ikke er EN rett måte å gjøre ting på. Enkelte ting vil ikke fungere for alle, slik er det nå. Prøv deg frem! Får du vondt, kan du prøve å bedre teknikk (bli bedre med å stramme mage), eller hvis teknikken er "perfekt", men det fortsatt gjør vondt: Bytte ut øvelsen.

Haha, her var jeg et offer for å skrive noe, endre og ikke endre nok. Så klart mente jeg mobilitywod. :p

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kvifor får eg tyngdepunktet lengre bak ved å flytte olbogane framover? Etter det eg kan forstå vil eg få omvendt effekt, av grunnar eg nemnde. Tok du low-bar når du flytta olbogane framover? Med tommelen over eller under stanga?

Når du løfter albuene blir hendene dine presset fremover noe som skal presse stangen inn i ryggen din, men det kan og føre til at du forskyver hele tyngdepunktet ditt fremover istedenfor.

 

Jeg kjører high bar, tommel under stanga.

Lenke til kommentar

Der er du og meg litt forskjellige. Det er så mange forskjellige utførelser der ute, og da er det verdt å bare prøve ut. Det finnes sikkert noen der ute som har en større fysiologisk og anatomisk kunnskap enn det jeg har, og jeg kommenterer ut i fra det jeg ser, og det som har fungert for meg. Du og jeg er nogenlunde likt bygget ut i fra hva jeg har sett før, men har vidt forskjellige måter å bøye på. Jeg har aldri fått vondt i korsrygg etter økt mobilitet for å forhindre blant annet buttwink.

Har ikkje sagt at eg ikkje kan vurdere ein anna teknikk eller ei anna øving på eit tidspunkt, men om eg gjer noko feil med ein teknikk, korleis kan eg vite om teknikken passar meg eller ikkje før eg eventuelt får fiksa det? Spesielt når det er snakk om ein del av løftet som går igjen uansett kva teknikk ein kjører.

 

Anywho... Nokon som har synspunkt for kva eg bør gjere framover? Trene mobilitet og den slags utan vekter no, eller vente til greiene i korsryggen er forsvunnet? Det freistar ikkje veldig å ta knebøy akkurat no. Eg får smerter der nede om eg har vekter eller ei. Trur heller eg tar litt mobilitetsøvingar som ikkje set korsryggen i den posisjonen og tar sjølve knebøyen seinare.

 

Fare for at markløft og går ut ein periode. Kan slenge inn eit alternativ for ryggen.

Lenke til kommentar

Mest sannsynlig er det bare en strekk. Det går over etter en uke eller så. Det er ofte også bedre under trening enn når du er kald. Dropp knebøy og andre øvelser som tar mye på korsryggen og pass på å tøye mye for å ivareta/bedre det du allerede har. Når det er over så dropper du vektene litt og lærer deg teknikken med størst fokus på å spenne magen gjennom hele løftet, ordentlig. Når du har klart det kan du øke igjen.

Lenke til kommentar

29.05

 

Benkpress

30-50-60kg x 5

65kg x 3

60kg x 5+5+5

 

Framoverbøygd roing

30-40-50-60kg x 5

65kg x 3

60kg x 5+4

 

Knebøy

20-40-60 x5

Tøying og bøying, teknikkterping. Strekken er betre, men ikkje heilt god igjen. Må få mobiliteten på plass før eg tar den fullt ut.

Lenke til kommentar

31.05

 

Benkpress

30-40-55 x 5

65 x 3

60 x 5

Kommentar: Klem hardare i grepet.

 

Framoverbøygd roing

30-40-50-60-65 x 5

67,5 x 4

 

Eg kjem til å droppa knebøy for ei stund og sjå etter alternativ. Det vil nok ta litt tid før eg får mobilitet og teknikk på plass.

Lenke til kommentar

02.06

 

Beinpress med eitt bein

20-40-50-55-60-55 x 5

 

Skråbenk

30-45-50-55 x 5

60 x 4

 

Chins, supinert

45-60-BW-BW+5-BW+10-BW+12,5 x 5

BW+15 x 4

 

Prøvde meg litt på markløft i dag, men korsryggen var ikkje einig. Tok beinpress i staden for.

Lenke til kommentar

Myo-reps er tilbake! Skal prøve å bygge litt til sommaren. Når eg allereie har fått kutt i programmet på markløft og knebøy kan eg like godt kjøre litt hypertrofi ein periode.

 

Rumenske markløft

70 x 8+10+10

 

Børge-press

2x10 x 15 +4+4+4+4+4+4

 

Chins

12 +4+4+3

 

Triceps extension

Z+10 x 11 +3+3+3+3+3+3

 

Rumenske markløft fungerte greit for korsryggen. Litt usikker på om eg kjem til å kjøre Myo på chins. Har hatt god framgang med 5x5 der. Litt meir beintrening på denne dagen er sikkert ikkje dumt heller.

Lenke til kommentar

14.06

 

Markløft

50-60-80-90-100kg x 5

 

Børge-press

2x12,5 x 13 +4+4+4+4

 

Chins

+5kg x 9 +3+3+3+3+2

 

Triceps extension

Z+10 x 12 +4+4+4+4

 

Ryggen er nesten heilt god igjen, så eg prøvde meg på markløft. Kjende det litt baki der, men med riktig spenn var det ikkje noko problem. Då er markløft tilbake.

Ventar med knebøy litt til. Kjører for tida statisk tøying, dynamisk oppvarming og brukar massasjerulle.

 

Har forresten byrja med kreatin for å sjå om det gjev noko effekt.

Lenke til kommentar

Du har skumrulle? Av ren nysgjerrighet, kan du prøve å legge deg på den samtidig som du tar det ene benet over det andre (slik at ankelen på det ene benet ligger på kneet til det andre og danner ca 90 grader eller så der), for så å rulle på baksiden av hofte? Liksom litt over rumpa, samtidig som du lener deg mer over til den sida du ruller på. Føles det veldig vondt?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...