Gå til innhold

Zeph sin treningslogg


Anbefalte innlegg

Vil si meg enig med phax her, uten å ha lest så mye om skaderisiko/skader generelt. Jeg har trent tungt knebøy/markløft/pendlay row siden 15-årsalderen (100kg+), og aldri opplevd problemer med rygg whatsoever. Begynt å trene for fullt igjen nylig, løftet 140kg x2 i markløft i går. Kjente det godt i korsryggen etter trening og ut dagen, og kjenner normal stølhet i dag om jeg krummer ryggen. Tror faktisk at markløft/knebøy/pendlay vil ha forebyggende effekt på korsrygg om det gjøres med korrekt teknikk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For å ikkje overbelaste den. Eg har ikkje problem, men eg vil heller ikkje prøve å få det. Det er ikkje sånn at den blir sterkare av å bli belasta meir statisk.

 

Det er akkurat same rørsla på benkroing, så kvifor er det eit problem? Stangroing er ei øving for øvre rygg, ikkje nedre.

Kva program forresten?

Lenke til kommentar

Hvorfor skulle ikke korsryggen bli sterkere av å bli belastet statisk?

 

Og hva mener du, hvilket program? Hva jeg kjører? Har kjørt RYP nybegynnerprogram, Stronglifts 5x5 og Børges 5x5. Nå har jeg egentlig ikke noe program (har spurt om anbefalinger i min egen treningslogg), jeg bare trener fullkropp med markløft/knebøy 5x5 fast hver trening, resten av kroppen volum (8-10 rep).

 

Til wingeer: Høres riktig ut. Derfor er det viktig å stramme hele kroppen under hele løftet :)

Lenke til kommentar
]• Muscular Strength:[/b] Here again, according to McGill, misconceptions arise. While it seems logical to conclude that back pain is a result of weak back muscles, in fact, improving the strength of the back muscles has little association with low-back health. Further, some people injure their back in the process of trying to increase the strength of their back muscles.

 

http://www.atletisku...erter-korsrygg/

http://myrevolution....531/#post137583

 

Eg er ikkje bygd optimalt for knebøy, så eg må halde fokus for å unngå problem med korsryggen der. Difor vil eg ikkje legge inn fleire øvingar som belastar korsryggen enn nødvendig.

Prøvde framoverbøygd roing ein gong, men eg likte ikkje måten korsryggen vart belasta.

 

At eit program fungerer for ein person betyr ikkje at det fungerer for alle andre.

Lenke til kommentar

Med tanke på at du har prøvd øvelsen bare en gang så er det vel god sannsynlighet for at teknikken din ikke er perfekt? ;) Syns det er litt lite grunnlag å basere seg på til å kaste bort en så god øvelse.

 

Jeg ble selv veldig "sliten" og fikk mye pump i korsryggen, noe som oppleves som smerte, i starten når jeg begynte med pendlay row. Nå merker jeg ikke noe til det lengre med mindre jeg kjører veldig høyt volum på mark først. Antar det er forbedring i teknikk og styrke som er grunnen, men mulig det er mest førstnevnte.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ein periode, ikkje berre ein gong. Filma teknikken og den såg ganske bra ut. Eg kunne sikkert kjørt pendlay utan å få problem, men eg klarar meg fint utan.

 

Som det står i førstepost: "Hovudmålsetjing: Trene teknisk riktig og unngå skader". Det er det einaste målet eg har. Resten tar eg som det kjem.

Det betyr at eg vil ta enkelte atterhald utan at det nødvendigvis er noko problem. Som at eg ikkje går ATG i knebøy og lar stanga gå heilt ned til brystet i benkpress.

 

Så lenge eg får trent ryggen med alternative versjonar av roing så ser eg ikkje problemet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja. Annakvar veke med toppsett og 5x5 på same vekta.

 

Når det står 102,5kg 5x5 så er det 25 repetisjonar med 102,5kg. Då har eg td. 50x5, 80x3, 90x1 som oppvarming.

 

Når det står:

80kg x 5

90kg x 5

100kg x 5

så er det 5 reps på kvar vekt.

 

Skal lesa litt og prøva meg fram når det gjeld roing. Prøvde så vidt litt benkroing i dag, men den var litt snodig. Eg vil vekk frå kabelroing, så det blir kanskje pendlay eller noko sånt til slutt. Time will show.

Lenke til kommentar

Eg utelukkar ingenting. Kan jo prøve ein periode og sjå korleis det går.

 

 

Filma markløft i dag. Såg på fjerdesettet at eg vart litt for horisontal med ryggen, så eg sette meg litt meir ned. Ser at eg kunne reist meg aldri så lite meir opp på toppen.

 

Lenke til kommentar

Eg utelukkar ingenting. Kan jo prøve ein periode og sjå korleis det går.

 

 

Filma markløft i dag. Såg på fjerdesettet at eg vart litt for horisontal med ryggen, så eg sette meg litt meir ned. Ser at eg kunne reist meg aldri så lite meir opp på toppen.

 

http://youtu.be/yRCLx9bDgiw

 

Hvorfor går du ikke dypere ned på markløften? Personlig føler jeg at man ikke får noe spesiell trening av å ta "høye" markløft (forhold til lave).

Lenke til kommentar

Hvorfor går du ikke dypere ned på markløften? Personlig føler jeg at man ikke får noe spesiell trening av å ta "høye" markløft (forhold til lave).

Hæ? Utgangsposisjonen mtp. hoftene er jo som den skal være.

Det eneste jeg har å utsette er at skuldrene henger litt. Stram opp!

Lenke til kommentar

Hvorfor går du ikke dypere ned på markløften? Personlig føler jeg at man ikke får noe spesiell trening av å ta "høye" markløft (forhold til lave).

Hæ? Utgangsposisjonen mtp. hoftene er jo som den skal være.

Det eneste jeg har å utsette er at skuldrene henger litt. Stram opp!

 

Er ikke poenget mitt, bare spør han hvorfor han ikke går lenger ned, såkalt "sumo deadlift", føler at det gir mye bedre trening. Slik som dyp knebøy er mer effektivt enn vanlig.

Lenke til kommentar

Er ikke poenget mitt, bare spør han hvorfor han ikke går lenger ned, såkalt "sumo deadlift", føler at det gir mye bedre trening. Slik som dyp knebøy er mer effektivt enn vanlig.

Er det berre noko du føler eller er det basert på noko og?

Om du refererer til "vanlig" knebøy som kvartbøy, har du noko grunnlag for å påstå at sumo i forhold til markløft er som knebøy i forhold til kvartbøy?

 

Det eg har lese om sumo markløft er at det kan brukast for veldig høge personar, dei med mobilitetsproblem i hofta eller liknande. Eg har aldri hatt noko grunn for å vurdere det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...