Bytex Skrevet 14. mai 2011 Del Skrevet 14. mai 2011 (endret) Jeg sitter og kikker rundt i nettbanken, og ser at jeg har 15254,- stående på DnB NOR Aktiv 70 fondsparing. Overfører 300,- mnd til det, med avkastning på 2324,- de siste 4 årene. Kan jeg, si, bare overføre pengene (selge andelene) til lønnskonto og betale ned mastercard-regning etc med det? Også bare fortsette å sende 300,- mnd og begynne "på nytt" så og si? Eller vil det lønne seg mest å bare la pengene stå der, selv om jeg godt kunne trengt de 15 lappene nå.. Jeg kan velge "Selge andeler" og skrive inn beløp og velge lønnskontoen min (eller andre kontoer jeg har) som mottaker. Endret 14. mai 2011 av Bytex Lenke til kommentar
Mythos Skrevet 14. mai 2011 Del Skrevet 14. mai 2011 Fondsandeler kan du selge når du vil, men tenk litt på at du må skatte av avkastningen når du selger. Du har pengene på konto etter noen få dager. Hvis du skal starte på nytt med fondssparing ville jeg vurdert å bytte fond. DnB NOR Aktiv 70 har avkastning omtrent som en høyrentekonto, bare med litt større risiko. Hvis du skal holde deg i DNB kan du for eksempel se på de nye indeksfondene til DNB. https://www.dnbnor.no/privat/sparing-og-investering/fond/aksjefond/indeksfond.html Lenke til kommentar
Naranek Skrevet 14. mai 2011 Del Skrevet 14. mai 2011 Kredittkortgjeld er svindyrt, så hvis du har det bør du betale ned gjelden. Du bør også begynne å spare mer så ikke du må kjøpe ting på kreditt igjen. Lenke til kommentar
blackbrrd Skrevet 15. mai 2011 Del Skrevet 15. mai 2011 Selg fondsandelene som du beskriver, betal ned kredittkortgjelden og ikke skaff deg mer kredittkortgjeld. Såvidt jeg kan skjønne, så har du ingen cash-reserve, noe du burde skaffe deg før du begynner med sparing i fond. En halv måndeslønn burde være en grei cash-reserve til å begynne med. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå