Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Boot fra SSD "Not enough ROM"

Anbefalte innlegg

Hei,

Kjører grub med Linux (mint) og Win7 64 SP1.

I det siste har jeg hatt en del problemer med at maskinen ikke vil boote, hovedsaklig fordi raid controlleren for bootdisk (Revodrive) ikke laster i bios.

Oppsettet er nok på grensen av hva bios/hovedkortet takler, men det har fungert bra lenge.

Hovedkort:

Asus Rampage Formula x48, 8GB Mushkin XP-8500 (må av og til tweakes for installering av windows). Amibios 1001 (2009)

Boot:

OCZ Revodrive 120GB - 60+60 raid_0 - Sil_3124

Vilkårlig om denne lastes under oppstart/bios. Man må innimellom skifte mellom AHCI/RAID/IDE

s-ata konfigurasjon ved installasjon av windows. Driver som fungerer er ikke nødvendigvis den som burde være riktig. For eksempel sil_softraid 5 (x86) istf Pseudo processor (x64).

Andre:

2x WD Black 1GB i raid_0 på hovedkortet - konfigurert under OS og ingen problemer.

Denne må imidlertid som regel formateres ved ny installasjon fordi en av diskene blir brukt til temp-filer - Veldig kjedelig.

4x WD Green 2GB raid_5 på egen softraid pci kontroller Sil_3114

Denne laster alltid i bios, men kan være ustabil i windows og kreve reinstallering av drivere

for å monteres.

Sony BWU-200 Blu-Ray brenner.

Stabil.

Optiarc DVD-brenner

Kan pt ikke brukes til install fordi den tidvis ikke "oppdages" av bios - også fra windows/ubuntu.

Jeg har svært mange dippedutter av usb-slaget i tillegg til dette, men om disse er koblet fra ved install (nå) hjelper det ikke.

--

Klar over at dette er en litt intrikat problemstilling som kan være vanskelig å svare fornuftig på remote, men kanskje noen bios-guruer kan tipse meg om hva jeg bør prøve.

Er hovedkortet eller bios-batteri i ferd med å dø?

Skyldes problemet at pciex disken går varm eller halter?

(den står ganske nær skjermkortet som produserer en del varme - HD5870)

Kan lydkortet - ASUS HDAV1.3 Deluxe - være en konfliktkilde?

Mvh

IdLeR

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Som du sier, litt vanskelig !!. Derfor blir det post her som start for å teste litt.

Also nr 1: hva er statusen når boot disken er koplet til en av de ledige porter på Intel kontroller? Og den 3124 kontroller demontert?

Har du noe annet på den 3124 kontroller, enn bootdisk?

Endret av wiberos
Lenke til kommentar

Bootdisken er en OCZ Revodrive som har pciexpress grensesnitt.

Jeg har nå flyttet den fra pci_ex_16 slot nr 1 til slot nr 2

Disken kjører intern raid på silicon image 3124 kontroller.

Når jeg byttet om på skjermkort og disk klarte jeg nå å fullføre installasjonen av win7 men nå har jeg problemer med boot igjen.

skal teste videre i morgen :o)

Lenke til kommentar

Uffda... jeg burde lese ordentlig før jeg postet.

Ok, jeg ser på at:

post-90860-0-96640500-1305402298_thumb.jpg

så det er sikkert riktig slik du har prøvd deg på nå.

Litt til, som du sikkert vet om, men som kan være greit å ha her, ...

post-90860-0-42060500-1305403088_thumb.jpg

Endret av wiberos
Lenke til kommentar

Uffda... jeg burde lese ordentlig før jeg postet.

Ok, jeg ser på at:

post-90860-0-96640500-1305402298_thumb.jpg

så det er sikkert riktig slik du har prøvd deg på nå.

Litt til, som du sikkert vet om, men som kan være greit å ha her, ...

post-90860-0-42060500-1305403088_thumb.jpg

aha! den siste der var grei å vite om ja. tror det er like greit å ikke sette opp de to 1TB diskene i raid.

akkurat nå virker maskinen, men jeg får ikke nevnte disker opp siden jeg har s-ata i raid-modus i bios.

litt pussig, men ved restart virker maskinen å være mer medgjørlig om den får "hvile" litt :s

Lenke til kommentar

Huff. Det ser ikke ut til at jeg klarer å få til noe stabilt oppsett av bios her.

Jeg har forsøkt å nedgradere bios og testet alle mulige s-ata instillinger.

Løsningen blir nok (igjen) et forsøk på å kjøpe seg ut av problemene. Jeg får se hva som er igjen av feriepenger og skattepenger i juli/august.

Jeg får bite i det sure eplet og kaste en av de fire reservedel-pcene selv om det skjærer i hjertet .. :cry:

Takk for tipsene!

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Litt sen tilbakemelding her, men nå har jeg kjørt i snart fire uker uten større problemer.

Forutsetningen er at jeg ikke booter maskinen før det har gått minst 10-15 minutter siden jeg slo av.

Skulle kanskje tyde på at noe er litt varmt, men når den først er i gang skjer det ikke noe crash i løpet av 24 timer kontinuerlig.

Man får holde seg til sub-light eller noe .. :hmm:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...