Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Hele pc'en "lugger" helt ut av det blå.

Anbefalte innlegg

Merket på torsdag kveld at nettleseren (opera) hakket litt i scrollinga og i skrivefeltet, men tenkte ikke noe særlig på det. I går når jeg kom hjem var problemet fortsatt der og det ble såpass irriterende at jeg prøvde en annen nettleser (firefox) og der var problemet mye mindre. Åpning av nye faner var fortsatt litt hakkete, men det gikk an å søke på google uten å vente på at teksten jeg skrev skulle komme.

Egentlig et ganske trivielt problem, helt til jeg skulle prøve å spille spill. Prøvde først League of Legends og det var katastrofalt. Jeg hadde veldig, veldig ujevn fps, fra 0-60 med lengre spikes uten fps i det hele tatt. Hele spillet var uspillbart så jeg bare la meg for kvelden. I dag testet jeg diverse andre spill (Minecraft, WoW) og mye av det samme problemene gikk igjen der. Minecraft funket bedre enn LoL og WoW men jeg tror det har med at det ikke bruker like mye GPU som de andre.

Tror problemet ligger i at skjermkortet har gått til helvete (8800gtx) etter en 4-5 timer med høy varme på torsdag. Skulle ut en tur og satte ved et uhell på WoW så innloggingsskjermen sto på i de timene jeg var borte. Merka at gpu lå på 90 grader når jeg kom hjem så jeg satte vifta på full guffe for å kjøle den ned. Tror dette kan ha ødelagt kortet, selv om det skal ha en failsafe som skrur det av når det blir for varmt (har skjedd flere ganger før jeg fikk noe rett kjøling), samt at det er et kort som generelt tåler en del varme (har jeg lest).

Hva jeg har testet:

Oppgradert drivere

Negradert drivere

Oppgradert nyeste versjon av directx

Kjørt memtest (clean)

CCleaner

Virusscan

.

Har muligheten til å skaffe et nytt kort over helga, men før da er jeg blank.

Hardware er

8800gtx

i5 750 @ 2.6ghz

4gb ram (Ikke peiling på merke)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

90 grader er ingen problemer for et skjermkort, så det er ikke noe å tenke på.

Dette forårsakes i hovedsak av at maskinen venter på IO, noe som gjøres i hovedsak fra usb-enheter, cd/dvd/bdrom, harddisker, og nettverkskort.

Har du en dårlig usb enhet i? Koble den ut.

Har du en cd i? Ta den ut

Om det fortsatt skjer så synger enten nettverkskort eller harddisk på siste vers.

Lenke til kommentar

Takk for kort og presist svar!

Har ingen unødvendige usb enheter i (kun mus og tastatur) og har prøvd å sette de i andre porter (skal teste nytt sett med mus og tastatur etterpå).

Hvordan kan jeg prøve å feilsøke nettverkskortet eller HDD? Er det noen vits i å kjøre defrag på alle diskene, eller vil ikke det gjøre noen forskjell?

Og hva kan ha det i såfall ha kommet av?

Lenke til kommentar

HArddisker dør sakte ut hele tiden, sektorer blir svakere og dårlige, og tar lenger og lenger tid å lese. Nettverkskort pleier stort sett å enten funke eller ikke funke.

Om alt henger så er det i tilfelle systemdisken som er årsaken. Den beste testen i så fall er å kjøre windows fra en annen harddisk og se om det fortsatt skjer, i så fall er det gjerne nettverkskortet.

Lenke til kommentar

Hvis det er en disk som er døende og forårsaker lagg, så er det ikke nødvendigvis systemdisken som er synderen, selv om det er mest sannsynlig. Sjekk gjerne SMART-status på disken(e) med et dertil egnet program. Det gir ingen sikker diagnose, men i det minste en indikasjon.

Lenke til kommentar

Siden det er hele windowsopplevelsen samt programmer på 2 andre disker så velger jeg å tro at det er systemdisken som er synderen. Windowsen min er litt merkelig så jeg får ikke sjekket Event Log i det hele tatt, så den neste testen min blir rett og slett å windows på en annen disk for å se om det gir noe resultat.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...