Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

mini lan i stua

Anbefalte innlegg

Vi er 4 karer som skal prøve å sette opp et lite lan-party i min stue for å spille generals, flyspill og bilspill osv...

3 av maskinene har XP og en har ME. Karen med ME-maskina har ISDN-kort, men påstår at det er med nettverkskort på det..stemmer dette?

Vi skal bruke denne svitsjen: http://www.komplett.no/k/ki.asp?action=inf...19&GrpID=6&s=pl

Går det greit med tlf.kabler?

Jeg går ut ifra at det er bare å plugge inn masinene til svitsjen og starte opp, men hva så... :oops:

Har aldri prøvt meg på noe nettverks-greier før, så har noen en ENKEL OG GREI fremgangsmåte for hva jeg gjør videre så hadde det vært kjempefint.

Takk for all hjelp.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du må ha TP-kabler med 8 ledere. Ikke de smale telefonledningene med 6(?) ledere. Søk på RJ-45 på f.eks. Komplett, så finner du nok. Ellers er det bare å plugge i switchen (ligg unna uplink hvis det er en egen port). Kan også være lurt å sette alle maskinene til samme brukergruppe, samt å motta ip-adresse automatisk.

Tviler på at ISDN-kortet hans fungerer som nettverkskort.

Lenke til kommentar

For det første går finnes det ikke kombinert isdn/nettverkskort og for det andre kan du ikke bruke telefonledningen (Selv om isdnledningen har akkurat like stor plugg, har den ikke nok ledere til å bli brukt i nettverk).

Råder deg/dere til å ta en titt på f.eks de tidligere nevnte guidene og/eller snakke med noen datafreaker som kan hjelpe dere litt på vei.

Lykke til

Lenke til kommentar

På korte strekk vil ein kunne bruke 8 ledars telefonkabel utan problem. Om de skal ha "motta ip-adresse automatisk", so må noko køyre DHCP server. Det er sikkert like enkelt å sette statisk IP(f.eks. 192.168.1.X, der X=heiltall frå 1 og oppover til og med 255, unik IP til kvar PC)

Lenke til kommentar

Hvis ISDN-kabelen din har 8 ledere inni seg, kan det hende at den virker, men jeg ville ikke stolt på det....

bruker selv vanlig rette TP'er til ISDN

Skjønner ikke hvorfor folk ikke greier å få tak i TPer.... Har en søplesekk hjemme, og prøver å gi bort så mange som mulig, men sekken blir bare tyngre og tyngre på vært LAN jeg er på (som arrangør og tar med meg det igjenglemte hjem)....

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...