Gå til innhold

Windows på ny disk

Anbefalte innlegg

Heisann.

Harddisken på min gamle Dell Dimension 3100 synger på siste vers. Jeg må kjøpe en ny og lurer dermed på hvordan jeg kan få installert Windows XP på den nye disken? Jeg fikk ikke med noen CD-rom da jeg kjøpte Dell maskina. Syns det virker litt rart om jeg må kjøpe Windows hvis disken ryker. Hvordan fungerer det der?

Mvh,

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det finnes ingen måte hvor jeg kan ta installasjonsfiler fra PC'en og overføre dem til minnepenn? Jeg altså skaffe meg en Windows CD? Da jeg formatete Dell maskina for en tid tilbake behøvde jeg ingen CD. Da var det noen som sa at installasjonsfilene låg på en partisjonsdisk, eller noe i den dur..

Pretty green here!

mvh,

Lenke til kommentar

Det har jeg ikke hørt om. Teknisk er det nok mulig, men jeg er rimelig sikker på at installasjonsfiler slettes etter installasjon. Du må nok skaffe deg et image av dvden ja.Har du dvden i det hele tatt? Sjekk om produsenten av laptopen har en form for recovery dvd program sak. Slik at man kan brenne det direkte på cd/minne penn.

Lenke til kommentar

Det er lenge siden produsenter sluttet å levere med fysisk recovery medie, nå ligger alt i skjult partisjon på disken.

Oppskriften er: lever inn maskinen på autorisert verksted. De har master images fra produsentene slik at de kan "lage" en ny harddisk til maskinen din. Har du garanti er det ingen problem. har du ikke garanti koster det penger.

Etter en overlappingsperiode, kom flere produsenter med programvare som fulgte med som når du kjørte igang maskinen for første gang startet en wizard for å brenne ut recovery plater selv. Om Dell har det på sine Dimension produkter vet jeg lite om.

Ett annet alternativ, (som muligens ikke er lovlig), er å finne tak i en OEM versjon av det operativsystemet som du har på maskinen din. Dette står på en klistrelapp under maskinen vanligvis, Eks: "Windows XP Professional". Har du en OEM cd/dvd da, så kan du kjøre den installasjonen og punche inn din egen nøkkel som står på klistrelappen. Du må da laste ned drivere og programvare fra Dell sin side og legge inn i etterkant. (Om du har bare 1 pc, så husk å laste ned ALLE nettverks drivere før du "formaterer")

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det finnes ingen måte hvor jeg kan ta installasjonsfiler fra PC'en og overføre dem til minnepenn? Jeg altså skaffe meg en Windows CD? Da jeg formatete Dell maskina for en tid tilbake behøvde jeg ingen CD. Da var det noen som sa at installasjonsfilene låg på en partisjonsdisk, eller noe i den dur..

Dette har vel egentlig ikke så mye med bedrifts-IT å gjøre, men anyway...

Du kan løse dette på to måter. Enten kan du klone hele installasjonen fra den gamle til den nye disken, eller så kan du reinstallere på den nye disken.

Å klone den gamle disken er ganske enkelt, du trenger bare en oppstart-CD/DVD med ett eller annet imaging-verktøy på. Du må da få koblet begge diskene til samme maskin, eller foreta operasjonen i to trinn (først klone fra disk til en fil på en minnepenn eller ekstern disk, deretter tilbake fra filen til den nye disken). Det finnes gratisverktøy som kan gjøre dette. I verste fall vil en Linux-oppstart-CD og "dd" kunne gjøre jobben.

Hvis disken er i så dårlig stand at den har utviklet defekte sektorer, kan kloning være vanskelig eller umulig. Alternativet er da å reinstallere. Du kan neppe hente ut installasjonsfilene fra den gamle disken, av den enkle grunn at de sannsynligvis ikke er der! Dessuten må du starte maskinen fra CD for å installere XP, så du mangler uansett bootsektoren til CDen.

Nå er ikke dette noe stort problem, for lisensen for ditt operativsystem er ikke forbundet med en CD, men med koden som antakelig står på maskinen din. Du kan bruke en tilfeldig XP-CD fra en annen maskin, så lenge det er rett versjon (Home eller Pro, OEM eller fullversjon).

Trenger du mer informasjon, er det bare å spørre.

Endret av conundrum
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hei og takk for svarene!

Jeg repeterer; jeg er noob :) Når jeg googler "bootsektor" forstår jeg ingenting av det som dukker opp..!

La meg stille to konkrete sp.mål:

1. Kan jeg lovelig laste ned fra lenken under? Det er samme versjon som fulgte med Dell maskinen. Bruker lisensen på PCen, slik Conundrum sa.

http://download.cnet.com/Microsoft-Windows-XP-Home-Edition/3000-18513_4-20432.html

2. Kan jeg installere Windows på den nye disken før jeg kobler fra den gamle? Altså at jeg kjører installasjonen fra den gamle disken. Den starter og virker. Det er plass til to disker. Eller blir det kræsj med to installerte OS? Har en følelse av at der er litt mer komplisert enn å bare laste ned og trykke på install.exe. :)

Har ingen aning på hva som skjer etter at jeg har plugget den nye disken i og trykker på startknappen.

Endret av Nordmal
Lenke til kommentar

Jeg repeterer; jeg er noob :) Når jeg googler "bootsektor" forstår jeg ingenting av det som dukker opp..!

Beklager, kanskje "oppstartsektor" er en liten tanke mer forklarende. Det er et lite program som må ligge på CDer, DVDer, USB-sticks og disker som det skal være mulig å starte PCen fra.

Selv om du hadde hatt installasjonsfilene i en mappe på PCen din, ville du ikke kunnet brenne dem til en CD og startet fra denne, fordi du ikke ville hatt denne berømmelige oppstartsektoren.

La meg stille to konkrete sp.mål:

1. Kan jeg lovelig laste ned fra lenken under? Det er samme versjon som fulgte med Dell maskinen. Bruker lisensen på PCen, slik Conundrum sa.

http://download.cnet.com/Microsoft-Windows-XP-Home-Edition/3000-18513_4-20432.html

Den linken ser da ut til å peke til noe man må betale for? Og sikkert engelsk versjon.

Uansett, det er som nevnt ikke CDen som er lisensen. Hvis man kontakter en PC-produsent som f.eks. Dell, Lenovo eller HP og klager over manglende operativsystem-CD, er det ikke uvanlig at de sender CD mot et lite gebyr, typisk under 200 kroner. I noen tilfeller gjør de det gratis.

Dette gjør at jeg ikke har de helt store motforestillingene mot å anbefale nedlasting av slike CDer. Et søk etter "Windows XP Home norsk" med en egnet søketjeneste bør gi resultater. Den største risikoen er at man kan få med virus e.l. på kjøpet.

Hvis du kjenner noen som har en original XP Home-CD, er det det beste. Hvis den fulgte med en PC av et annet merke, kan den fortsatt brukes (spesielt hvis du kopierer over noen systemfiler fra den gamle disken).

2. Kan jeg installere Windows på den nye disken før jeg kobler fra den gamle? Altså at jeg kjører installasjonen fra den gamle disken. Den starter og virker. Det er plass til to disker. Eller blir det kræsj med to installerte OS? Har en følelse av at der er litt mer komplisert enn å bare laste ned og trykke på install.exe. :)

Ja, det kan du, men i det du fjerner den gamle disken vil ikke PCen starte opp lenger, for begge installasjonene av XP vil bruke oppstartsektoren (der har vi den igjen, ja) på den gamle disken. Installer heller rett fra CD med bare den nye disken i maskinen.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...