ugotabanana Skrevet 14. mai 2011 Del Skrevet 14. mai 2011 (endret) Hei, Jeg bestilte en TV for min mormor på komplett data i februar 2010. I April mottok jeg min første lisens regning fra NRK for denne til min store skrekk. TV-en ble betalt av min mormors kort og leveringsadressen var på hennes sted, dog fra min komplett.no konto. Nå sitter jeg altså med en regning med gebyrer på ca. 5000,- Dette er selvfølgelig helt urimelig, hvordan bør jeg gå frem her? Endret 14. mai 2011 av ugotabanana Lenke til kommentar
PerB Skrevet 14. mai 2011 Del Skrevet 14. mai 2011 Du må medle fra til lisenskontoret. De har gjort det som er riktig, meldt deg inn som innehaver av lisenspliktig fjernsyn. Det er tross alt ditt navn det ble bestilt i, selv om du ba om levering et annet sted og betalte med kort som ikke var ditt. 3 Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 15. mai 2011 Del Skrevet 15. mai 2011 Komplett skal bruke leveringsadresse som det stedet de melder inn til nrk at det er kjøpt tv på. Her har komplett gjort en glipp. Trådstarter har også gjort en glipp, siden han har latt det gå over et år før han forsøker å gjøre noe med saken. Antar også at trådstarter selvfølgelig ikke har tv? Lenke til kommentar
Tå. Skrevet 15. mai 2011 Del Skrevet 15. mai 2011 Stakkars deg. Å bli registrert som lisenspliktig er vel som oftest ensbetydende med at du må betale den regninga du har fått i posten. Er ikke du som har brukt TVn sier du? Er vel egentlig ikke så relevant for NRK siden du ikke har sagt ifra. I praksis er det slik at man kan kjøre TVn på dynge, vente et år og drite i å betale lisens for så å innse at NRK kan kreve lisens for året du ikke hadde TV fordi du glemte å melde fra. Virkelig flott system det der. Tips: Betal før neste purring kommer og du må betale nesten 1000 kroner ekstra. Urimelig sier du? Ja det er NRK og staten det. Ikke noe nytt der i gården. Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 15. mai 2011 Del Skrevet 15. mai 2011 Hei, Jeg bestilte en TV for min mormor på komplett data i februar 2010. I April mottok jeg min første lisens regning fra NRK for denne til min store skrekk. TV-en ble betalt av min mormors kort og leveringsadressen var på hennes sted, dog fra min komplett.no konto. Nå sitter jeg altså med en regning med gebyrer på ca. 5000,- Dette er selvfølgelig helt urimelig, hvordan bør jeg gå frem her? La meg se om jeg har forstått deg riktig: Du fikk regning fra lisenskontoret i april i 2010? Og du har bare latt være å gjøre noe med det? Sorry... dette er helt og holdent din egen feil. At du ikke har sagt i fra på et år, og latt regningen påløpe seg flere tusen kroner i gebyr, må du ta på din kappe. Betal det du har utestående til NRK, og meld fra om at det ikke er du som benytter TV'en. Det du allerede har mottatt av regninger og purringer, må du betale da det er du som ikke har giddet å løfte en finger for å oppklare misforståelsen før det er gått over et år. Hvis du derimot allerede har en annen TV som du benytter, eller en kringkastingsmottaker av en eller annen sort, så må du fortsatt betale, men har ikke rett til å hevde at du ikke har TV lenger. Kontrollørene er glade i å avlegge et besøk til de som påstår de har kastet/solgt/plombert/gitt bort TV'en. Jeg synes selv lisensen er utdatert og noe tull (burde gått over skatteseddelen som alt annet), men man må følge reglene som er uansett hva man mener om dem (og ja, jeg betaler lisens... selv om det ikke er med glede). 1 Lenke til kommentar
Tå. Skrevet 15. mai 2011 Del Skrevet 15. mai 2011 men man må følge reglene som er uansett hva man mener om dem Virkelig skummel holdning. 1 Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 15. mai 2011 Del Skrevet 15. mai 2011 Generelt lisensprat kan tas i trådene vi har for diskusjon rundt dette. Dette er feil sted å diskutere holdninger. Send meg en PM om man er uenig i dette, men la diskusjonen gå videre på rett spor. Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 15. mai 2011 Del Skrevet 15. mai 2011 men man må følge reglene som er uansett hva man mener om demVirkelig skummel holdning. Hvorfor det? Mener du det er greit å rane en butikk når man har lyst til det, bare fordi man mener at regelen om å ikke rane butikker er "dum"? Vi har et lovverk, av en grunn. Poenget mitt er at trådstarter burde gitt beskjed med en gang han fikk regningen om at det var feil. Da kunne han unngått å betale for den. Men når han ikke gidder, og bare regner med at ting på mystisk vis ordner seg selv, så må han bite i det sure eplet og betale... akkurat som reglene sier. Lenke til kommentar
Tå. Skrevet 15. mai 2011 Del Skrevet 15. mai 2011 Hvorfor det? Mener du det er greit å rane en butikk når man har lyst til det, bare fordi man mener at regelen om å ikke rane butikker er "dum"? Vi har et lovverk, av en grunn. Mener du at man skal slutte å stå på skateboard om man forbyr skateboard? Om du tolket mitt utsagn som om at man bevisst skal gå rundt og bryte lover ved å rane banker o.l. Ja da tolket du det feil. 2 Lenke til kommentar
Runar Skrevet 15. mai 2011 Del Skrevet 15. mai 2011 Hold dere til emnet nå, med mindre dere ønsker å få innlegg slettet. Diskusjonen rundt å gjøre som reglene sier kan dere ta et annet sted. Dette innlegget skal ikke kommenteres. Har du reaksjoner på moderering tar du kontakt med meg via en privat melding. Lenke til kommentar
ugotabanana Skrevet 16. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 16. mai 2011 Jeg fikk den første regning in April/Mars i år. Skal ringe lisenskontoret imorgen/i dag og høre hva de sier. Jeg tror nok det ordner seg ellers blir jeg nok nødt til å engasjere forbrukerrådet. Lenke til kommentar
Rookie_NO Skrevet 16. mai 2011 Del Skrevet 16. mai 2011 At man presterer å tro at problemstillingen dreier seg om en regning som er over et år gammelt er rimelig utrolig i denne tråden! Det fremstår jo som rimelig naturlig at det er snakk om årets lisens. Når det er sagt så kan jeg ikke helt se problemet her. Hvis "ugotabanana" virkelig ikke innehar en TV så skulle det være en smal sak å ta kontakt med NRK og forklare de hvorfor man ikke skal betale lisens. Hvis trådstarter innehar TV men er misfornøyd med at komplett har meldt inn en TV som ikke er hans og som har ført til at han nå må betale lisens så sier jeg bare: Lykke til i forbrukerrådet! Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 16. mai 2011 Del Skrevet 16. mai 2011 (endret) At man presterer å tro at problemstillingen dreier seg om en regning som er over et år gammelt er rimelig utrolig i denne tråden! Det fremstår jo som rimelig naturlig at det er snakk om årets lisens. Hvis TV'en ble kjøpt i februar i fjor, er det nærliggende å tro at regningen det snakkes om kom samme år, da trådstarter ikke nevner noe annet år enn "2010". Det er mer utrolig at han ikke får første regning før det er gått over et år etter at TV'en ble kjøpt, enn at det er utrolig at vi tror det var snakk om 2010. Det andre jeg stusser over, er at han plutselig nå får en regning på 5000, med mindre det er snakk om heftige purregebyr på forfalte regninger (han skriver selv "med gebyrer"). Disse har tydeligvis ikke kommet frem. I såfall er det ikke trådstarters feil at disse ikke er mottatt (borte i Posten eller lignende). Men dessverre tror jeg det kan bli rimelig vanskelig å snakke fornuft med NRK's lisensavdeling. Men det skader ikke å prøve. Argumenter med at TV'ens leveringsadresse er en annen, at du ikke har visst om at du ble registrert ettersom du ikke fikk første regning før nå, og at de kan få lov til å komme hjem til deg for å konstatere at du ikke har TV. Endret 16. mai 2011 av Marekatten Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 16. mai 2011 Del Skrevet 16. mai 2011 (endret) Jeg fikk den første regning in April/Mars i år. Skal ringe lisenskontoret imorgen/i dag og høre hva de sier. Jeg tror nok det ordner seg ellers blir jeg nok nødt til å engasjere forbrukerrådet. Da er det ikke pga tv-kjøpet ditt, da ville du isåfall fått faktura i fjor sommer. Men skjønner ikke at du kan få 1 faktura nå med "gebyrer" osv verdt 5000,-? Har du et tv-abo som står i ditt navn, kan det være derfor du nå har fått tv-lisens. Det er uansett noe du ikke forteller oss her? Forbrukerrådet kan ikke hjelpe deg ang dette. Endret 16. mai 2011 av Alastor Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 18. mai 2011 Del Skrevet 18. mai 2011 At man presterer å tro at problemstillingen dreier seg om en regning som er over et år gammelt er rimelig utrolig i denne tråden! Det fremstår jo som rimelig naturlig at det er snakk om årets lisens. Årets lisens er ikke på 5.000kr, som er den summen som er nevnt i åpningsinnlegget, så det er ganske åpenbart at det ikke (bare) er den det gjelder... Lenke til kommentar
ugotabanana Skrevet 19. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 19. mai 2011 (endret) Snakket med NRK på telefon og de virket hyggelige de. Sendte en mail idag med skjermdump fra Komplett som viser hvem som har betalt og motatt TV apparatet. Ser ut til å gå smertefritt dette. Regningen er på 5.000,- fordi det er gebyrer og renter bakt inn i denne regningen. Endret 19. mai 2011 av ugotabanana Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 19. mai 2011 Del Skrevet 19. mai 2011 Bra det løser seg . Rart det har gått så lang tid fram til du fikk din første regning på alt sammen. Lenke til kommentar
ugotabanana Skrevet 24. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 24. mai 2011 Bra det løser seg . Rart det har gått så lang tid fram til du fikk din første regning på alt sammen. Ja det er jo helt absurd. Det som også er litt smått irriterende er at NRK bruker veeeeldig lang tid på å behandle saken. Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 25. mai 2011 Del Skrevet 25. mai 2011 Det som også er litt smått irriterende er at NRK bruker veeeeldig lang tid på å behandle saken. Det er NRK... statskanalen. Hva forventer du Lenke til kommentar
ugotabanana Skrevet 11. juni 2011 Forfatter Del Skrevet 11. juni 2011 Da fikk jeg svar igår om at saken var ute av verden. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå