Gå til innhold

Redde info på død disk

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har en barracuda IV som har tatt kvelden. Maskinen klarer ikke en gang IDE søket før BIOSjobben er gjort. Mao en hardwarefeil. Selvfølgelig hadde jeg ingen backup. Så nå kikker jeg etter måter å få fikset disken. De eneste alternativene jeg vet om er IBAS og VOGON i Norge.

Har noen erfaringer med disse eller andre firmaer som kan gjøre jobben eller tips på hva jeg kan gjøre for å ressurecte disken min?

Det er så stusselig stelt med den at den ikke spinner opp en gang ved oppstart en gang. Noen foreslo å skaffe en lik disk og bytte ut kretskortet, men det høres litt Texas ut for meg. Dessuten sa de på Vogon at sjansene for å finne en helt lik disk er mikroskopisk. Alle tips mottas v takk. Bortsett fra etterpåklokskap om backup ;-)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tviler på at du kan gjøre noe som helst utenom å levere den til firmaene du nevnte. Når hd ikke spinner opp engang, har du en alvorlig hardware feil som ikke lar seg løse annet enn å ta ut platene og sette de inn i en spesiell enhet som IBAS og alle de andre har.

Lenke til kommentar

Har sendt inn en harddisk til IBAS (harddisk til en bærbar pc.). Harddisken hadde havarert (ett lesehode var kaputt)...fikk reddet alle data. Prisen for den jobben ble på totalt 22000,- eks. moms (herav: 3500,- bare for analyse). Først så blir det gjort en analyse for å se hva som kan gjøres, deretter får du ett tilbud på fullføring av jobben (det vil koste deg mimum 3500,- uansett om du velger å ikke fullføre jobben).

Lenke til kommentar
Hadde en WD 120GB Spesial Edition som var helt død.

Fikk tak i en lik disk og byttet om kretskortene.

Når jeg bootet opp var den som ny igjen.

Har vert borti et par slike tilfeller og det har funket noen ganger. Vet ikke om Seagate har et verktøy som du kan bruke for å feilsøke på disken. IBM har et slikt verktøy til sine disker (Software)

Lenke til kommentar
  • 5 uker senere...

Hei og takk for alle svarene.

Etter å ha prøvd disken på fire forskjellige maskiner lot jeg den ligge en stund mens jeg sjekket ut forskjellige alternativer. Vogon var billligere enn Ibas, og virket like bra. (Hvorfor kjøre BMW når en Peugot kan gjøre samme nytten)

Men så dagen før jeg hadde tenkt å levere disken kom jeg over et eksternt firewire kabinett, som jeg prøvde å plugge disken på. Og hurra! Den virket plutselig igjen.

Jeg får ingen garanti nå for disken siden begynte å virke igjen, men det var helt klart værdt å få reddet dataene som lå på den.

Aner ikke hva jeg skal bruke den til. Tør ikke bruke en disk som har fusket. Noen som trenger en brevvekt?

Takk for hjelpen alle.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...