Gå til innhold

[Løst] Kjøpe OEM eller lisens Win7?

Gjest

Anbefalte innlegg

Har nylig satt sammen en relativt ny gaming rigg og skal kjøpe Windows 7.

Fra f.eks komplett.no fant jeg at de billigste var såkalt OEM versjonen, slik jeg forstår det betyr det at programvaren registreres mot hovedkortet mitt og hvis jeg skulle finne på å oppgradere vil ikke windows lenger kunne brukes. Stemmer det?

Må jeg isåfall kjøpe en full Win7 som denne http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=498271 ?

Hva pleier dere andre pc-byggere å gjøre?

Sist jeg bygde min egen rigg var det fortsatt golden å laste ned pirat Win98, hehe :whistle:

Ps: ha ikke bruk for hverken ultimate eller professional, og vil absolutt ha det på engelsk

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Klart bukta er billig, men funker sånt lenger da? Da får man vel ikke updates og den slags? Blir det ikke tøys med "Windows genuine" osv?

Mulig jeg styrer mot å kjøpe en fullversjon til rundt 1500, å kjøpe en OEM-versjon som blir ubrukelig ved upgrade kan jeg ikke se noe vits i...

Lenke til kommentar

Du har helt rett i at en OEM kan bli "ubrukelig" etter et bytte av hovedkort eller du skaffer deg en ny pc.

Men det er selvsagt tilfeller der dette går helt bra også. Risikoen er der uansett.

Mitt tips er å kjøpe oppgraderingsversjonen, og så heller bruke denne lille fiksen for å få aktivert:

http://samfunn.myhken.com/?p=939

Så sparer du penger, og får en Windows versjon du kan bytte hovedkort på, og kan flyttes til en eventuelt ny pc.

Ellers er Home Premium det beste valget, da de færreste trenger de få ekstra funksjonene som finnes i Pro og Ultimate.

Å bruke programvare fra "bukta" er alltid forbundet med en risiko. Du kan aldri være helt sikker på hva som følger med på platen. Keyloggere og bakdører, samt en rekke andre ting, er ikke noe gøy å få på en pc du kanskje bruker til nettbank og kredittkort.

I tillegg vet du aldri om Windowsen din er "ekte" når du starter pcen. Du må hele tiden holde aktiveringen i orden.

Så kjøp en versjon, og vær helt trygg.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Ja noen har vansker med å innse at XP tiden er over.

Er jo ikke mye fornuftig å bruke XP på en splitter ny pc.

Ok får jeg komme med et annet råd

Ellers er jo ikke Technet ment for bruk på pcer som brukes i det daglige, dog mange bryr seg ikke om det.

Jaja, din mening, personlig kan du gjøre hva du vil myhken, men etter samtale meg deg har du aldri vært perfekt heller her?

Xbox_knight:

Du må nesten bestemme hvilken vei du vil gå.

Uansett hva du velger, vil du få konsikvenser enten du kjøper en lisens som ikke funger mere tenker mest på OEM lisenser her.

Skal ikke påstå myhken har direkte feil heller angående piratkopiering, men hovedmålet med piratkopiering er hovedsak å straffe bedrifter, hvis alle som han nevner skulle legge virus/spyware i programvare de selger, så hvorfor ville da noen laste ned piratkopier?

Jeg vil anbefale hvis du velger den løsningen å betale gode antivirus/spyware programmer isteden og sjekke gjennom maskinen etter installasjon om det er tegn til virus/spyware stort sett blir det meste oppdaget hvis det er tilfelle.

Er enig at man aldri kan være 100% sikker, men rimlig sikker burde man da være.

Samme hvis du skulle fått en technet lisens DVD plate fra en venn/famile hvor stor sansynliget er det for du får virus da?

Problemer som går fortiden at i fremtiden i norge, vil det snakkes om måte at bedrifter kan få utlevert adresse/navn på de som bruker torrenter altså da lønner der seg ikke å dele filer lengere en man får lastet ned filene. Men jeg tror det snakkes en del tid før en slik løsning blir virkelig, (tror det var snakk om strafferamme på 4 år) men sjekk itavisen.no digi.no.

Man bør helst piratkopiere så lite som mulig, men i noen tilfelle slipper man ikke unna.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Det kommer jo helt an på hvor ofte du bytter ut PC'en da.

Har du en primærmaskin og bytter den ut annethvert år er det kanskje like greit å gå for en OEM-løsning. Et OS som er bra i dag er neppe det du vil bruke på den maskinen du har om 4-5 år alikevel.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det kommer jo helt an på hvor ofte du bytter ut PC'en da.

Har du en primærmaskin og bytter den ut annethvert år er det kanskje like greit å gå for en OEM-løsning. Et OS som er bra i dag er neppe det du vil bruke på den maskinen du har om 4-5 år alikevel.

Hva hvis man skal ha microsoft office og ønsker å prøve ut windows server?

Da er Technet verdt prisen.

Eller så er jeg enig (OEM lisens) for 1 maskin hvis man skal installere windows minimalt antall ganger men bare som det er nevnt er det en liten sansynlighet man kan få problemer angående aktivering flere ganger.

Hva pleier dere andre pc-byggere å gjøre?

Bommer jeg veldig her hvis jeg påstår:

•  
  • 30 % av pc byggerne går for OEM
  • 10 % av pc byggerne går for Upgrade lisens
  • 9 % av pc byggerne går for technet/MSDN
  • 50 % av brukerene går for piratkopi (XP/Vista/Windows 7)
  • 1% kjøper retail lisens ofte folk som aldri har prøv windows eller erfaringer at det finnes alternativer.

Nå blir nok dette litt gjetting men tror det ikke er helt feil heller.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Best å kjøpe fullverdig Win 7, på DVD. Kjekt å ha, og slipper så mye tull.

Har man ikke råd, så bruker noen andre metoder, men å kalle det noe annet enn stjeling, det er bare å lure seg selv.

"Hovedformålet med piratkopiering er å straffe bedrifter" .... yeah, right.

"Man bør piratkopiere så lite som mulig, men i noen tilfeller slipper man ikke unna". ... Der jeg kommer fra, gjelder det at har man ikke råd, så har man ikke råd. LMH1 mener tydeligvis at har man ikke råd, er det ok å stjele.

Vel, det var mitt lille sukk for dagen, ønsker egentlig ingen videre diskusjon til den. Lykke til.

Lenke til kommentar

"Hovedformålet med piratkopiering er å straffe bedrifter" .... yeah, right.

"Man bør piratkopiere så lite som mulig, men i noen tilfeller slipper man ikke unna". ... Der jeg kommer fra, gjelder det at har man ikke råd, så har man ikke råd. LMH1 mener tydeligvis at har man ikke råd, er det ok å stjele.

Å piratkopiere er ikke tyveri. Ville heller kalle det imot opphavsretten isteden. (Uavtalt og ulovlig kopiering/distribusjon av programvare).

Siden utviklerne taper ikke på det, (Vetfall ikke fysisk media).

Hvis du er for at microsoft skal tjene penger hvorfor da heller ikke donere 500 kr isteden til microsoft? Omtrent samme pris som koster å kjøpe pc ferdiginstallert på maskinene som selges på elkjøp/lefdal?

Men forstår jo at utviklerne kaller det tyveri, siden det er snakk om tap av fortjeneste.

Vil heller anbefale oppgraderinglisens isteden for OEM.

Har man windows 2000/XP fra før går det lett.

Nå anbefaler jeg ikke å laste ned piratkopi på alt, men er det eneste utvei så.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Å piratkopiere er ikke tyveri. Ville heller kalle det imot opphavsretten isteden. (Uavtalt og ulovlig kopiering/distribusjon av programvare).

Siden utviklerne taper ikke på det, (Vetfall ikke fysisk media).

Hvis du er for at microsoft skal tjene penger hvorfor da heller ikke donere 500 kr isteden til microsoft? Omtrent samme pris som koster å kjøpe pc ferdiginstallert på maskinene som selges på elkjøp/lefdal?

Men forstår jo at utviklerne kaller det tyveri, siden det er snakk om tap av fortjeneste.

Det der er bare tull. Det er en grunn til at piratkopiering er straffbart. Det kan sidestillen med tyveri. Du skaffer deg noe du ikke har betalt for, og du bruker noe du ikke har rettigheter til å bruke.

Men den diskusjonen kan du jo fortsette i denne tråden:

https://www.diskusjon.no/index.php?showannouncement=106&f=546

Tyveri er det i alle fall. Samme som når du kopierer en film, en musikk CD, en bok etc.

Så det er ikke bare utviklerne som kaller dette tyveri, det gjør de fleste myndigheter rundt om kring i verden også.

Kan sammenlignes med de som lager falske merkeklær/saker. De kopierer et produkt de vet selger, og lager en billig kopi. Bare fordi at de KAN kopiere og lage slike kopier, betyr jo ikke at der er LOV å gjøre det.

Samme gjelder programvare, bare fordi du KAN kopiere programvare, betyr ikke at du SKAL eller BØR gjøre det. Lovlig blir det uansett ikke.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Kan sammenlignes med de som lager falske merkeklær/saker. De kopierer et produkt de vet selger, og lager en billig kopi. Bare fordi at de KAN kopiere og lage slike kopier, betyr jo ikke at der er LOV å gjøre det.

Samme gjelder programvare, bare fordi du KAN kopiere programvare, betyr ikke at du SKAL eller BØR gjøre det. Lovlig blir det uansett ikke.

Nå er det litt forskjell å selge piratkopier og laste ned en skjeldent piratkopi.

Er enig at ingen av delene er helt i følge norsk lov, men er jo ganske forskjellig måte.

Blir jo å sammenligne nasking mot tyveri.

Og påstå at begge er like ille.

Jeg tror alle som har bredbånd nå til dags har minst lastet ned en pirat mp3 låt hver.

Selv politiets barn er neppe heller lovlige.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Nå er det litt forskjell å selge piratkopier og laste ned en skjeldent piratkopi.

Er enig at ingen av delene er helt i følge norsk lov, men er jo ganske forskjellig måte.

Blir jo å sammenligne nasking mot tyveri.

Og påstå at begge er like ille.

Det er vel ingen forskjell for de som lager enten programvare eller produkter, om en person kjøper en fysisk piratting eller laster ned et program. Resultatet er jo uansett at den som lager det ikke får betalt.

Og det er ikke bare norsk lov vi snakker, ganske mange land i verden har lover mot piratkopiering, enten av programvare eller merkevarer.

Som satchman sier, nasking ER tyveri, ingen forskjell der. "Jeg bare nasket 100.000 i banken? , jeg nasket en sjokolade i butikken" Du hadde blitt straffet for begge ting.

Jeg tror alle som har bredbånd nå til dags har minst lastet ned en pirat mp3 låt hver.

Selv politiets barn er neppe heller lovlige.

Men det gjør det jo ikke mer lovlig uansett. Bare fordi mange andre gjør det, så er det plutselig lov? Funker ikke sånn i samfunnet vet du.

Og hva pokker har barna til politiet noe med saken å gjøre??? Bare fordi du tilfeldigvis er barnet til en fra politiet, så er du plutselig politi selv, og er underlagt alle formelle lover og regler som politiet har?

Hva poden til en fra politiet gjør, reflekterer jo ikke foreldrenes ståsted, og gjør det heller ikke mer lovlig.

Jeg tviler vel sterkt på at foreldrene dine synes det er helt greit med piratkopiering, og/eller tyveri. Men de vet sikkert ikke hva du driver med uansett.

Lenke til kommentar

Personlig hadde eg valgt technet løsningen.

Hvis technet ikke går ann å bestille for alle?

De fleste som har grei bredbånd hastighet foretrekker nedlasting isteden.

Så får man nyeste versjon også. Bruker veiledinger etc syns jeg er rimlig bortkastet.

Siden disse fint kan lastes ned som en PDF fil hvis man trenger det, størst sansynlig søpppel for alle pcbyggere. Og veldig lite miljøvennlig.

Hva da microsoft store? Hehe.

myhken: Kan du sammenligne strafferammen mellom å laste ned Mp3 låt mot å selge pirat versjoner av microsoft lisenser til 100 personer?

Selv om alle ting er ulovlig, så tror jeg neppe man havner i 10 års fengsel eller får et krav om 1 milion kr i ersattning hvis man bare laster ned en mp3 låt. Men å selge ting eller drive med fildeling kan man bli hardt straffet for. Hvis man da hører på radio isteden og ikke betaler for musikk så får vel neppe produsenten mere penger?

Jeg hører ofte på radio, siden musikken går så ofte jeg foretrekker, så syns det er sløsing med penger å kjøpe musikk.

Da tror jeg man heller snakker om 1000 kr i bot og krav å kjøpe programvaren.

Men man har jo liten sansynlighet å bli tatt.

Technet kontoen kan vel også bli sperrer hvis man kjøper det, men normaltsett ikke.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Hei igjen,

Takk for masse bra input, det finnes sterke meninger om emnet ja :D

Godt poeng med at hvis det blir et par, tre, fire år til neste upgrade, så er det kanskje et annet OS som regjerer. Har jo lest en del om Win 8 allerede, selv om "annenhvert OS er crap"-problemet til MS ikke glemmes så altfor lett. Jeg husker de første minuttene med både Windows ME og Vista (grøss...)

Jeg tror jeg heller mot en OEM versjon da kanskje, eneste grunnen til at jeg har snekret sammen en gamer kasse nå er kun Diablo 3, og siden systemkrav til dette spilles antas å ligge rundt starcraft, tviler jeg meget sterkt på at jeg vil bytte HK på noen år ennå.

Takk for all respons! :w00t:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...