Akselev Skrevet 13. mai 2011 Del Skrevet 13. mai 2011 Mornings! Jeg er da en gutt i tiende klasse som er veldig usikker på fremtidige valg angående yrker. Jeg har søkt studiespesialisering på videregående skole, og regner med at jeg kommer inn. Jeg er middels skoleflink, å regner med at allmen fag ikke blir noe veldig stort problem, bare jeg jobber hard å har mål som jeg må nå. Uansett, så er jeg veldig dårlig i matematikk. Jeg liker virkelig ikke faget. Jeg tror jeg ligger på en karakter 3 i faget til dags dato. Jeg har tenkt mye på sivil ingeniør utdannelse, men har hørt at det er veldig mye matematikk. Jeg har også veldig lyst til å utdanne meg til sivil økonom eller noe angående ledelse, men vet ikke helt hvordan jeg hadde klart meg der med min dårlige matematikk erfaring. Tror dere det er mulig for meg å klare fem år på et sivil økonom studium? Jeg håper jeg har nok motivasjon til å nå mine mål. Lenke til kommentar
stunn Skrevet 13. mai 2011 Del Skrevet 13. mai 2011 Hei, på deg! Jeg er også en gutt i 10. Klasse som sliter med matte ( har 2 er jeg ) Jeg kjenner en som skal bli sivilingeniør. Han har cirka 4-5 i matte tror jeg. Jeg tror du kan klare å ta denne utdanningen visst du står på! Ikke gi opp, så klarer du det nok. Masse lykke til! Lenke til kommentar
KoKo_ Skrevet 13. mai 2011 Del Skrevet 13. mai 2011 Matematikkforståelsen kan komme med modning, så det bør ikke stoppe deg i en så ung alder 1 Lenke til kommentar
Akselev Skrevet 13. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 13. mai 2011 Hei, på deg! Jeg er også en gutt i 10. Klasse som sliter med matte ( har 2 er jeg ) Jeg kjenner en som skal bli sivilingeniør. Han har cirka 4-5 i matte tror jeg. Jeg tror du kan klare å ta denne utdanningen visst du står på! Ikke gi opp, så klarer du det nok. Masse lykke til! Har mer lyst til å jobbe med ledelse en ingeniør arbeid. Pappa er ingeniør. Jeg syntes jo selvfølgelig det er interessant, men hvis jeg ser langsiktig så vet jeg ikke om det er det som passer meg... Lenke til kommentar
Sinnsyk asylaspirant Skrevet 14. mai 2011 Del Skrevet 14. mai 2011 Matematikkforståelsen kan komme med modning, så det bør ikke stoppe deg i en så ung alder Helt enig. Jeg var selv ganske elendig på ungdomsskolen, men på videregående kvikna jeg til. Det handler om motivasjon og arbeidsvilje, og det er ikke nødvendig å gi opp drømmene sine allerede på ungdomstrinnet bare fordi karakterene ikke alltid blir 100%. Jeg går selv på siv.ing. på NTNU i dag, forresten. Lenke til kommentar
Akselev Skrevet 14. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 14. mai 2011 Matematikkforståelsen kan komme med modning, så det bør ikke stoppe deg i en så ung alder Helt enig. Jeg var selv ganske elendig på ungdomsskolen, men på videregående kvikna jeg til. Det handler om motivasjon og arbeidsvilje, og det er ikke nødvendig å gi opp drømmene sine allerede på ungdomstrinnet bare fordi karakterene ikke alltid blir 100%. Jeg går selv på siv.ing. på NTNU i dag, forresten. Takk. Godt å høre. Lenke til kommentar
stunn Skrevet 20. mai 2011 Del Skrevet 20. mai 2011 Hei, på deg! Jeg er også en gutt i 10. Klasse som sliter med matte ( har 2 er jeg ) Jeg kjenner en som skal bli sivilingeniør. Han har cirka 4-5 i matte tror jeg. Jeg tror du kan klare å ta denne utdanningen visst du står på! Ikke gi opp, så klarer du det nok. Masse lykke til! Har mer lyst til å jobbe med ledelse en ingeniør arbeid. Pappa er ingeniør. Jeg syntes jo selvfølgelig det er interessant, men hvis jeg ser langsiktig så vet jeg ikke om det er det som passer meg... Interesant. Visst du satser på ingeniør yrket, så ser du om det går å få en ledelse, da er jo det perfekt, visst ikke det går, kan du jo ta "vanlig" ingeniør utdannelse og jobbe deg oppover til ledelse? Kansje faren din har noen råd om hva du bør legge mer vekt på og så videre, kansje lurt og snakke med han Jeg vil også anbefale deg å snakke med utdannings rådgiveren din ( eller en annen ) på skolen. De kan kansje gji deg mer informasjon on veiledning i hva som er lurt ( viktigere enn andre ting ) - Jeg har også vært innom rådgiveren på skolen min ( om andre ting ) og jeg fikk god informasjon. Lykke til. Håper å høre fra deg igjen. Lenke til kommentar
Nokkefeita Skrevet 24. mai 2011 Del Skrevet 24. mai 2011 Går på Vg1 nå. Hvis ikke jeg tar helt feil trengs det fordypning i realfag for å bli siv.ing (korrekt meg hvis dette er feil ) . Når du begynner på studiespes får du valg mellom 2 mattetyper, P matte som er "enkel" og T matte som er litt mer heavy. Har du problemer med matten på ungdomskolen kan T matte bli et ork, T matte trengs for å gå videre på R1-R2 . Går selv P og syntes dette er helt greit, er ikke så lett som alle vil ha det til. Du kan få R1 om du tar veien, P(vg1) - s1(vg2) - S2(vg3) , R1 er kravet på noen studier Men har du et mål er det bare å stå på videre Med motivasjon kommer du langt! Lenke til kommentar
soostine Skrevet 24. mai 2011 Del Skrevet 24. mai 2011 Gir du en innsats i matten på vgs så vil nok matten gå fint... Alt handler om insatsen og arbeidet du legger i det! Du er heldig som allerede har satt deg et mål for fremtiden, og det gjør det nok lettere å holde oppe motivasjonen:) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå